Gå till innehåll

TV-kort, tänker jag rätt?


paracelsus

Recommended Posts

Jag redigerar i Vegas 4 och har tänkt att det vore bra att koppla en extern TV till datorn för att göra previews på. Så att man ser hur det kommer se ut på större skärm än det lilla previewfönstret (typ 120x70).

 

De tv-kort som jag sett verkar bara göra reklam för att de kan ta in tv, ingen verkar säga att de kan visa tv från datorn. Eller läser jag bara fel på alla tekniska specar?

 

T ex:

http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=21642

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=089296

 

Naturligtvis är det bra om man kan få in analoga signaler till avi/mpg-filer också, men det är utsignal jag tänker på mest.

 

Nästa fråga blir ju då: om man har ett tv-kort med tv-ut, hur gör man för att lägga sitt preview-fönster på tv:n?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag visste väl att jag inte hade riktigt koll. Tack för svaret!

 

Hur funkar det med ett grafikkort egentligen? Kommer Vegas renderingar gå snabbare med ett GeForce-kort i datorn automatiskt? Eller är det en massa kompatibilitetsfrågor som måste lösas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra grafikkort är alldrig fel! Men vid 2d grafik så är det inte mycket du får ut från grafikkortet! så fall skall du ha ett redigeringskort som är anpassat för videoredigering för att minska renderings tid m.m. Men det är klart att det blir skilnad! Har ett gammalt (Nvidia) Creative GF4 Ti4600! funkar bra! och du kan ju välja att köra med två monitorer eller en TV och en monitor...

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha en extern skärm/TV för preview i Vegas så tar du signalen via Firewire-porten .

 

Du kan antingen använda dig av en kamera som har digi-pass eller skaffa dig en DV/analog omvandlare.

 

Jag har själv Pyro A/V link det fungerar perfekt, den har dessutom component in om man skulle vilja använda sig av Beta SP.

 

Rendering går inte fortare i Vegas med "bättre grafik kort"

 

 

Lycka till

 

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

sound_front, Vandraren: Tack för bra svar! :bire

 

En Pyro A/V-link låter ju precis som det jag letar efter. Vad går en sån på? Hittar inte på pricerunner.

 

Som jag ser det vore det bästa att få ut bara preview-fönstret på TV, går det att ordna, eller är det bara en TV-representation av monitorn som går ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Du får bara ut preview-fönstret, det blir som att "titta på TV"

 

Firman som tillverkar dom heter ADS Tech http://www.adstech.com.

Där kan du läsa lite om den.

 

Jag har sett dom i Sverige och då kostade drygt 2000 kr men kommer inte ihåg var

 

Jag köpte den i Tyskland för 1500 kr.

 

Pröva Ebay, där kan du hitta dom till bra priser.

 

Lycka till

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...