Gå till innehåll

Antipiratbyrån och IP-nummer.


gorse

Recommended Posts

Smäll på fingrarna??

De begår en olaglig sak mot olagliga personer... (De sistnämnada anser jag faktsikt är olagliga, hurvida de nu är det rent juridiskt eller ej.)

 

De får kränka upphovsrättslagen som bland annat vi filmmakare skyddas av, men antipiratbyrån får inte kränka personuppgiftslagen..

 

Vad är kultur värt?

 

Det är somom jag skulle stjäla någons manus här från Voodoofilm.. Jag tror ingen skulle bli speciellt glad...

Länk till kommentar
Share on other sites

Adam88: Två fel blir inte ett rätt brukar man väl säga. Det finns en poäng i att man inte får föra låtsasbrottsregister i kommersiellt syfte. Jag tycker det är en bra lag som man inte ska ta lätt på även om jag misstänker att den kommer att mjukas upp med tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är kultur värt?

Det är väl upp till den som betalar?

 

Det här är mina funderingar. Piratkopieringen som pågår nu går inte att stoppa. Oavsett vad myndigheterna gör. Problemet ligger i att folk nu ser internet som en alternativ distributionskanal men film-, musik- och mjukvaru-branschen gör inte det.

 

Den 1:a juli blir det olagligt i Sverige att ladda ner copyright-skyddat material. Det innebär att dem över en natt får en jävla massa nya brottslingar. Folk förväntar sig att det som fås över internet är gratis. Och en lag som säger någonting annat kommer inte att stoppa dem som ser det som sin rätt. Det är stöld, javisst, men den går inte tekniskt att stoppa.

 

Enda lösningen är att ändra distributionsmetoderna (DVD, CD, etc) som finns nu. De företag som inte gör det kommer att få problem längre fram. Har lite vidare funderingar runt det här i min blog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man laddar ner en film så är det ju ingen som säger att man äger filmen. JAg tycker att man borde få sprida hur man vill fast inte ta åt sig ära för ett verk eller sno ett tex varumärke. Jag är mer inne i webdesign än film så jag kan ta och relatera till det. Jag har gjort en sida och jag vill ju inte att någon ska läggaupp en kopia av den. Jag vill ju däremot ha besökare och jag vill att folk ska se hemsidan. Det är ju samma sak med film. Man vill inte att andra ska få pengar för en sak som jag har gjort (eller på en hemsida blir det ju besökare istället för pengar). Kollar man på nästan vilken poll på internet som rör piratkopiering så är nästan alla för piratkopiering.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Det är somom jag skulle stjäla någons manus här från Voodoofilm.. Jag tror ingen skulle bli speciellt glad...[/citat]

 

Om du med stjäla menar att du berättade för alla dina vänner hur bra det är och sedan kopierade upp det till dem för du tyckte att de också borde läsa ett så bra manus så har du min välsignelse ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väll ingen som vlir arg om det som ovanstående händer? Det är ju samma sak som händer om man kopierar en film. Fast om man tar och gör en film av manuset. Då förlorar ju jag som har gjort manuset 2saker publik/äran och pengar. Pengar kan fås genom sponsring vilket det blir mer av redan nu. Jag tycker att upphovsrätslagen borde utformas så att det är full copyrighti kanske 1år sedan är det fritt att spridas utan konstnärlig eller ekonomisk vinst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej då, men vad tror ni kommer att hända nu då? Polisen kan väl knappast få ett öre för att leta vare sig "nedladdare" eller "spridare".

 

Men sen tänker jag på alla som kopierar hyrfilmer. Det gör väl de flesta, men inte finns det några som kollar upp det. Varför skulle det vara värre att ladda ner från nätet än att kopiera från ett hyrband/DVD eller från en vän? Och är det någon längre som anser att branschen tar skada av de som kopirerar filmer från hyrställen? Så, varför blåser branschen upp problemet så mycket? De vill kontrollera marknaden så att inga mindre distributörer och enskilda artister kan sprida sina grejer och få gratisreklam. Är inte det den stora sanningen bakom den tillgjorda hysterin?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sluten_cell_nr13][citat=Adam88]Det är somom jag skulle stjäla någons manus här från Voodoofilm.. Jag tror ingen skulle bli speciellt glad...[/citat]

 

Om du med stjäla menar att du berättade för alla dina vänner hur bra det är och sedan kopierade upp det till dem för du tyckte att de också borde läsa ett så bra manus så har du min välsignelse ;)[/citat]

 

 

Du har en poäng där ;) Men du förstår vad jag menar i princip antar jag?? :)

 

 

 

[citat=ag_the_king]Jag tycker att upphovsrätslagen borde utformas så att det är full copyrighti kanske 1år sedan är det fritt att spridas utan konstnärlig eller ekonomisk vinst.[/citat]

 

Och de som vill livnära sig på sin konstnärliga talang då? Det är faktsikt inte så att vem som helst kan skriva ett manus som, ta tex Bergman, oavsett hur mycket man än tränar... Och de som verkligen kan och vill ha detta som ett sätt att leva på, ska de inte få den chansen?

Upphovsrättslagen är till för att skydda dig som konstnär...

 

 

 

[citat=Emil_sc]De som behövs är lägre priser,

Vem i hela helvete köper en 5 år gammal DubbelCD Metallica för 275:-?

Det är så sinnessjukt så det gör ont.[/citat]

 

Håller med fullständigt... Det är äckligt... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fortfarande har man ju en ekonomisk rättighet efter det året också. Jag laddar ju inte bara neer film om vi säger så. ag går på bio kanske 5ggr per år och köper 10filmer per år. Detta gör jag för mina egna pengar och jag har inte så stor kassa om vi säger så. Sedan hyr vi kanske 2-8 filmer per månad. Kanske iblan fler vilket gör att dom känar mer. Dom som kanske inte är intreserade har ju inte råd att de filmerna anars. Skaparen/na av filmen kan ju fortfarande tjäna pengar på filmen. Om den används i komersiella samanhang så kan han ta betalt. Eller så kan han/dom/den/det/hon visa den på bio och käna pengar på det sättet. En annan sak är kringprodukter som leksaker eller affisher. Sponsorer och reklam i filmen är en tredje sak som används allt mer. Sedan kan filmen såklart säljas på dvd med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...