Gå till innehåll

Manus för dokumentärfilm


Asterix

Recommended Posts

Det beror helt och hållet på vad du vill göra för dokumentärfilm. Vill du göra en konstnärlig dokumentär så kanske själva formen är viktigare än innehållet. Vill du göra en "vanlig" dokumentär så är grundarbetet viktigast. Du måste söka information, filma och intervjua. Sedan kan du gå igenom materialet och fundera ut vad du egentligen vill säga med det. Gör du en dramadokumentär, ja då kan du skriva den som ett vanligt manus.

 

Bill Nichols texter är klassiker som varje dokumentärfilmare bör läsa. Andra tips kan du få i böcker som handlar om dokumentärfilm och även böcker om hur man skriver för TV, John Alexanders "writing for Television" handlar mest om fiction, tror jag. Men kanske finns något där som är intessant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Konstigt....

Jag har just börjat göra efterforskningar till en grej jag ska göra dokumentär av och tänkte: jag går in på voodoofilm och hör hur man ska skriva dok. manus och så är denna linjen redan öppnad... :D vilket sammanträffande... Kan ingen beskriva lite mer ingående hur man ska göra...? tror inte jag förstod riktigt... :S

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Konstigt....

Jag har just börjat göra efterforskningar till en grej jag ska göra dokumentär av och tänkte: jag går in på voodoofilm och hör hur man ska skriva dok. manus och så är denna linjen redan öppnad... :D vilket sammanträffande... Kan ingen beskriva lite mer ingående hur man ska göra...? tror inte jag förstod riktigt... :S[/citat]

 

Det finns så otroligt många sätt att göra dokumentärfilm. Du måste specificera dig först - Vad vill du göra. Annars är det meningslöst att ge flera råd

Länk till kommentar
Share on other sites

En vad man kanske kan kalla "historisk dokumentär" som handlar om en svensk poet som under andra världskriget var en stor frihetskämpe...

Räcker det som beskrivning?? :) vill gärna inte berätta för mycket... :P

 

Det ska handla om hans kamp mot nazismen i stor del.... Om hans kampdikter och så..

 

Jag har börjat lite och upptäckte att det blir väldigt mycket V.O. går detta att göra på något annat sätt? (Förutom intervjuer).

 

Finns det inga redan smkrivna dokumentärmanus man kan få ta del av någonstans? Helst svenska...

 

Vänligen. Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ett alternativ till VO är ju att promenera framför nån plats som har en betydelse i din historia och tala direkt in i kameran.

 

Kolla t ex på inledningen till Spinal Tap där Marty DiBergi (Rob Reiner) berättar om varför han gjort filmen...

 

Eller i The Rutles när Eric Idle springer ikapp med kameran.

 

Båda låtsasdokumentärer men ändå :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...