Tor nilsson Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Ja fick en ide att ja skulle kunna redigera folks typ semmestervideos å liknande å sedan få betalt för de. Ja är ju inte alls proffs men ja kan ju få ihop lite snygga filmer ändå, iallafall som duger till svenssons semesterminnen. Så ja undra om ni tror iden funkar å isåfall va man kunde sätta för pris på min amatörredigering? Jag tänkte alltså bara sätta upp nån lapp på tex konsum så ja e bara ute efter att tjäna en mindre slant för lite extra knäck :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Bra idè! Jag och Black Star har redigerat en födelsedagsfilm åt vår lärare. Det var kul och han blev nöjd med resultatet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neolit Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Jag tycker också att du har en bra idé faktiskt. Jag har också tänkt på det, men aldrig talat högt om det, kanske för att jag inte kände mig så säker i min redigeringsförmåga. Men, är du amatör så kan det ju vara bra att få bättra sig också på det området när man ändå håller på med det. Vad det gäller priset så kan du tänka dig att för att redigera och göra en (t.ex. semesterfilm) snygg och fantasifullt så behöver du nog en hel dag. Beroende på hur lång filmen är också, givetviss. 1-2 tim film i vanliga fall. Jag tror att du får nöja dig med 200 kr. Du får inte skräma "kunderna" med höga priser då du också vet att du inte är proffs. Sedan när du har blivit bättre kan du ju naturligt nog begära mer. Lycka till, och skriv gärna hur det har gått. Neo 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor nilsson Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 tack för tipsen, 200 låter rimligt för en dag. Känner igen mig i att jag inte känner mig säker på min redigeringsförmåga. Ska iallafall ta tag i de, även om man inte får jättemycket betalt så lär man sig ju mer och mer ju mer man jobbar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Sedan så får du tänka på hur lång filmen blir. Vill dom att filmen ska bli en timma så känns 200kr lite ynkligt. Ta istället 20kr/min. Då blir 10min 200kr och 20min 400kr osv... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sir_flint Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 200 kr/ för en film som kanske blir 30 min eller mer låter väldigt lite i mina ögon. Beroende på hur duktig du är så kan man ju ta olika priser, men jag skulle ta ca: 80 kr/arbetstimma. Det skulle då bli ca: 500-600 kr för 7 timmar redigering. (som amatör) Efter det så kan du ju alltid höja priset. Men om du inte kan så mycket inom redigering så kanske 200 kr är ett bra pris. Men se upp. Var inte för snäll med priset. Det förlorar bara du på. MVH: Roger Öberg http://www.clayproductions.se 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Sen vet man ju inte hur många som vill betala för att "visa" upp sina privata hemmafilmer för okända. En del nöjer sig kanske med filmen som den är... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor nilsson Posted July 27, 2005 Author Share Posted July 27, 2005 Jo, funderade på de, om jag skulle velat låta en hobbyamatör redigera min semesterfilm och sen betala för de. Men om ingen nappar får ja väl nöja mig me att redigera släktens videos, de kommer iallafall säga att ja e duktig :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Jo, det kan du ju alltid göra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daggstar Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Tycker även jag att 200kr för att redigera en semester film är lite väl lite. Det tar juh ett bra tag att gå igenom allt material o sen om du vill göra det någorlunda bra så kan jag tänka mig att du borde ta minst en 500kr för jobbet. Vanligtvis om du vill göra en 2h lång semester film (villket jag tycker e en väldigt lång semester film, 1,5h e nog svårt nog att göra om du mest har skakit material villket det e i mesta fall) så måste du gå igenom allt material och vara säker på att du bara lägger in bra sekvenser. Sen med tanker på att den som filmat kanske inte e utbildad filmare blir det mycket att klippa ihop. Alltså kan du nog ta mer än 200kr. Men igen med tanke på hur bra du vill göra den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Ett tips: Många som kör motorcykel, särskild så kallade sporthojar, filmar när dom åker och lägger ut på nätet för att visa andra hur snabba dom är, hur cooolt det är att köra på bakhjulet osv. En del gör t.o.m dvd av alla sina stunts på MC. Många skulle säkert vilja ha sina filmer redigerade av ett "proffs". ALLA som kör sporthoj hänger på denna site: http://www.sporthoj.com Så lägg in ett inlägg där och erbjud era tjänster, gärna med nån demofilm så dom ser att ni kan er sak. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor nilsson Posted September 1, 2005 Author Share Posted September 1, 2005 jo, varför inte testa, har aldrig tänkt på sporthojmålgruppen själv :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 jag har fått i uppgift att göra en informationsfilm åt ett företag. och dom undrar hur mycket jag vill ha i betalt. vad är lämpligt? jag har ganska stor erfarenhet av just den här typen av informationsfilm som ska vara en blandning av actionsportfilm och informations film. då jag har gjort 4 liknande filmer. den senaste ´har jag jobbat heltid på i 4 månader ch redigerat. så jag kan utrustning och program. men har ingen utbildning. men de ställer inte så stora krav heller, eftersom filmen har ungdomar som målgrupp. och den ska dra uppmärksamhet. det kommer att ta några veckor att göra filmen. heltids jobb. jag har börjat skriva ihop lite ideer till manus och vi ska komma fram till upplägget snart. men jag har ingen aning om hur mycket jag vill ha betalt. för mig är det framgför allt en erfarenhet och jag är glad att jag får chansen. men man måste ju leva på nått. hur mycket tycker ni är lagomt för ett sådant projekt? 2000 kronor? är det mycket? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 2000 låter som extremt lite! Skulle dom vända sig till ett företag som gjorde detta åt dom så skulle det säkert kosta minst 750 kronor/timme PLUS moms. Dessutom har kunder en förmåga att tycka nåt är av bättre kvalitet om dom betalat mycket pengar för det, precis som man själv funkar så är dyrare saker "finare". Priset har mycket psykologi. Är du duktig så ska du ha betalt för det, annars kan dom vända sig till nån som inte är duktig och därmed extremt billig! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Företagsfilm med riktigt låg budget i kategorin "gratis film" ligger över 20 000 kr. Minst. 2 000 kr låter som ett lågt arvode en dag för en kameraman. Mitt eget arvode för reklamfilm är 12 000 per dag. Det kamerapaket jag brukar använda kostar 9 300 kr per dygn. Men om du tror att 2 000-jobbet kan generera mer jobb i framtiden och är bra reklam för dina kunskaper ska du såklart ta det. :) Jag har massor med kompisar som gjort musikvideor i 5 000 kr/klassen bara för att marknadsföra sin egen talang. Då betalar dom ofta själva för framkallning och efterarbete av material inspelat på 35mm. Ofta så mycket som 20-30 tusen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annanilsson Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Hej! Jag brukar ta 2500-3000kr per dag när jag redigerar, det är det priset som gäller ute på "marknaden". Fast så har jag utbildning, en del erfarenhet och eget företag... Men 2000kr för ett helt projekt är fullständigt orimligt! Det är väl tänkt att du ska kunna leva på det, om inte än så i framtiden? Och du måste ju i allafall kunna täcka dina utgifter, det vill säga resor, band, hyra av utrustning... Sälj dig inte för lågt för att "du precis börjat och vill slå dig in", det kommer bli svårt för dig att öka priset sedan när du fått mer erfarenhet. Dessutom anser jag själv att om man har ett "marknadspris" så är det en garanti på att man håller kvalité. /Anna 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Gör en showreel så att folk vet vad dom betalar för. Då lägger man liksom alla korten på bordet. Och då blir kunden mer säker på sin sak, kan inte heller komma säga efteråt att detta var skit och vill ha tillbaks pengarna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Risken är att om du gör bra ifrån dig så kommer företaget du gör jobbet åt att rekommendera dig till andra med tillägget "och så är han jävligt billig, 2000 kronor för hela paketet!". Då kommer det företaget inte vilja betala mer och sen är du inne i ett ekorrhjul av billiga uppdrag. Nästan bättre att göra första uppdraget gratis i så fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Frågan är: Vad är svenssons beredda att betala för att få sin film redigerad av någon som satt upp lapp på konsum? Jag har några kontakter som är på start att fixa ett företag med bland annat den uppgiften som tjänst i företagsplanen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts