Gå till innehåll

Hur för jag över videon från DV-bandet till datorn på bästa sätt?


Eric

Recommended Posts

Nu fångar jag videon med firewire i Windows movie maker men jag inbillar mig att jag förlorar kvalité eftersom min kamera har relativt stor upplösning.

Vad rekomenderas när man ska föra över DV-video till HD med så lite kvalitétsförlust som möjligt?

Står lite eller ingenting alls om detta i de instruktionsböcker jag har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså importerar du klippen med DV kvalité så kvittar de igentligen vilket program du anvænder! vad din kamera har før uppløsning kvittar før storleken och kvaliten blir den samma. Men du kan ju dra in de okomprimerat om du kænner før de!-? blir grymt mycket snyggare iallafall! Men det ær hæller inte helt fel att læra sig ett "riktigt" klipp program!

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Alltså importerar du klippen med DV kvalité så kvittar de igentligen vilket program du anvænder! vad din kamera har før uppløsning kvittar før storleken och kvaliten blir den samma. Men du kan ju dra in de okomprimerat om du kænner før de!-? blir grymt mycket snyggare iallafall! Men det ær hæller inte helt fel att læra sig ett "riktigt" klipp program!

 

Mvh/ Martin[/citat]

 

Movie maker har flera alternativa metoder för att fånga video via firewire med helt varierande kvalité. Har provat de flesta (bästa metoderna) men märker tydlig kvalitétsförlust. Jag kanske gör fel när jag importerar videon?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomas T]Det går fn inte i Movie Maker,endast till videoCD med lägre kvalitet.Men det finns många integrerade program för under tusenlappen som bränner till DVD.[/citat]

Jag tror jag har ett sånt program, NeroVision Express. Där ska man även kunna filma rakt ner på DVD+RW.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Där ska man även kunna filma rakt ner på DVD+RW ???[/citat]

Eric läs tråden om usb2 eller fire wire för överföring av dv.

Då kanske det klarnar.

Om du ska komprimera som du gör när du kör över materialet till mpeg så tappar du mer eller mindre kvalité.

Filma direkt till en bränning är inte att rekomendera. Brännaren har mycket lägre överföringshastighet än dv kameran. Då måste man komprimera materialet i realtid hårt och processorn i datorn måste vara av modernaste snitt för att klara detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen expert på ämet, men det jag har upplevt är att när man tar in en okomprimerat klipp från dv bandet och sen spelar upp det i t.ex windows media player så bli kvaliten lite skabbig pga att wmp hanterar filtypen dåligt, det är ju inte det vanligaste formatet när man ska se på film. Så även om inte kvaliten syns så finns den där...

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående firewire så kunde jag inte hitta den tråden. Vet inte riktigt vilken du syftar på?

Och angående filmning direkt på DVD+RW i NeroVision Express så står det att det ska gå att få ner film direkt på skivan via firewire. Resultatet av det står dock ännu oklart då jag bara har haft kameran i drygt en vecka och inte hunnit praktisera alla moment. Ska sätta igång på allvar nu i helgen och prova massa saker och reda ut ett och annat. Har tagit del av många bra tips och förklaring här på sajten. Tack för det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Eric]Angående firewire så kunde jag inte hitta den tråden. Vet inte riktigt vilken du syftar på?

Och angående filmning direkt på DVD+RW i NeroVision Express så står det att det ska gå att få ner film direkt på skivan via firewire. Resultatet av det står dock ännu oklart då jag bara har haft kameran i drygt en vecka och inte hunnit praktisera alla moment. Ska sätta igång på allvar nu i helgen och prova massa saker och reda ut ett och annat. Har tagit del av många bra tips och förklaring här på sajten. Tack för det! :)[/citat]

 

Denna som ligger här

FireWire eller USB2.0 för överföring av video från kamera till dator.

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5405

 

Ska du redigera ditt material så komprimera det inte.

DV är komprimerat i mjpg som innebär att varje bildruta är i jpg komprimerat format. 5 minuter ca 1 GB. Fördelen med DV är att du kan klippa och kasta om hur som helst och kvaliten är den samma.

Om du komprimerar i mpeg 1, 2 eller 4 hit hör Div-x och X-vid så kan filerna bli extremt små med hög kvalite. Nackdelen är att komprimeringen beräknar hela filmströmmen och om man klipper i detta material så tappar man kvalité.

Nero komprimerar till mpeg i VCD mpeg1 SVCD mpeg2 eller DVD mpeg2.

Har du en DV kamera så följ råd nedan om du vill ha kvalite

Filma "råmaterial" i DV, på DV band.

Redigera "råmaterial" i DV överfört till hårddisk

Spara redigerat "råmaterial" i DV, kan göras på DV band, hårddisk eller på DVD- dataskiva.

Gör åskådarkopior i DVD eller CD formaten alt. för webben.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst][citat=Eric]Angående firewire så kunde jag inte hitta den tråden. Vet inte riktigt vilken du syftar på?

Och angående filmning direkt på DVD+RW i NeroVision Express så står det att det ska gå att få ner film direkt på skivan via firewire. Resultatet av det står dock ännu oklart då jag bara har haft kameran i drygt en vecka och inte hunnit praktisera alla moment. Ska sätta igång på allvar nu i helgen och prova massa saker och reda ut ett och annat. Har tagit del av många bra tips och förklaring här på sajten. Tack för det! :)[/citat]

 

Denna som ligger här

FireWire eller USB2.0 för överföring av video från kamera till dator.

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5405

 

Ska du redigera ditt material så komprimera det inte.

DV är komprimerat i mjpg som innebär att varje bildruta är i jpg komprimerat format. 5 minuter ca 1 GB. Fördelen med DV är att du kan klippa och kasta om hur som helst och kvaliten är den samma.

Om du komprimerar i mpeg 1, 2 eller 4 hit hör Div-x och X-vid så kan filerna bli extremt små med hög kvalite. Nackdelen är att komprimeringen beräknar hela filmströmmen och om man klipper i detta material så tappar man kvalité.

Nero komprimerar till mpeg i VCD mpeg1 SVCD mpeg2 eller DVD mpeg2.

Har du en DV kamera så följ råd nedan om du vill ha kvalite

Filma "råmaterial" i DV, på DV band.

Redigera "råmaterial" i DV överfört till hårddisk

Spara redigerat "råmaterial" i DV, kan göras på DV band, hårddisk eller på DVD- dataskiva.

Gör åskådarkopior i DVD eller CD formaten alt. för webben.[/citat]

----------------------------------

Om du vill spara filmmaterialet så som det ser ut på bandet för att senare kunna redigera det och spara hårddiskutrymme så bränn ned det som avi-filer(ca 13GB/h).Visst komprimeras det om det ska produceras DVD för TV-ändamål ca 3 GB/h=faktor 4(varierar beroende på inställningar)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomas T][citat=Stefan_holst][citat=Eric]Angående firewire så kunde jag inte hitta den tråden. Vet inte riktigt vilken du syftar på?

Och angående filmning direkt på DVD+RW i NeroVision Express så står det att det ska gå att få ner film direkt på skivan via firewire. Resultatet av det står dock ännu oklart då jag bara har haft kameran i drygt en vecka och inte hunnit praktisera alla moment. Ska sätta igång på allvar nu i helgen och prova massa saker och reda ut ett och annat. Har tagit del av många bra tips och förklaring här på sajten. Tack för det! :)[/citat]

 

Denna som ligger här

FireWire eller USB2.0 för överföring av video från kamera till dator.

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5405

 

Ska du redigera ditt material så komprimera det inte.

DV är komprimerat i mjpg som innebär att varje bildruta är i jpg komprimerat format. 5 minuter ca 1 GB. Fördelen med DV är att du kan klippa och kasta om hur som helst och kvaliten är den samma.

Om du komprimerar i mpeg 1, 2 eller 4 hit hör Div-x och X-vid så kan filerna bli extremt små med hög kvalite. Nackdelen är att komprimeringen beräknar hela filmströmmen och om man klipper i detta material så tappar man kvalité.

Nero komprimerar till mpeg i VCD mpeg1 SVCD mpeg2 eller DVD mpeg2.

Har du en DV kamera så följ råd nedan om du vill ha kvalite

Filma "råmaterial" i DV, på DV band.

Redigera "råmaterial" i DV överfört till hårddisk

Spara redigerat "råmaterial" i DV, kan göras på DV band, hårddisk eller på DVD- dataskiva.

Gör åskådarkopior i DVD eller CD formaten alt. för webben.[/citat]

----------------------------------

Om du vill spara filmmaterialet så som det ser ut på bandet för att senare kunna redigera det och spara hårddiskutrymme så bränn ned det som avi-filer(ca 13GB/h).Visst komprimeras det om det ska produceras DVD för TV-ändamål ca 3 GB/h=faktor 4(varierar beroende på inställningar)[/citat]

 

Helt rätt Thomas T. Det är det jag försökt säga men jag är lite försiktig med att använda filändelsen avi i min förklaring pga att den också används vid de komprimerade div-x formaten.

Sedan har jag sett på ett annat forum här att Eric vill lägga över på DVD via en inspelningsbar DVD spelare. En sådan har en hårdvara som en inspelngsbar DVD har är gjord för att komprimera i realtid. Tänk på att en dator är gjord för många saker och inte lika anpassad för realtidskomprimering.

Snabba processorer klarar kanske detta men har man under 2 GHz så är jag tveksam till att Nero:s mjukvara kan göra under.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ska ni ha! :)

Nu vet jag hur man man ska hantera videomaterialet från filmning till slutprodukt på bästa sätt. Har som sagt inte praktiserat alla moment än så det dyker säkert upp fler frågor under vägens gång. Jag har bandat några band som jag ska sätta igång att redigera. Eller försöka redigera rättare sagt. Är det rekomenderat att börja i Windows Movie Maker för att lära sig grunderna? Vill ta reda på vilket typ av program som passar mina behov bäst innan jag går och köper något. Kör på en ny, ganska välrustad PC rent hårdvarumässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...