Gå till innehåll

Mpeg, avi, vhs, dvd... Vilka format ska användas för skärm, tv?


batman

Recommended Posts

Jag har redigerat ihop en film och ska nu rendera ut den. Frågan är vilka format jag ska använda. Så mycket har jag förstått att bilden på tv:n och bilden på min dataskärm inte fungerar på samma sätt. Är den ena suddig är den andra skarp och tvärt om.

 

Vad ska jag använda för format när jag har en:

 

Projektor kopplad till datorn:

Vhs kopplad till tv:

Dator kopplad till tv:

Stationär dvd till tv:

dvd i datorn:

 

Är det några mer viktiga inställningar (typ upplösning) som jag bör tänka på? Nån som kan ge en lektion?

 

Vänligen

/batman

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, det beror väl på vad du ska ha ut den på. PAL har upplösningen 720*576 så den upplösningen blir bra (borde finnas någon preset i ditt program).

 

Ska du sedan bara få ut den till VHS så rendera i något okomprimerat format.

 

Ska du bränna ut den på en DVD-skiva så tror jag det är MPEG2-DVD-komprimering som gäller. Har dock aldrig gjort det tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väldigt svårt att köra ut ett okomprimerat format på VHS utan ett videokort för okomprimerad video. Om du skall göra en VHS är den billigaste och enklaste lösningen att göra en VHS dub från en DV-spelare/kamera. Rendera i DV alltså (kompressionen här är 1:5).

 

För att göra en DVD behöver du ett authoringprogram. Du kan också bränna Mpeg2 på CD och då kallas det SVCD. För en enkel VCD gäller Mpeg1.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...