Gå till innehåll

Andra Världskriget klipp?


UvenEye

Recommended Posts

hej...vet inte var detta ämne passa in bäst..så skrev det här!

 

jag ska göra en kortfilm, om min farmors liv och död. hon växte upp under andra världskriget och fundera på att ha me ca 1-2min klipp från andra världskriget.

 

vet nån hur/var/om man får tag på sånt, med rätten på sin sida o så???

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

kostar inte massor, men du har sedan inte rättigheterna till sakerna, vad jag vet. sedan tycker jag 1-2 min låter offantligt mycket av en dylik film, ska du visa den offentligt, skit i det, och filma lite fotografier från hennes barndom istället, svårt att ta ställning till hur viktigt det är för filmen... men som det verkar nu så verkar det bara som om det vore en schysst grej.

 

Att uppmuntra någon att ladda hem via kazaa, tycker jag inte om, och jag antar att moderatorerna håller med mig om det.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

oggy's råd var korkat :p

 

men ja 1-2 min ska d inte va faktiskt...typ 10sek...men ja...jag funderar lite på om jag ska skita i andra världskriget o bygga lite mer runt det ungerska inbördeskriget på 50talet!

 

tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det verkligen händelser i världen som är intressant i en dokumentär om din farmor? Borde den inte vara uppbyggd runt henne istället för 2:a världskriget / Ungerska inbördeskriget? Fast det är klart, det beror ju helt på vad hon har för livshistoria.. Jaja, min poäng är i alla fall att om man gör en dokumentär om någon / någonting så ska man se till att den inte glider iväg åt något annat håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det ska inte vara en dokumentär precis, mer en kortfilm som bygger på min farmors liv. men ja...jag håller på o väger fram o tillbaka om jag behöver ha me nåt från kriget eller inte...det är mer som ett lättare sätt att visa att det var krig, än att bygga upp hela den miljön och filma där nu lixom.

 

mvh

 

marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

det finns en lag som säger att du får använda filmklipp från tex andra världskriget och det är i "granskande" syfte. Om du inte vill betala stora kostnader för att beställa band från svt så kan du helt enkelt gå till svenska biografbyron eller vad det heter de som har alla filmklipp i lager och granskar för censur. Där är det deras skylldigthet eftersom det är offentligt och statligt att visa dig de klippen du vill se. Sedan är det bara att du tar med dig en kamera in i salongen och filmar av. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

http://www.archive.org

 

Gå in på Prellinger arkivet, finns jätte mycket Public Domain filmer från andra världskriget.

 

Filmen 13 dagar använde bilder från atombombs testserien Mike, som ligger på Archive.org

 

Klippen finns i MPEG2 och DivX...

Där är enormt mycket materiel, och man kan hitta en hel del godbitar i den ikke klassifierade katalogen.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag var mycket väl medveten om det...

Igor må vara korkad, men Igor inte dum i huvudet =)

 

Det är väll skitsamma om tråden så är tio år gammal.

 

Om man söker på andra världskriget så dyker den upp ju...

Lika bra att man postar vettig info i en gammal tråd än att starta en ny.

Trådar med många inlägg i har större sannolikhet att bli lästa, och man vill ju hålla nere antalet trådar med liknande innehåll...

 

De facto är att http://www.archive.org ÄR en bra länk för journal och propaganda filmer från den eran... ;-P

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...