Gå till innehåll

hd dvc-kassetter. var köpa? värt det?


mattsand

Recommended Posts

så, var köper man sony hd dvc-kassetter och är de värda pengarna? ska filma med en sony hdv-kamera så det blir nog sonykassetter men vanliga minidv kostar ju lika mycket för ett trepack som en hd dvc. är det *egentligen* någon skillnad. 50% färre dropouts ska det ju vara men det ska väl inte vara några med vanliga band heller, och 50% färre än noll blir ju också noll...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Har i enlighet med ovanstående resonemang provat de billigaste som går till D8-cam nämligen video8-band som är 3 ggr billigare än D8-band och dubbelt som Hi8-band.

Tillverkaren kan ju försöka övertyga dig om varför du borde köpa dessa excellenta HDV band när du kostat på dig en så fin kamera med så enastående prestanda.Snacket är lite som med motoroljekvaliteter och dyra bilar men i HDV-fallet kan det ligga en viss sanning med lägre dropoutfrekvens för HDV-banden.Konsekvensen me dropouts blir i HDV-fallet större bildstörning utifall att det inträffar pga transframe MPEG2 kompressionen.Uppgifter om 12-15 frames ca 1/2 sek ljud/bildavbrott till skillnad från bara 1 frame åt gången.

Sen om bandtillverkaren i sin marknadsföring för att förstärka HDV-bandens kvalitet i jämförelse med vanliga DV uttrycker det som 50% färre dropouts än om de istället hade angett 99,9990% felfrihet för HDV till skillnad mot 99.9945% för standardband eller istället 2 dropouts/100h mot 1 dropout/100h..nånting i den stilen.

Skulle vanliga band var förkastliga i HDV-sammanhang skulle tillverkaren för att inte skada sitt renommé inte gjort de kompatibla och byggt in nån slags spärr mot användning.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack tack. låter bra. det här med att sonykameror ska ha sonyband och vice versa, stämmer det fortfarande? jag sitter på en hög jvc-band som jag skulle kunna använda. de har dock historiskt funkat dåligt i ett sony-deck jag brukar använda, men det är 10 år gammalt.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]nej det stämmer väl inte nuförtiden men jag föredrar att köra på med sony för de kostar ju inte så mkt mer (10 spänn kanske) än den billigaste fujin som ligger på typ 40 kr/bandet.[/citat]

 

 

Bara för att Fuji är billig behöver det inte vara sämre. Fuji är dessutom ledande vad gäller kvalitet o hållbarhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag säger inte att de är sämre men 15 kr per band är väldigt liten del jämfört med vad allt annat inom film kostar. jag vet att sonys band funkar felfritt och då använder jag dessa, har använt fuji också och det är ingen skillnad vad jag har kunnat se vid ett par överspelningar/spolningar men sonys ska tydligen hålla för fler överspelningar. vet inte hur mkt man ska tro på det men jag använder oftast ett band endast 2 ggr. Första gången spelar jag in, andra fångar upp det i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]vet inte hur mkt man ska tro på det men jag använder oftast ett band endast 2 ggr. Första gången spelar jag in, andra fångar upp det i datorn.[/citat]

 

jag spelar in 2ggr. första gången för att få oavbruten tidskod

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ash][citat=krockis]vet inte hur mkt man ska tro på det men jag använder oftast ett band endast 2 ggr. Första gången spelar jag in, andra fångar upp det i datorn.[/citat]

 

jag spelar in 2ggr. första gången för att få oavbruten tidskod[/citat]

 

Det finns väl inga HDV eller DV-band som kan lagra TC? Tidkoden är ju istället lagrad i filen som bandet lagrar. Vissa kameror kan man ställa in TC-start på men jag tror inte att det finns någon kamera som kan läsa förinspelad TC på bandet. Många gamla broadcasttekniker tyckte att det var en enorm svaghet med DV-formatet när det kom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]jag tror inte att det finns någon kamera som kan läsa förinspelad TC på bandet.[/citat]

jodå, alla gör det. det de inte kan är att skriva sin egen. du kan fortfarande få brott på tidskoden eftersom den som sagt inte ligger som ett eget spår utan läses och skrivs om kontinuerligt när du spelar över, men rent "matematiskt" blir den sammanhållen, vilket underlättar för batch capturing.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...