morran Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Hej alla kamera intresserade! Jag har länge spanat efter en bra kamera för att börja filma alla mina ideér men det trista är att all min energi försvann när jag började sätta mig in i ämnet! Det finns så sjukt många olika kameror och alla har olika åsikter om vilket märke som är bäst! Alla som gör extremsport film filmar med Canon, alla som gör dokumentär använder Sony och dom som gör spelfilm dom använder dom gamla vanliga maskinerna med gammal hederlig film att framkalla! Jag vill och håller på med alla de olika facken och jag har verkligen inte råd att ha fler än 1kamera! Har länge funderat på en Canon mx2 men efter att filmat med den tycker jag att kvalliteten inte blev så bra. Inte alls så bra ljuskänslighet som jag vill ha. Sen har jag filmat med en äldre Sony PD150 vilket är en mycket bra kamera måste jag säga... men håller dom nya samma klass? Den verkar dock vara i dyraste laget oxå! Kort och gått... Jag söker en kamera för cirka 20.000 till 30.000 tusen kronor. den ska vara bra för alla olika sorters filmning, ska tåla kyla, hetta och annat som kommer med när man håller på med extremsport. samtidigt ska den ge bra bild och fin kvallitet så det är möjligt att visa för en bred publik! den ska ha bra ljud upptagning för intervjuer utan reporter. vad ska jag välja? Mvh Mårten 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Vill du prova på att filma med riktig film kan du köpa en 8mm kamera och experimentera med, kamerorna kostar nästan inget alls. Läs mer i de trådar som finns i filmteknik-delen på voodoo. Ska du köpa en miniDV kamera tycker jag att du ska köpa en Canon XL1S eller XL2. De har ganska bra kvalitet på ljud från originalmikrofonen ochså. Ehhrmmm, jag har en XL1S som jag ska sälja.... Ska väl egentligen inte bomba med reklam i andra trådar än under annonsering, men tyckte bara att det passade så bra in på ditt behov.... Skicka ett email till mig om du är intresserad så kan vi diskutera mer via mail: info@uppsalabildteknik.com 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Jo Pd-150 duger bra till mycket! Pd-170, store bror (inte så mycket större) men mycket mer värd sinna pengar när man får den i sinna händer! och det ingår vidvinkel till PD-170! Svårt att hitta en kamera som skall tåla mycket stryck och kunna va me på extrem sport (antar att den inte skall vara för stor då) kolla om du kan köpa en liten oxå (billig) som du kan montera på diverse saker. Ett tips är att skaffa ett kamera hus för att skydda kameran mot dylga faror! =) Kameror jag skulle kollat efter i den pris klass och endamål: Panasonic AG-DVC30E Sony HVR-A1E Liten kamera: Jvc GZ-MC100EX Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts