Gå till innehåll

Någon som kan?


alleballe88

Recommended Posts

Beror helt på hur mycket det ska snurra och vad det ska snurra runt.

Ex i shaolin soccer knäppte man endast två bilder och mappade på 3dobjekt, precis som i jc/bettson-reklamerna.

Det kräver rätt avancerade 3dkunskaper men det är lättare att få bra resultat på det sättet än att "sätta upp massa kameror" osv...

http://www.eiga.dk/billeder/0365.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Ehh...Nu har jag inte en aning om vad ni pratar om? :)

 

Lite mer tydligare vore inte fel. Alla kanske inte har sett betsson reklamerna och iaf inte lägger märke på sådanna saker...

 

Så en liten mer utförligare förklaring vore ju aldrig fel ;)

 

 

MvH/ Timmy

 

EDIT: med matrix menar ni det här när han hoppar upp för att sparka sen och när han är i luften och precis ska sparka stoppar dom och kameran rör sig i olika riktningar medans han forfarande är stilla i luften. Va de så ni mena?

Länk till kommentar
Share on other sites

det jag menade var att när vi med våra ögon jämför de två bilder vi får från dom så kan vi bara sätta samman så en sak i taget är icke dubbelt, det ger oss en möjlighet att avgöra avstånd på ett mycket exakt sätt genom att så att säga triangulera vinklarna mellan ögonen. Det är denna effekt som man utnyttjar när man spelar in 3d-film och man har såna där spejsade röd-gröna glasögon, färgen i glasögonen filtrerar bort ena bilden så att ögonen ser en varsin bild på samma bioduk, då kan vi fortfarande sitta och avståndsbedömma på diverse olika delar i sceneriet, även om fokusplanet är densamma.

 

På samma sätt borde man då ta två lagomt avstånd emellan bilderna, ta in dom i datorn, ge datorn avståndet mellan kameranegativen och låta datorn föra samman bilderna, men datorn, liksom våra ögon kan inte föra samman två bilder exakt på mer än ett fåtal punkter på samma gång och kan då avgöra avståndet till dessa. Beroende på hur exakt man gör detta så borde man kunna ta denna information, mappa ut den i en 3d-scen och göra en liten kameraåkning. man kan inte flyga runt personerna (eftersom datorn inte vet hur det ser ut där bakom) men lite kan man flyga, och man kan också gå närmare in i bilden tills det börjar pixla i texturen...

 

hoppas att det blev lite mer klarare. Det är lite som bullettime men ändå inte ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

Bullet Time går ut på att ha en mängd kameror med fast avstånd sinsemellan längs en förbestämd bana/linje.

När man sen spelar upp klippen syncroniserat från alla kamerorna samtidigt i valfri hastighet så kan man skifta mellan dom, skapande illisionen av att kameran rör sig.

Alltså, varje kamera spelar in exakt samtidigt, men med olika perspektiv, så genom att "rulla" upptagningarna man ser på från exempelvis första kameran till sista, eller hur man än vill hur snabbt man vill samtidigt som dom allihop spelar upp sina versioner av samma klipp, kan man skapa illusionen av att kameran rör sig i realtid.

Alltså, kameran rör sig inte alls, men kan bara växla mellan en massa som ger en illusion på exakt samma sätt som en vanlig film-rulle.

Alltså, man tar bara ett par frames från varje kamera :-)

 

Sen måste man givetvis ha en bakgrund till det hela åsså, & det hade en tidigare talare rätt i att man måste använda blue/green-screen för, men även det lagret måste givetvis gå i samma hastighet som objektet man filmar för annars ser det bra skumt ut.

Illusionen av Fast Motion skapas helt av den illusion kamerorna ger när man skiftar mellan dom.

 

Det låter verkligen som Bullet Time, vad jag kunde bedömma av frågan.

Filmen är i slowmotion men kameran är rörlig i vilken hastighet man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite som jmalmsten har skrivit som jag hade tänkt, ungefär så här:

 

Vi säger att två perssoner slåss, och så hoppar ena killen upp, för att göra an spark, då han hoppar upp, ska han gå om till Slowmotion, men kamerarölsen ska inte bli det, utan den ska från t.ex sidan av objektet snurra runt 180 grader, och avsluta med en zoom in på ansiktet på den sparkade personen, något i den stilen hade jag tänkt. Det här är säkert riktigt komplicerat att filma, men jag hade tänkt prova någon liknande grej, och se hur man får det att funka.

 

 

//Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ericohman]ingen 3d what so ever i JC-reklamerna.

ingen motion control heller.

 

Bara filmat rakt upp och ner med 50 fps[/citat]

 

Förstår inte riktigt vad du menar... Är ju nån reklam när man ser nått kvinnoben och löv omkring. Helt stilla, hur har man åstakommit det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Balle, menade du inte ungefär som i Matrix ett, exempelvis när Trinity hoppar upp i början innan hon dunkar dyngan ur bängen, & som det ser ut när Neo beskjuts av agenten på hustaket?

Det har absolut inget med stereo-seende att göra.

& att göra det på amatörnivå alls är inte att tänka på alls just nu eftersom det är onödigt skitsvårt att få bra i ren 3D, utan kräver en massa kameror matematiskt utplacerade för att det ska funka.

Sen tillkommer omgivningen som måste modelleras & syncas till rörelsen.

 

Grunderna för Bullet-Time är väldigt enkla, att genomföra det är klurigt. Och framför allt dyrt.

Hur man än gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just att du vill rotera uppåt 180 grader eller mer gör saker väldigt svåra, eftersom det krävs en mängd foton exakt tagna samtidigt hur du än gör.

Däremot har jag sett lättare roteringar på bara några grader som sett effektfulla ut där jag gissar man använt högst 3-4 kameror & greenscreen.

Men även där måste det syncroniseras väl mellan kamerorna & så krävs det en god kunskap om både 3D & hur man ska planera både tagningen 6 grönskärmen.

Jag är i så fall bra mycket mer inne på Walfridsons bana.

 

Ericohman, det finner jag omöjligt att tro på. Det går inte att få fram information ur stillbilder som inte finns där, & dom bilderna rör på sig en hel del.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...