Gå till innehåll

Kvällsljuset ser antingen för ljust eller för mörkt ut


Zhyron

Recommended Posts

Jag behöver lite tips på ljussättning, jag försöker få det att se ut som kväll, omkring 8 tiden. Men jag får antingen för ljust eller "kvällsscen med hemmavideo look", nu är det visserligen hemma video aktigt till att börja med, vi filmar med dv och inte film men det borde kunna gå att få det bättre än det vi lyckats med.

 

Det är flera rum i en lägenhet som ska ha denna ton men ingen av oss vet hur vi ska få till det. Vi har heller inte så mycket utrustning till att börja med.

 

2x redhead

2x rislampor

allehanda lampsladdar och glödlampor

+ blå, frost, orange filter

 

Vi vet det hela trepunktsbelysningen och skuggorna kan vi få bort men det rätta ljuset kan vi inte få fram. Därför tänkte jag fråga här om någon med erfarenhet har några tips på hur vi ska fixa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här hade jag löst problemet.

 

Antingen hade jag fixat så att jag kan filma i befintligt ljus, och då är problemet löst.

 

 

eller så hade jag gjort som så att jag hade skaffat en stark lampa, satt upp ett orangegult eller orange filter framför som är gradient, dvs det har en ävergång från orange till gult och på så sätt simulerat solnedgångens ljus.

 

Frågan är om det är en scen som ska ta lång tid, ett par timmar eller så, så måste man ta i beräkning att det blir mörkare och mörkare, både i antalet Lux (ljusstyrka) och i antalet Kelvin (färgtemperatur) efter som solen går ner.

Du måste även se till att solen går ner från rätt vinkel och rätt väderstreck.

 

Men jag hade arbetat med en stor stark lampa och satt ett gradient filter framför på ett eget stativ. En stark lampa som en HMI eller nått sånt ==)

 

Hoppas du kan få lite ideer från det.

 

C

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...