Gå till innehåll

Kolla någon annans film.


jonkanon

Recommended Posts

Bara en tanke.

 

Tänkte slänga ut idén och se om någon annan tycker det verkar som en ok idé, och i så fall vad som skulle kunna göras bättre.

 

Men vi är många här som sett mycket film, några har sett mindre. Vissa är väldigt väl bevandrade i en viss typ av genre och andra har duttat lite överallt.

 

Men vad sägs om att med lite mellanrum öppna en tråd, med en specifik film som någon anser att alla borde se. Kanske inte för att den är bra som film, men den kanske illustrerar något värt att veta. Kanske någon obskyr film som är en förlaga till någon annan som är betydligt mer känd.

 

Dock så borde en film som man rekommenderar vara möjlig att få tag i. Att hyra eller på något annat sätt få tillgång till den. Så det får inte bli någon tävling att hitta den mest svåråtkomliga filmen. Utan helt enkelt vara något som kanske många har missat fast man borde se.

 

Kanske kan det vara klassiker som "Pansarkryssaren Potemkin", för att beskriva scenen som förekommer i "De Omutbara". Och har man inte sett "De Omutbara" så kanske den kan rekommenderas.

 

Tim Burton har rätt mycket inspiration från bl.a. "The Cabinet of Dr Caligari" från 1920 http://www.imdb.com/title/tt0010323/

 

Jag anser man ska undvika misstagsexempel, dvs vad gjorde att en film inte fungerade osv... i första taget. För att inte folk ska överge intresset. Som t.ex. "Random Hearts". Hu! Bevare mig väl!

 

Dels kan man komma och få se film som är bra film, men som inte platsar i litteraturen för filmhistoria och fin film. Dels för att man ska ta sig tid och se klassiker i sin helhet och inte endast utdrag. Samt få bekanta sig med pärlor inom genres som man inte känner till.

 

Vissa kanske ser många filmer på kort tid, andra kanske föredrar ett lugnare tempo. Själv har jag alltid sett så många som möjligt, men har tyvärr inte fullt så mycket tid nu. Måste skryta lite men jag klämde lite drygt 700 filmer om året i några år. Och då hade jag ändå ett socialt liv. Nåja...

 

Att begränsa antalet sådana trådar med olika titlar kunde kanske vara en idé, så att inte alla har en egen tråd med just en film. Utan att en tråds diskussioner kan mynna ut i flera filmer. Och att det blir lite seriöst, dock inte pretentiöst.

 

Givetvis är syftet att man ska vidga sina vyer och inte missa guldkorn som man inte har sett för att det var ett motbjudande omslag, att man hatar Meg Ryan, vägrar se tecknat, vägrar se amerikanskt, ryskt, tyskt, franskt, japanskt, inte vill höra talas om någon annan än Imgmar Bergman, hatar musikaler, har svårt för mörka filmer, har svårt för ljusa och glattiga filmer, eller att man helt enkelt föredrar radio och bara är här för att ställa till det.

 

Men ett exempel ur mitt eget liv är att jag såg "Reqiem for a dream" direkt den släpptes på reg 1 dvd. Så fantastisk bra tycker jag, bästa antidrogpropagandan enligt mig ( av vad jag känner till) och vackert visuellt.

Här är det substans paketerad i vacker dekadens som gör en så deprimerad att man inte ens kan höja humöret med "Mumien 2". Livet är svart ett bra tag efter.

Men detta fick till följd att jag kollade på "PI", som jag inte sett innan för jag kände inte till Darren Aronofsky speciellt. Fast jag tror jag ägde den, men hade bara inte sett den för den var svart vit och rätt tillfälle inte gavs i mitt psyke och humör.

Sen hade visst Hubert Selby Jr även skrivit "Last Exit To Broklyn" som jag såg, många hade sett den men inte jag. Nu har jag det och den var inte så dum den heller.

 

Då kanske någon skulle skriva ett inlägg om att "Fear X" också skrivits av Hubert Selby Jr och rekommenderat den. Jag har inte sett den och vet således inte om det är någon bra film... Men kanske är det dags.

 

Om någon har fattat någonting så skriv gärna lite feedback.

 

*pust*/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...