Gå till innehåll

Synopsis för nollbudgetaction


Nicklas

Recommended Posts

Hej och hå!

 

Nu har jag skrivit ihop ett litet synopsis till den nollbudget film som jag hoppas kunna spela in någon dag. (Vilken jag nämnde i ett annat inlägg för några dar sedan.)

 

Jag har försökt skapa en kort actionfilm som mer eller mindre innehåller de standardingredienser som jag tycker att en action bör ha. Det finns t.ex en tysk skurk, en hjälte, en bomb, en kidnappning och en biljakt...

 

Nästan alla kommentarer är välkomna!

synopsis.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar idéen men jag undrar en sak.

Eftersom det ska vara en nollbudgetfilm så kan det väl bli svårt att få fram en trovärdig bomb? Eller hur hade du tänkt att den skulle se ut?

 

jaja...Det kan nog bli bra

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för de positiva kommentarerna! När det gäller bomben så är jag ganska haj på elektronik själv, så det borde inte vara så svårt att konstruera något som liknar en typisk filmbomb, inklusive röda siffror som räknas ner och allt. Allt förutom knappsatsen kommer att vara inbyggt i väskan bakom en plexiglasskiva så att man kan se både siffrorna, något som ser ut som sprängämnen och en massa sladdar och annan elektronik. Men det går inte att ta bort plexiglasskivan eller öppna väskan på något annat vis utan att bomben sprängs.

 

Kostnaden beräknar jag till kanske 250 kronor för elektroniken (det som behövs finns på ELFA) + en (billig) attacheväska... Det som jag upplever som svårast är nog att spela in en trovärdig biljakt.

 

Ekonomiskt är det nog däremot den DV kamera som kommer att behövas som känns jobbigast. Det kommer att svida att köpa en sådan, även om det blir en så billig som möjligt. (Nu har jag bara en 7 år gammal Video-8 kamera, och kvaliteten på den är ju inte maximal precis...) Men eftersom att DV-kameror sjunker i pris hela tiden så väntar jag så länge jag bara kan med att skaffa en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Fast i det här fallet så är det bara en bil som skall köra en viss sträcka väldigt snabbt... men det känns ändå som svårt att skapa en illusion av något sådant på ett snyggt, (billigt) och trovärdigt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag tycker en nollbudget film är en film utan budget, eller? Det är klart det kostar om man vill göra en bra film, men man kan ju lägga ut lite pengar själv, och man kan göra mycket med fantasi och lite kontakter. Finns ju alltid kompisar som kan låna ut bil osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Angående problemet med att skaffa fram en bra kamera dyr el billig, sak samma. Det måste fram pengar, som är problemet eller hur.

 

Näe, det är inget problem.

Köp en kamera på siba och en månad senare kommer inbetalningskortet där du kan välja betala en klumpsumma el dela upp kostnaden.

Ja dvs om man nu inte väljer att häva köpet inom 30 dagar.

På siba och många andra stora butiker har man denna möjlighet.

annars gäller ju faktiskt 2 veckors ånger vecka.

 

kanske inte särskillt moraliskt men du får en bra kamera och den kostar dig inget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...