Jump to content

Kortis: Sulan&Poeten 1

Pandan
 Share

Recommended Posts

Har en 7 sidig kortfilm här som jag arbetat lite på medan jag väntar in lite kritik på "En odyssé i känsloland". Har främst arbetat från två tankar, den första att ha 2 återkommande karaktärer som befinner sig i kontemporära miljöer och tar upp meningslösa diskussioner utan någon riktig poäng.

Det andra var en idé jag fick om ett rökrum, vilket är miljön för berättelsen.

Undrar mest om karaktärerna och ifall det vore kul att ha dessa killar i andra miljöer och samma typ av diskussioner. Själva handlingen är som sagt inte riktigt befintligt och tänkte aldrig det heller från början.

Hoppas ni gillar det, ha re bra!

Pandy

nikotin.zip

Har lagt upp en lite nyare version nu, fixade ett par småfel mot slutet. Tycker att det varit väldigt dåligt allmänt med respons den senaste tiden här på forumet så har varit runt ett par manus och läst och kommenterat, förhoppningsvis sätter det igång en liten våg där folk kommenterar på andras grejer och inte bara hoppas på att deras ska läsas.

Läs och kommentera på allas manus!

/pandan

Den skulle nog funka som en scen ur Jim Jarmusch "Coffee and Cigarettes".

Jag vet inte om du har sett den, men den påminner mycket om ditt upplägg och tema. Själv tycker jag det är en överskattad film. Jag har lite svårt för grabb-jargong-filmer.

Ditt manus är bra skrivet (kanske en aning långa scenanvisningar enl. mitt tycke) men dialogen är rolig och framhäver karaktärerna väl.

Men sen blir det inget mer än en just en grabbig jargong. Och det var ju lite det du var ute efter. Så det är väl bara att gratulera. ;-)

Jag tyckte manuset var roligt helt klart, och jargongen är ju en del av stilen som "Sulan" och "Poeten" tydligen går efter. Gillade den oväntade prillan, skön mini-twist så att säga :D Scenanvisningarna var utförliga och bra i min mening, och karaktärerna var intressanta. Ett bra manus helt enkelt, om jag får tycka mitt :)

[citat=Pandan]Har lagt upp en lite nyare version nu, fixade ett par småfel mot slutet. Tycker att det varit väldigt dåligt allmänt med respons den senaste tiden här på forumet så har varit runt ett par manus och läst och kommenterat, förhoppningsvis sätter det igång en liten våg där folk kommenterar på andras grejer och inte bara hoppas på att deras ska läsas.[/citat]

Saken med dina manus är ju att de suktar efter samma kommentarer hela tiden. "Grym dialog", "suverän stämning", "omöjligt att inte skratta".

Jag säger då det, hade det här manuset varit längre, ungefär som genombriljanta Filmnördar, då hade jag återigen fått träningsvärk i ansiktsmusklerna av att läsa ett manus.

Jag brukar rätt ofta undvika att läsa dina manus, för jag är rädd att bli deprimerad, eftersom att jag inte skriver ens i närheten så silkeslent som dig, eller så infinner sig rädslan att kopiera hämningslöst eftersom att dina författartalanger och därtill alster är så fruktansvärt inspirerande.

Den enda negativa kritik jag kan dig tilldela är att du inte ska lyssna på alla regelprostituerade filmlitteraturkonsumenter. Gå på känsla, och snälla, bytt namnet på En annorlunda kärlekshistoria till dess originella beteckning.

Peace

Leiner

Tack för kritiken allihopa! Kul att ni gillade karaktärerna. Hade iofs varit hjälpsamt med ett par sågar också, men jag får väl anta att den dög bra som den var? :)

Om scenanvisningarna så vet jag att de är lite för detaljrika och kanske till och med pretentiösa. Tänkte att eftersom det var ett så kort manus kunde jag lika gärna dra på ordentligt med att ge omgivningen rejäl med karaktär. Sen tyckte jag också att det var viktigt att verkligen inge den där sunkiga men ändå coola söderstämningen, sån som man strävar efter. Men visst, vore det ett lång manus hade jag tonat ner dem.

Knappast brotheroflight, jag tycker att det du lagt upp på forumet har varit bland det bästa om inte det bästa i manusväg här. Kvantitet är inte samma sak som kvalitet och skulle du lägga upp nåt nytt skulle jag direkt läsa det. Kommer inte ihåg vad det hette, men manuset med den yngre killen och hans älskarinnor(där vi hade den där långa diskussion om V.O.s ;)) tyckte jag skarpt om och hade gärna läst en ny version av.

Ifall du är sugen har jag lagt upp en ny långfilm som jag precis ska börja skriva om, skulle definitivt behöva dina synpunkter på den. Sen att det är deprimerande, det är det redan, skriver för det mesta dystra historier, haha.

Ha re bra allihopa! /Pandy