marcus_136 Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 Tjena... Har ett problem som är grymt irriterande. När jag har klippt filmen och komprimerat (i vegas video 5.0) och sedan gjort om till dvd format (med powerproducer) så jag sedan kan bränna ut det på dvd så blir filmen streckig varje gång någonting rör sig i sidled. Vill också ha tips på hur man kan förbättra kvaliten på filmen lite, just nu tycker jag filmen är lite gråaktig. Något tips på format när man ha klippt ihop filmen? Mvh Marcus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 du måste deinterlaca för att det ej ska bli streck.. ska ej behövas om det ska visas på tv. ju mindre du komprimerar desto bättre kvalité jag komprimerar inget förrän det ska ut på dvd. då väljer jag mpeg2 - pal DVD i vegas 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus_136 Posted July 10, 2005 Author Share Posted July 10, 2005 [citat=ash]du måste deinterlaca för att det ej ska bli streck.. ska ej behövas om det ska visas på tv. ju mindre du komprimerar desto bättre kvalité jag komprimerar inget förrän det ska ut på dvd. då väljer jag mpeg2 - pal DVD i vegas[/citat] Jo jag vet att man måste deinterlaca om det ska visas på dator, men det blir inte streckigt för fem öre på datorn utan det är när det kommer ut på tvn som det blir streckigt.. När du gjort om till mpeg2 pal dvd, lägger du bara in den filen då på dvd skiva eller fixar du det med annat program så det blir en .vob fil? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
digitalaflaesk Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 "streckigt" ;) Varför gör du inte till DVD direkt i Vegas? Har du nån mer info, typ en framegrab eller liknande? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus_136 Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 [citat=digitalaflaesk]"streckigt" ;) Varför gör du inte till DVD direkt i Vegas? Har du nån mer info, typ en framegrab eller liknande?[/citat] Hur menar du? Går det att göra till .vob filer i vegas direkt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts