Gå till innehåll

Alla actionkåta killar =)


Cjwk

Recommended Posts

Det är vääldigt många action kortfilmer som görs av alla skutglada hollywood älskande grabbar. Jag personligen (tyck gärna emot mig ;)) tycker det är dax för alla att inse hur viktigt innehållet är. En action kan ju såklart vara helt underbart bra (finns många exempel) men just nu görs det en av tio actionfilmer som har en skön och "vältande" handling medan resten är samma gamla historia, enligt mig.

 

När jag sätter mig och skriver ett manus så skriver jag för att jag vill få ut något fråm mig till alla framtida åskådare. Jag vill förmedla det jag känner och få -er- att sätta alla olika känslor vid liv. Sen om det blir en action rulle eller en komedi, det kvittar!

 

Är jag överdrivet seriös eller har jag någons medtycke?

Long live fear, happiness, sadness and lööve

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan hålla med dig i en del av det du säger men inte allt. Personligen tror jag att vi är många här på forumet som är otroligt gröna och fortfarande på något prova på och leka sig fram stadie. Möjligt att jag snackar för mig själv, men jag har svårt att tänka mig att folk skulle gå in för en film med liv och hjärta om den handlar om 5-10min och bara springa runt, vilket rätt mycket ju tyvärr ser ut att gå ut på än så länge.

 

Troligtvis är här mycket filmare som även väljer att inte lägga ut sina alster av olika anledningar. Men kollar man på det som ligger på sidan så verkar vi alla vara glada för att dunka varandra lite i ryggen men även kunna ge konstruktiv kretik och goda råd. Jag vet inte om det behövs så mycket mera?

 

Risken är nog stor att när folk blir mera seriösa och börjar fundera på manus och en mening samt budskap i sina film så har de nog lämnat voodoofilm bakom sig. "För unga filmare som vill lära sig göra film" står det på förstasidan och det är nog det de hela handlar om skulle jag tro.

 

Jag utger mig absolut inte för att vara ambitiös på något vis utan är själv en prova påare. Vill någon ha bättre filmer eller manus här på forumet är det ju bara till att försöka bidra med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sant som du säger. Jag är absolut i "prova på stadiet" jag med. Men kanske att jag snarare då provar på att få lite känsla (misstolka mig fel) i min lilla film (icke existerande) istället för att satsa på coola effekter. Trots att jag självklart gillar effekter och coola skottlossningar.

 

Alla provar på sitt intresse uppenbarligen, men att dela med sig till varandra (vilket det redan gör i högsta grad) är ju det ultimata

 

Det väcks en liten annan fundering "'voodoofilms tiden' över": någon som vet om det smyger runt några (mer eller mindre) kändisar, eller har vistats här åtminstone? Vore kul att veta.. Det är ju trotsallt en super sida!

 

natti natti / Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det kan vara kul med riktigt hjärndöd action eller komedi ibland! :-)

Utan en bra blandning skulle inte dom intelligenta filmerna heller vara bra i längden, & ibland vill man bara slappna av utan att direkt bry sig.

Att slänga på exempelvis Donnie Darko eller Jacob´s Ladder när man är hemma efter ett läskigt långt pass bakom lurarna & vill försöka koppla av är inte att rekomendera. Då är en gammal ding rulle med Arnold Swarzenegger eller liknande mer avkopplande :-)

& seriöst, vem vill seGoodwill Hunting på fyllan? Då är det enda brukliga som jag & många polare ser det rå jävla våldsfilm!

Lite Men Behind The Sun, Cannibal Holocaust eller Saló är mer movie of choise vid sånna tillfällen, för att inte tala om Shaun Of The Dead!

 

Okey, normalt sett föredrar jag filmer med djup som växer med varje titt & (helst) är nerlusad med olika former av filosofi (Matrix Reloaded är favoriten i den serien kan jag säga), men om man ändå inte kan hålla koncentrationen så länge eller är för trött så är det bortkastat för tillfället.

Man får välja film efter tillfälle :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

visst är bra drama viktigt, men samtidigt känns det som att det finns inget pretentiösare inom film än överdrivet seriösa kortfilmer.

 

kan du skapa bra drama på 15 minuter så kör på. det har gjorts förut, men om du kollat igenom en kortfilmsfestival eller en skolavslutning där 90% handlar om våldtäckt och incest eller supande föräldrar som slår sina barn och publiken sitter där som ett slags mottagare för de unga filmskaparnas uppväxtsproblem så förstår man hur svårt bra drama är.

 

då ser jag hellre på Frankenthumb eller Troops eller den typen av kortfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]Det väcks en liten annan fundering "'voodoofilms tiden' över": någon som vet om det smyger runt några (mer eller mindre) kändisar, eller har vistats här åtminstone? Vore kul att veta.. Det är ju trotsallt en super sida!

 

natti natti / Jake[/citat]

 

Det är väl Munthe isåfall. Hans Camp Slaughter är ju inte helt okänd och så är han ju gift med Emma från Filmkrönikan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Christian van Caine: Jag kan inget annat än hålla med dig... jag lägger mig :) Såfort jag är sjuk tittar jag på snuten i hollywood vilket inte är ngt annat än en grymt kul action.

Men jag tror ni missförstått mig lite (kan vara för det var sent igår och jag hade svårt att beskriva vad jag menade) för med en seriös film menar jag inte en tragisk drama film, det kan lika gärna vara en actionrulle eller en skön komedi.

Två filmer som verkligen är inspirationskällor för mig är "Jalla! Jalla!" och "Kopps" som båda är gjorda av Josef Fares. Framförallt jalla jalla inspirerar mig då den inte är alltför invecklad men grymt kul och varm. Det är en skön dialog som känns verklig och den är sågottsom gjort helt utan effekter.

(Fares har förövrigt gått på min skola :))

Länk till kommentar
Share on other sites

Som många andra här ska jag väl hålla med men poängtera en liten men ack så viktig del: De rullar som ni räknar upp som hjärndöda är väl några av dom mest lysande actionfilmer jag sett och är säkert allt annat än slarv bakom kameran.

 

Det är ju nämligen en stor skillnad mellan en film med Stefan Fiskmås som bara är tråktrams utan vett och reson, och exempelvis Shaun of the dead, Starship Troopers, Peter Jacksson-splatterfilmerna, Die Hard eller True Lies (kombinationen Arnie och Cameron är klockren) för att nämna några få. Kvalitetsskillnaden är enorm. Humorn går fram, och publiken sitter bara och fånler även om de vet att det kanske är trams att se Bruce Willis "förhandla" med utomjordingar i 5e elementet eller att se muterade ninjasköldpaddor diskutera hur den ultimata pizzan ser ut medans en råtta hör på.

 

Sen har vi ju filmer som de svenska Ninja Mission, Russian terminator(/russian ninja) som gick under kass-graden till kalkon utan att nå omöjlig-att-utstå-graden och därmed är rolig för helt fel anledning.

 

jag är själv också i provapåstadiet och saknar ofta manus i stort sett hela tiden... men jag tar iallafall inte betalt om folk vill se det jag gjort även om jag själv anser att det är riktigt uselt och nästan bara fungerar som insideskämt...

 

Vart är förresten alla filmer som ni gör där ni fått pengar från resurscentrum? nästan allt jag ser här är ju "ut och filma en kväll"-filmer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ho Ho Ho... Now I have a videokamera.

 

 

Jag som manusförfattare förespråkar givetvis handling i allt. Sen behöver man inte bli anal i hur mycket kvalitet och drama som man ska trycka in. Jag är mer för att man ska ha en början och ett slut och sen något mellan också.

 

Så vad jag anser måste finnas är driv och nödvändighet i filmen. Om en snubbe ska gå i bild så bör han ju vara på väg någonstans, eller inte ha någonstans att ta vägen. Inte bara gå för att filmen ska bli längre.

 

Men nu har jag köpt videokamera och ska gå den långa vägen från att inte kunna ett jota till att kunna klippa och dona lite efter önskemål. Så jag kommer nog spotta ur mig en hel del nonsens utan handling nu. Men jag väljer nog att inte visa er detta :) Och det är väl det som vissa andra också borde lära sig. :) :) :)

 

God Jul på er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, jmalmsten, jag tror du missupfattade vad jag menade.

Det är STOR skilnad på en film som är skapad av intelligens & en som kräver det av tittaren :-)

Dom filmerna jag räknade upp är inte skapade av puckon, i så fall hade dom troligen blivit fullständigt värdelösa, men dom kräver ingen som helst hjärnkapacitet när man ser på dom!

SAmma sak gäller Swarzeneggers tidigare filmer för att nämna några. Dom är absolut inte gjorda av idioter, men dom är gjorda för att folk som inte ens kan gå & tugga tuggummi samtidigt ska kunna få ut lika mycket som en MENSA-medlem :-)

...det gäller givetvis inte vanligta standard-gnällpretton, men sånna kräver inte alltid logik alls för att få gnälla.

 

Och ja, Shaun Of The Dead är tamejfan ett mästerverk & en av dom absolut bästa zombiefilmer jag någonsin sett! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, förlåt, jag hade fått hela Hjärndödheten om bakfoten bara, nu gör det mer sense så att säga, :D man lär sig nått nytt varje dag...

 

Fast jag har ju sett diverse filmkriktiker-wannabes som bara anser att tjarkowskis verk är värda att se, men det är väl de du syftar på när du skriver "standard-gnällpretton"...

 

haaah,,, då kan jag väl stoltsera med att jag lyckas finna både Stanley Kubricks, James Camerons, Peter Jackson, Koshi Rikudo, Hideaki Anno, Satoshi Kon, Ryuhei Kitamura, Akira Kurosawas, Tim Burtons, Luc Bessons, Zhang Yimous, Ang Lees och en uppsjö andra filmer av andra lite mer "pretto-karaktär" klart sevärd och samtidigt kunna ha nöje i att se Ninja Mission, Turtles, Mumien 2 och liknande. Man får helt enkelt lov att inneha ett brett spektrum av filmintag...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]Fast jag har ju sett diverse filmkriktiker-wannabes som bara anser att tjarkowskis verk är värda att se, men det är väl de du syftar på när du skriver "standard-gnällpretton"... [/citat]

C-G Karlsson i Metro...

 

tror aldrig jag läst någon pretentiösare "filmskribent". tacka vet jag filmkrönikan med orvar & emma.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Riktigt bra actionfilmer tycker jag är sådana som får en att tänka och bygga vidare. Det gör heller inget om man får sig ett flin till livs då och då, och visst är det viktigt att det hela täcker in en acceptabel story. Fast man kan faktiskt klara sig utan en sådan också - men då måste filmen bjuda på en hel del annat i gengäld, vilket inte är helt lätt.

Ett exempel tycker jag är "Pirates of the Carribean 2". Den har ju faktiskt ingen djupgående huvudstory, alla flänger bara omkring och letar efter ett hjärta i en kista av olika anledningar. Men det förlåter man så gärna så, för filmen - speciellt i början - är fullproppad med häftiga och hysteriskt roliga actionsekvenser. Ta bara scenen på kvarnhjulet. I den här filmen ersätts också storyn av en mycket charmig huvudroll som man bara måste fästa sig vid.

Tyvärr klarar rätt få filmer av att på detta sätt kompensera en bristande grundstory. Ta vissa nya Beck- och Wallanderfilmer, ta Alien 4 eller ta någon amerikansk B-action.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...