Gå till innehåll

Hur filmar man i svagt ljus med bästa resultat?


Eric

Recommended Posts

Hoppas jag hamnat i rätt forum.

När jag filmar i svagt ljus, typ som idag när jag filma vasaskeppet som inte är särskilt upplyst, så kan jag ställa in kameran för filmning i svagt ljus eller låta kameran sköta inställningarna automatiskt. När jag ställer in det manuellt så blir det visserligen ljust, men bilden går väldigt ryckigt och det blir väldigt grynigt, ungefär som ett smutsigt filter framför TVn. När jag låter kameran ställa in sig själv så blir det inte lika ljust men bilden rycker inte utan flyter på men med ungefär samma grynighet som tidigare. Kameran har rätt många möjligheter att sköta inställningarna manuellt. Har inte fått kläm på det än bara. Att bilden rycker kan jag förstå men varför blir det grynigt? Finns det några knep för att bli av med grynigheten i bilden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ryckigheten beror på att den går över i nightshot mode med längre slutartider än 1/50 sek.På det sättet når mer ljus ccd-sensorn.Grynigheten beror på att elektroniken förstärker(gain) signalen med ett antal dB.Dessvärre får man på köpet brus.För att få bättre lågljusegenskaper måste det till större CCD som kan samla in mera ljus men då kamnar prislappen på en helt annan nivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomas T]Ryckigheten beror på att den går över i nightshot mode med längre slutartider än 1/50 sek.På det sättet når mer ljus ccd-sensorn.Grynigheten beror på att elektroniken förstärker(gain) signalen med ett antal dB.Dessvärre får man på köpet brus.För att få bättre lågljusegenskaper måste det till större CCD som kan samla in mera ljus men då kamnar prislappen på en helt annan nivå.[/citat]

Min kamera är en betydligt billigare variant än den Fidde planerar att köpa. Jag har en högklassig familjekamera kan man säga. Men CCD-sensorn är ändå förhållandevis stor, 1/3,4" interlaced 2,2Mp (1,77 effektiva Mp) så man tycker ju att den borde klara av rätt knepiga ljusförhållanden. RGB-filtret sitter ju på sensorn så det kanske är det som spökar? Ett 3CCD-system kanske fungerar bättre i svåra ljusförhållanden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Såvitt jag vet gör inte 3CCD ensamt saken bättre.Panasonics 3ccd i nv-gs-serien(1/4,7-1/6") är ju knappast kända för sina lågljusegenskaper.Det verkar mer som om det är en kombination av större ccd och signalbehandling(brusreducering).Kan mycket väl tro att det kan finnas skillnad i signalbehandling för vanliga konsumentkameror.Har man mörka stillastående motiv som i det här fallet kan man ju filma som om det vore stillbilder med stillastående kamera och längre slutartid och om möjligt anpassa förstärkningen till brusfritt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju vissa kameror som fungerar väldigt bra i taskiga ljusförhållanden. Då tänker jag mest på JVC GR-DV4000, men det är nog varken storleken på ccd:n eller signalbehandlingen i den kameran som är speciella på något sätt. Det är ju den ljusstarka optiken på F1.2 som bidrar på den kameran. Visserligen kanske bilden upplevs som lite grynigare än på andra kameror, men färgerna är åtminstone lite snyggare på den än på andra 1-chipskameror när man filmar i taskigt ljus.

 

Kort och gott, optiken spelar roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Det finns ju vissa kameror som fungerar väldigt bra i taskiga ljusförhållanden. Då tänker jag mest på JVC GR-DV4000, men det är nog varken storleken på ccd:n eller signalbehandlingen i den kameran som är speciella på något sätt. Det är ju den ljusstarka optiken på F1.2 som bidrar på den kameran. Visserligen kanske bilden upplevs som lite grynigare än på andra kameror, men färgerna är åtminstone lite snyggare på den än på andra 1-chipskameror när man filmar i taskigt ljus.

 

Kort och gott, optiken spelar roll.[/citat]

Du motsäger dig själv om påståendet med JVC-kameran.Samtidigt finns det inget stöd för att den ljusstarka optiken(Camcorderinfo) i slutändan bidrar till goda lågljusegenskaper.Snarare tvärtom då den jämförelsevis fick sämre betyg i det avseendet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att jag motsäger mig själv, jag hade ett litet resonemang med mig själv där. Då jag testade den tyckte jag att den fungerade bra inomhus i väldigt taskig belysning i jämförelse med en kamera som inte har lika ljusstark optik. Jag pratar då inte om bildkvaliteten egentligen, jag sa tidigare att den är grynig och det står jag för. Frågan är egentligen vad man ska använda kameran till. Är man en "vanlig" konsument som ska filma hemmavideos så tycker jag att JVC:n kan vara ett bra alternativ då den ljusstarka optiken gör att man verkligen ser vad som försigår framför kameran, då andra kameror ger mörkare bild med sämre färgmättnad.

 

Är man ute efter bildkvalitet på samma gång som bra ljuskänslighet så får man nog satsa på en historia med stor ccd som det sades tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Chiccie]Bra ljus får man väl om ljuskällan är bakom fotografen?[/citat]

Ja det är ju ganska självklart. Men så enkelt som du får det att låta är det inte alla gånger. Det blir t.ex inte så snyggt om man bara har en stark ljuskälla bakom kameran. Finns en hel uppsjö av tänkbara ljussättningar.. det beror lite på hur man vill ha det. Oftast använder man sig av tre ljuskällor som är strategiskt plaserade och har lite olika ljusstyrka och nyanser. Ett exempel när man behöver fler än en ljuskälla är när man plåtar eller filmar ett ansikte. Enbart en ljuskälla gör så att skuggorna som bildas i och kring ansiktet blir väldigt mörka vilket man får bort om man har en ljuskälla från andra hållet som ljuslägger dom mörka skuggorna så dom tonas fram snyggt. Men detta hörde inte till saken riktigt eftersom frågan var hur man filmar i taskiga ljusförhållande där man kanske inte har tillgång till någon direk ljuskälla att tala om. Om man filmar på kräftskivan en sen septemberkväll t.ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inga genvägar fram till en perfekt bild i dåliga ljusförhållanden utan konstgjord belysning. Det som man kan göra är antingen att skaffa en kamera med ett väldigt lågt lux-tal t.ex vx2100 som ligger på 1 lux eller belysa med konstens alla regler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör jämförelsen med bra digitala stillbildskameror som tack vare det omfångsrika bilddjupet/latituden dold bildinformation i skuggpartier kan lyftas fram i datorn som om fyllnadsljus eller blixt hade använts.Videobildens bilddjup kan tyvärr i det avseendet inte tävla.Kruxet är också att videobilden måste uppdateras 25 ggr/s för att inte framstå som hackig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...