Gå till innehåll

Hjälp tack


KurtCobain

Recommended Posts

Jag har just skrivit första utkastet till en kortfilm som är en sammanfattning av Elvis Presleys liv. Handlingen är följande:

 

Det hela börjar vid födseln av Elvis och hans bror Aaron (som dör vid födseln), det fortsätter med att Elvis introduceras och hans karaktär presenteras där man också får se han uppträda för första gången på en talangtävling som tioåring där han kommer på en andraplats. Nästa gång ser vi han på hans födelsedag då han får sin första gitarr. Filmen börjar gå mot sin höjdpunkt då han kommer in till en studio som erbjuder den allmäna befolkningen att spela in singlar för 2 dollar.

Elvis spelar in sången "It's alright mama" och managern övertalar honom att spela in en skiva. Snabba klipp från olika scener där Elvis uppträder visas samtidigt som en av hans bästa låtar spelas. Det hela fortsätter med lite romantik när Elvis möter Priscilla Beaulie som blir hans hustru. Det hela avslutas med att Elvis hittas död i sin säng.

 

Skulle detta bli en kortfilm värd att se? Syftet med den är att berätta för den nya generationen om Kungen av Rock n' Roll.

Skulle det bli en lyckad kortfilm kommer det troligen även bli en riktig långfilm.

// Vazze =D

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.

Nu är det såhär.

 

Det finns både dokumentärer och filmer om Elvis liv, från början till slut.

Så ärligt tlat vet jag faktiskt inte om detta är någon jättebra idé.

Visst skulle man kunna göra det effektfullt, men en publik är inte intresserad av att se vad de redan sett.

Är det inte bättre att satsa på något orginellare tänker jag...?

 

Och så lite rättningar här:

 

Elivs dog inte i sin säng utan låg stupad över badrumströskeln på sitt hotellrum efter en hjärtattack dom orsakades av en överdos narkotika.

 

Du skriver om Elvis bästa låt och så, och frågan om vilken musik man skulle använda är en bra fråga.

Det finns rättigheter på all Elvis musik, rättigheter som inte är billiga och hans förra fru och dotter kan leva lyxliv på hela livet.

 

Mitt råd är som sagt att försöka satsa på något orginellare.

Om du ändå vill fortsätta på detta - gör det i någon annan linje.

Hur kan du göra just den här idén orginell och mer värd att se än alla andra filmer om Elvis.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som tidigare inlägg säger, det finns ett flertal filmer om detta redan. Twista till storyn, gör en film om Elvis sett ur ett fans ögon, eller trummisens eller om ett speciellt år i elvis liv. Nåt annorlunda än "filmen om Elvis liv".

Dock tror du på iden tillräckligt - så kööööööör!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det någon som gjort det ur hans frus ögon tillexempel?

Hmm.

Kanske också lite billigt, men bara en tanke i alla brainstorming. ;)

 

Men det är som jag.

Jag håller på och skriver ett Passionspel, för alla som inte vet vad det är så är det en pjäs eller ett slags drama om Jesus lidelse och död (typ Passion of the Christ), men detta har det ju också gjorts enormt mycket av...

Så därför valde jag att skildra historien ur en av översteprästernas ögon, för att just få historian lite anorlunda vinklad. Sen måste man ju förståss krydda historian lite. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojojoj!

Snart finns det ingen kvar att göra film om ;)

 

Är det inte bättre att hitta på sina egan kaaraktärer och skapa din egen historia?

Titta mycket på film och läs många böcker för att få inspiration och en knuff på vägen är mitt tips.

Alltid bra för kretiviteten. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

 

Kul att du vill göra något om en riktig person i dokumentärformat. Dock så angående just Elvis som det säkert gjorts flera dokumentärer om - nej. Gör inte en dokumentär. Det kommer vara tråkigt, har gjorts förr och du kommer antagligen inte kunna matcha det tidigare resultatet för att inte tala om rättigheter till foton och musik.

 

Dock så kan du definitivt göra nåt om Elvis, och som flera sagt här behöver du en infallsvinkel. Om jag vore du skulle jag göra en mockumentary om en (påhittad) person i Sverige som tror att han är Elvis, och på så sätt får vi både en dokumentär om Elvis eftersom Elvis-wannabeen tror att han är Elvis, samt så får vi en mockumentär där vi (tror att) får insikt i en förvirrad människas liv.

 

han skulle kunna klä sig som, agera som och på alla sätt tro att han är Elvis samtidigt som han talar i svengelska termer. Kolla in http://www.tourettesguy.com. Det är en mockumentary om en snubbe som man tror har tourettsyndrom. Genom att göra karaktären rolig och vrida lite på sjukdomen har man lyckats göra något skitkul, samtidigt som man kan lyckas lura publiken att detta verkligen är sant. Använd dig typ av en tung berättarröst, skakig kamera och intervjua fejkade personer för att höja trovärdigheten i berättelsen.

 

Detta är ett exempel på hur du skulle kunna berätta en historia om Elvis på ett intressant sätt utan att göra något som har gjorts tusen gånger förr. Hoppas svaret hjälpte lite iaf.

 

Ha re bra! /Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Tjena!

 

Dock så kan du definitivt göra nåt om Elvis, och som flera sagt här behöver du en infallsvinkel. Om jag vore du skulle jag göra en mockumentary om en (påhittad) person i Sverige som tror att han är Elvis, och på så sätt får vi både en dokumentär om Elvis eftersom Elvis-wannabeen tror att han är Elvis, samt så får vi en mockumentär där vi (tror att) får insikt i en förvirrad människas liv.

 

han skulle kunna klä sig som, agera som och på alla sätt tro att han är Elvis samtidigt som han talar i svengelska termer. Kolla in http://www.tourettesguy.com. Det är en mockumentary om en snubbe som man tror har tourettsyndrom. Genom att göra karaktären rolig och vrida lite på sjukdomen har man lyckats göra något skitkul, samtidigt som man kan lyckas lura publiken att detta verkligen är sant. Använd dig typ av en tung berättarröst, skakig kamera och intervjua fejkade personer för att höja trovärdigheten i berättelsen.

 

Detta är ett exempel på hur du skulle kunna berätta en historia om Elvis på ett intressant sätt utan att göra något som har gjorts tusen gånger förr. Hoppas svaret hjälpte lite iaf.

 

Ha re bra! /Pandy[/citat]

 

 

 

Jag tycker inte om den här idéen måste jag få säga.

Om man ska ha den här påhittade personen så varför ska han just bo i Sverige?

För trovärdighetens skull så finns det väl mer sådana Elvis-wannabees i USA...

 

Visst det är ett sätt att göra det på, men jag förstår inte riktigt poängen.

Ska han alltså göra allt som Elvis gjorde?

Eller hur ska vi få någon fakta om Elvis i sånna fall?

 

Intervjua Fejkade personer höjer ju verkligen trovärdigheten i något som jag fått för mig ska vara seriöst.

Jag som reporter betvivlar det. Men det kanske bara är yrkes noja.

 

Visst det är ett annorlunda sätt att göra det på. Men det är exakt samma fakta.

Då är det bättre att satsa på något annat mer kontroversielt eller nyskapande.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]

 

 

 

Jag tycker inte om den här idéen måste jag få säga.

Om man ska ha den här påhittade personen så varför ska han just bo i Sverige?

För trovärdighetens skull så finns det väl mer sådana Elvis-wannabees i USA...

 

[/citat]

 

Jag har inte läst alla inlägg (såg bara just den här delen när jag ögnade igenom) men det du skrev nu kan jag i alla fall inte hålla med om. Det finns ju Elvis fanatiker i Sverige också och det skulle väl vara ett roligt sätt att göra filmen speciell med en svensk film om Elvis, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Poängen är inte att man i en mockumentary "ger fakta" i det här fallet om Elvis. Man gör en komedi som är gjord på ett sådant sätt att den verkar vara en dokumentär, till exempel This is Spinal Tap och Blair Witch Project och på sådant sätt lyfter filmen till en ny nivå.

 

Det att personen i fråga är svensk lyfter bara det tragiska och samtidigt komiska i karaktären. Ännu bättre är ifall han bor ute i buschen också och inte i storstan. Sen är det skitsnacka att alla sådana wannabies skulle bo i USA, var ju bara för ett par år sedan den där reklamen med sveriges största elvis-imitatör gick på tv.

 

 

"Intervjua Fejkade personer höjer ju verkligen trovärdigheten i något som jag fått för mig ska vara seriöst. Jag som reporter betvivlar det"

 

Pretto... det är det som är hela poängen i en mockumentary, allt är fejk och därför roligt, fast man ska inte se att det är fejk. Det är som att göra en fejkad dokumentär om hur bra rökning är för dig och rada upp flera "kända" forskare som i svåra termer övertygande förklarar hur bra rökning är för dig. Man ökar hela tiden växel i absurdhet och tillslut talar "dokumentären" om helt överdrivna saker som bara slår över och därav blir roliga. Som jag sa, kolla in http://www.tourettesguy.com ifall du inte redan har det och se vad jag menade med det första inlägget.

 

ha re bra/Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=clown]Det finns ju Elvis fanatiker i Sverige också och det skulle väl vara ett roligt sätt att göra filmen speciell med en svensk film om Elvis, eller?

[/citat]

 

Jag påstod aldrig att det Inte finns Elvisfanatiker i Sverige. Och jag påstod heller aldrig att filmen inte skulle vara Svensk.

 

 

 

[citat=Pandan]Poängen är inte att man i en mockumentary "ger fakta" i det här fallet om Elvis. Man gör en komedi som är gjord på ett sådant sätt att den verkar vara en dokumentär, till exempel This is Spinal Tap och Blair Witch Project och på sådant sätt lyfter filmen till en ny nivå.

 

Det att personen i fråga är svensk lyfter bara det tragiska och samtidigt komiska i karaktären. Ännu bättre är ifall han bor ute i buschen också och inte i storstan. Sen är det skitsnacka att alla sådana wannabies skulle bo i USA, var ju bara för ett par år sedan den där reklamen med sveriges största elvis-imitatör gick på tv.

 

 

"Intervjua Fejkade personer höjer ju verkligen trovärdigheten i något som jag fått för mig ska vara seriöst. Jag som reporter betvivlar det"

 

Pretto... det är det som är hela poängen i en mockumentary, allt är fejk och därför roligt, fast man ska inte se att det är fejk. Det är som att göra en fejkad dokumentär om hur bra rökning är för dig och rada upp flera "kända" forskare som i svåra termer övertygande förklarar hur bra rökning är för dig. Man ökar hela tiden växel i absurdhet och tillslut talar "dokumentären" om helt överdrivna saker som bara slår över och därav blir roliga. Som jag sa, kolla in http://www.tourettesguy.com ifall du inte redan har det och se vad jag menade med det första inlägget.

 

ha re bra/Pandy[/citat]

 

 

Okej.

Tack.

Då hade jag inte fattat riktigt vad det där mockumentary är för något... Men nu vet jag mer i alla fall...

Och som sagt jag vet också att det finns Elvisfanatiker i Sverige. Känner en av dem personligen... Men skulle det ha gjorts på det sättet jag tänkt mig (efter som att jag inte visste vad mockumentary var riktigt) så tyckte inte jag det funkat med en svensk. Men nu förstår jag syftet.

 

Fast personligen (om jag får säga det) :) så skulle nog aldrig jag göra så... Låter inte så lockande för mig riktigt. Kanske jag skulle kunna göra det som en plojgrej, men inte seriöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...