Gå till innehåll

dv material från mac till pc?


Knodel

Recommended Posts

Jag har fört över dv video till en mac dator (med iMovieHD) och sedan exporterat och bränt av det på en cd skiva men jag kan varken spela eller redigera det på en pc. Behöver man något codec för att kunna använda video filer från mac till pc? Formatet är .dv (avi?)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Knodel]Jag har fört över dv video till en mac dator (med iMovieHD) och sedan exporterat och bränt av det på en cd skiva men jag kan varken spela eller redigera det på en pc. Behöver man något codec för att kunna använda video filer från mac till pc? Formatet är .dv (avi?)[/citat]

 

Jag vet inte säkert...men är det inte så att redigeringsprogrammen i pc kör med AVI? Åtminstone amatörprogrammen? Proffsprogrammen kanske kör QuickTime även i PC?

 

Nå - har man QuickTime Pro så gör man om QuickTime-filen till AVI - den går sen att köra i PC. QuickTime Player blir till Pro om man fyller i en kod som man köper av Apple för några hundringar...eller fixar på annat sätt.

 

DV är ett videoformat som kan läggas i olika väskor - väskorna kan heta t.ex. .mov (QuickTime) eller .avi (Windows). Alltså - det är filformat och har inget med DV att göra som sådant.

 

För att redigeringsprogrammet i Windows ska kunna öppna din DV-video måste den kunna öppna väskan den ligger i - och den kanske bara kan öppna .avi-väskor.

 

Kör man Mac och har QuickTime Pro så kan man öppna nästan alla filformat som finns...och även göra om dom till nästan alla filformat som finns.

 

Vill du bara spela din DV-film så hämtar du hem QuickTime Player till PC:n - det är gratis. Alla PC-människor bör ha den. RealPlayer spelar QuickTime också. Dom flesta spelare som finns i världen spelar QuickTime - UTOM Windows MediaPlayer.

Länk till kommentar
Share on other sites

ett av problemen skulle kunna vara så enkelt som att filsystemen inte är kompatibla mellan operativsystemen, jag har för mig att i nero så kan man göra s.k. hybridskivor med två olika filsystem för att passa både mac och pc.

 

Men nu när jag läser ditt inlägg lite nogrannare så ser jag att du säger att den sparats som .dv Väldigt ovanligt filändelse om jag får säga det själv. Har du provat att tvinga programmet att öppna den, vad blev isånnafall felmeddelandet? som mjg påpekar så är quicktime nog det programmet som borde kunna spela filen med tanke på att den skapades med iMovieHD som också är ett apple-program såsom hela mac.

 

Du kan även testa att byta filändelsen till .avi bara för att se vad som händer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...