Gå till innehåll

Varför har jag svarta kanter på filmen?


woxaz

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har nu köpte en begagnad vx1000 och är i full fart med filmandet. Men när jag kollar på filmklippen på datorn så får jag lite oönskade svarta kanter på filmen. Lite svårt att förklara så jag bifogar en bild. Hur får jag bort detta?

vx1000.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket märkligt! men som "e93mw" så kan du bara göra detta i redigeringsprogramet. Du skulle ju kunna testa om det blir svarta kanter bara när videon har lagrats på dv-bandet, altså ifall du sätter kameran i inspelningsläge och kopplar den till tv och ser sen ifall några svarta kanter dycker upp. Testa då även FireWire utgången. Om inga kanter syns då i FireWire så kan du ju spela in på en seperat hårdisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej för faan, croppa inte bort någonting! Dom svarta kanterna ligger ju med god marginal utanför den så kallade safe zone area och syns ju inte alls på en tv.

 

Croppa endast om filmen skall visas på en dator där den svarta kanten kommer att synas, men skall filmen ses på tv så är det bara att låta den vara. Dina svarta kanter ligger långt utanför safe zone area, testa att bränna en dvd och se!

 

Att croppa den om den skall visas på en dator är iofs endast nödvändigt om du blandar klippen från din kamera med en annan kamera som inte har dom svarta kanterna. Bakgrunden är ju svart i tex Windows Media Player och då försvinner ju dom svarta kanterna automatiskt. Likadant där, gör en .wmv och testa...

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt! Det kommer inte synas om du visar de på tv eller duk! Men om du visar den råa bilden på en dator så syns de sen! tror de beror på kameran, men även olika program tar upp olika mycket av bilden, man kan oftast få ut mer än vad som chipet tar upp. Men detta syns normalt inte!

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]Nej märkte förrut att det inte syntes på tv:n. Synd bara att det syns på datan, men då får jag cropa på datanversionen av filmerna då. Tack för svaren![/citat]

Efterssom bakgrunden är svart i tex Windows Media Player så behöver du ju inte ens croppa där. När man croppar blir ju det man kroppar bort svart så det är ju att jobba lite i onödan... Om du inte har lagt till en bakgrund med en annan färg förstås, då kan det ju bli nödvändigt.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=woxaz]Nej märkte förrut att det inte syntes på tv:n. Synd bara att det syns på datan, men då får jag cropa på datanversionen av filmerna då. Tack för svaren![/citat]

Efterssom bakgrunden är svart i tex Windows Media Player så behöver du ju inte ens croppa där. När man croppar blir ju det man kroppar bort svart så det är ju att jobba lite i onödan... Om du inte har lagt till en bakgrund med en annan färg förstås, då kan det ju bli nödvändigt.

 

/Roger[/citat]

 

Förstår inte riktigt vad du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]Förstår inte riktigt vad du menar.[/citat]

Jo, efterssom all bakgrund från början är svart i tex Premiere Pro eller WMP så spelar det ju ingen roll om du croppar eller inte efterssom det du croppar bort bara blir svart. (svart+svart=svart)

 

Bakgrunden på ett videospår i tex Premiere Pro är ju svart om du inte lägger en Color Matte under som tex är röd eller en bakgrund i form av video eller stillbild.

 

Vill du verkligen få bort dom svarta kanterna helt skall du förstora bilden en aning vilket i sin tur ger sämre bildkvalitet vilket gör att förslaget att förstora bilden är väldigt dåligt.

 

Men som sagt, efterssom bakgrunden i WMP är svart så kommer du inte att märka av dom svarta kanterna och precis som walfridson skrev tidigare så finns det på dom flesta kameror så det är definitivt inget fel på kameran du köpt. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...