Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tänkte tanka in ett 5.1 ljudspår på datorn men vill inte tappa kvalité eller förlora kanalerna. Det bästa vore om jag kunde tanka in via optisk ingång (gissar jag?).

någon här som har erfarenhet av den typen av överföringar? vad borde jag kolla på för ljudkort och codec?

Postad

Hm, antar att du kör PC. Men om det skulle vara så att du kör OS X så har jag en lösning för dig. http://www.alfanet.it/squared5/mpegstreamclip.html detta program kommer ge dig QuickTime + 6 AIFF filer som du sen kan redigera i FCP eller Soundtrack PRO.

Lycka till

PS: AIFF är ett icke komprimerande format så låt dig inte skrämmas av det. Används både i riktig film av Apple och SGI. Filerna blir ganska stora dock.

Postad

[citat=barnholdt]Hm, antar att du kör PC. Men om det skulle vara så att du kör OS X så har jag en lösning för dig. http://www.alfanet.it/squared5/mpegstreamclip.html detta program kommer ge dig QuickTime + 6 AIFF filer som du sen kan redigera i FCP eller Soundtrack PRO.

Lycka till

PS: AIFF är ett icke komprimerande format så låt dig inte skrämmas av det. Används både i riktig film av Apple och SGI. Filerna blir ganska stora dock.[/citat]

hmm...

intressant idé att splitta upp dem så. jag känner ingen med Mac, men man kanske kan hitta nåt liknande till PC, sen gäller det som sagt att fixa rätt ljudkort också så man har rätt ljudingång.

Postad

[citat=Java ex Machina]sen gäller det som sagt att fixa rätt ljudkort också så man har rätt ljudingång.[/citat]

Ahh sorry, jag tror jag missförstod vad du var ute efter. Du ska spela in 5.1 ljud live, eller? Om det är det du ska göra så funkar inte det jag skrev och vad man använder på PC har jag inte en aning om. :-/

Postad

[citat=barnholdt][citat=Java ex Machina]sen gäller det som sagt att fixa rätt ljudkort också så man har rätt ljudingång.[/citat]

Ahh sorry, jag tror jag missförstod vad du var ute efter. Du ska spela in 5.1 ljud live, eller? Om det är det du ska göra så funkar inte det jag skrev och vad man använder på PC har jag inte en aning om. :-/[/citat]

tja live och live, jag måste göra en överföring från ett medium som inte kan kopplas till datorn så man kan föra över originalljudfilen direkt (ingen dvd eller cd alltså) utan jag måste alltså hitta ett sätt att "spela in på hårddisken" och sedan bearbeta den.

viss kvalitésförlust kommer det att bli (främst om jag måste komprimera om ljudet antar jag) men jag försöker hålla det till ett minimum. det viktigaste är att kanalerna bibehålls.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...