Gå till innehåll

Tips på Konvertering?


Filip

Recommended Posts

Hej jag tänkte lägga upp några filmer på nätet och jag undrar om någon har något förslag på hur bra kvalitet man ska ställa in för att få ner storleken men att man ändå kan se va som händer. Filmerna är ca 2-5 min. Jag tänkte använda mig av Premiere

Länk till kommentar
Share on other sites

avi eller mov ?

 

quicktime är ju bra på så sätt att det är smidigare och även macanvändare kan se filmerna.

 

för avi tycker jag själv att det är bäst att komprimera i Divx men det begränsar ju också många att kunna titta på den

 

när det gäller mac så är sorenson ett bra alternativ

Länk till kommentar
Share on other sites

i så fall så tycker jag att du ska använda dig av DivX. Vad det gäller intställningarna så är det ganska personligt beroende på vad din film innehåller, om den är "tecknad" snabba rörelser och så vidare.

 

Men du får helt enkelt exprimentera med inställningarna. Försök att hitta en bra balans med upplösning på filmen och komprimeringen. Glöm heller inte att komprimera ljuden...sparar mkt plats.

 

sedan om man vill ha bästa möjliga resultat så ska man komprimera filmen i ett annat program som är till för sånt, typ cleaner

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har förstått lite hur det fungerar nu men jag undrar om det är möjligt att komprimera ljudet till mp3. Det sparar ju mycket plats men jag vet inte vilken typ av koprimering som är mp3. Är det nåt speciellt program som behövs eller sånt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det behövs inget speciellt program, men du behöver ha en mp3-encoder installerad. Sen exporterar du enbart ljudet i Premiere i mp3-format. För att sätta ihop videon och ljudspåret till en fil är VirtualDub (www.virtualdub.org) väldigt bra.

 

Säg till om du vill ha hjälp att hitta en mp3-encoder...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...