Gå till innehåll

Hjälp med blue/greenscreen


ymmit

Recommended Posts

Hej. vi har tänkt å spela in en hel del filmer i sommar. där vi bland annat ska använda blue/greenscreen. Så jag undrar hur man använder de. Jag har After Effects och undrar om man kan göra det i de programet. Jag har selat in ett klipp där en sitter på en stol med en blue screen i bakrunden. sen har vi belyst det med 3 lampor. sen vet jag inget mer. Ska man filma både utan och med blue/greenscren lr bara med blue/greenscreen? vore bara om nån kunde visa en lätt guide (helst på svenska) där man lägger till t.e.x. en explosion som jag drömemr om å göra i bakrunden. vore jätte bra.

 

 

O.B.S.: är nybörjare i AE så kan inget. kan ens inte göra en mynningsflamma bra

Länk till kommentar
Share on other sites

om du har ett klipp med en explosion så börjar du med att lägga in den och klippet med din blue/green-screen i samma komposition (comp) med bluescreenklippet överst

 

sen markerar du bluescreen klippet och går in på *Filter > Keying > Color key*

välj den färg som du ska keya ut och ställ in *Color Tolerance* så att du får bort så mycket som ska bort

sen justerar du *Edge feather* och *Edge Thin* tills du är nöjd

 

du bör också använda *spill supressor* för att få bort färgen runt kanterna på gubben/föremålet framför bluescreenen

 

Tips: Använd många lager med colorkey-filtret om du har stora nyans-skillnader i din blue/greenscreen så kan du välja flera färger att keya ut

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...