Jump to content

ta upp ljud med minidisc


Recommended Posts

Tja!

jag funderar på att köpa en mini disc att ha som komplement för ljudupptagning vid dokumentärfilmning. Och undrar om ngn har några råd och tips om vad jag bör tänka på vid köpet?

Jag har höga krav på ljudkvaliten men vill helst inte lägga ut mer än 2000, om det inte går att finna ngn av god kvalite i den prisklassen kan jag tänka mig gå upp till 3000.

Konkreta tips uppskattas särskilt, om du köpt en själv; var köpte du den, för hur mycket och varför?

Link to post
Share on other sites

Oki, lite konkreta svar:

Vill du ha hög ljudkvalitet, köp inte minidisc.

Vill du endå ha/inte har råd med något annat, men endå ha ut hygglig kvalitet, så räcker tyvärr inte 3000 speciellt långt.

 

Lyckligtvis så skrev du att det var för dokumentärer, & då har du inte nödvändigtvis samma krav på upplösning & form i ljudet som för en film (se på vilket dokumentärt/nyhets-program som helst på tv. Andra krav), så då funkar en MD hyggligt, men rekomenderar endå STARKT att lägga mer än 3k.

Det gäller om du inte ska spela in annat än röst i dokumentären. Ljudeffekter brukar MD slakta synnerligen obarmhertigt.

 

Sen hänger det en hel del på micken åsså. För att inte säga mer.

Det finns diverse approachar för det, men enklast är faktisk att använda en rundtagande mick eftersom dom är fullständigt okänsliga för vind.

Alternativet är att ta en njur-mick (tar allt framför i en ganska vid area), som du klär på allt möjligt, exempelvis katter (en knepig päls som brukar låta skit), strumpor, eller liknande.

Nackdelen om du väljer en rundtagande är att ljudet verkligen kommer överallt ifrån, men genom att ha micken nära munnen så är det inte ett väldigt stort problem.

I film kan det vara käpprätt åt helvete, men i en dokumentär kan det ge en viss karaktär av att faktisk höra den äkta ambiancen....så länge det inte blir för mycket :-)

Hm, förresten, ska ni vara inne eller mestadels ute?

Link to post
Share on other sites

Själv tycker jag att md fungerar alldeles utmärkt till dokumentär, det är bara idiotiskt att lägga större delen av (noll)budgeten på att få toppljud om man inte kan hålla dom andra delarna i filmen i samma kvalite. Och det blir absolut inte skit så länge du vet hur du spelar in ljudet, det är där den stora svårighetsgraden ligger. Och lägg hellre pengar på att skaffa en hygglig mik, eftersom det skiljer så mycket mellan skitmikar för några hundra och hyfsade mikar som kostar från 1000 kr och uppåt ungefär. När det gäller dokumentär så tycker inte jag att ljudet är det viktigaste, kom så nära ljudkällan som möjligt, spela in med bra nivåer och elimenera miljöljud så gott det går. Om du är ute och det blåser mycket så förstör en riktig katt (ingen levande utan ett riktigt vindskydd alltså) knappt någonting av ljudet, speciellt inte dialog, jag är faktiskt förvånad över att man kan pälsa på så mycket runt en mik utan att förlora karaktär.

Jag har själv aldrig jobbat med minidisc, men hört endel produktioner där ljudet är uppdaget på md. Och spontant det jag tycker du skall tänka på är att du måste ha en mixer mellan mdn och miken. Koppla inte miken direkt in i mdn, DÅ är det stor risk att det blir dåligt av den anledningen att du inte har lika bra kontroll över ljudet och absolut inte lika bra mikförstärkare.

Sedan kan det vara käckt att ha digital ut på mdn om du vill kunna föra över till datorn utan någon nämndvärd kvalitetsförlust. Kör du analogt så använd så korta kablar som möjligt, och för gärna in materialet på en dator som har hyfsat ljudkort med ok a/d omvandlare. Bästa sättet är att lyssna, lyssna hur det låter på mdn, för över det till datorn och lyssna med samma lurar där och se om du hör någon skillnad.

Link to post
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Min budget sträcker sig som sagt inte över 3000, så om det finns någon som har en md i denna prisklass och rekommenderar den, låt mig veta!

Har förövrigt spanat in en Sony MZ-NH900 nån som känner till den? Är den för billig för att vara bra? Vore schysst med lite fler konkreta råd vid val av md, vad gör en md bra?

Tanken var att använda den för att spela in intervjuer, musik och sång, (såväl ute som inne..) det är inte alltid man har kameran med sig och då kan det vara bra att ha en md som backup.

Link to post
Share on other sites

Jag skulle inte ha startat en ny tråd om jag tyckte jag fått svar på mina frågor i en annan. Och min fråga var som sagt vad gör en bra md, jag är ingen tekniknörd o har aldrig använt en md förut så jag vet inte vad jag ska gå efter. jag hoppades få ett konkret exempel på en hyfsad md, så jag hade nåt att gå efter, men det är visst ingen som vill dela med sig.

Tack för övriga svar iaf.

Link to post
Share on other sites

Jag har som sagt aldrig använt md vid varken inspelning eller till hobby så jag kan tyvärr inte ge så mycket mer tips än vad jag själv hade försökt tänka på om jag skulle köpt en.

- Det jag skrev förut med digital ut är en fördel.

- Det finns väl en uppsjö av olika märken på md´s också, köp något som är hyffsat stor och inte helt okänt så minskar risken för att det är dåliga komponenter i.

- Kolla om md´d är känslig för kyla / värme / fukt etc, kan ju vara bra att ha en någorlunda slitstark historia om man skall använda den ute på fältet.

- Se till så du har vanlig minitele line ingång och ingen skum specialare så det skiter sig när du ska koppla in miken.

- Vore ju käckt att kunna spela in med så låg kompression som möjligt, även om det tar mer plats. Vad finns det för olika inspelningsmöjligheter.

 

Tänk efter en extra gång om du har alla prylar runt om för att kunna få in ljudet på mdn. Mik, mixer (preamp), kablar och konverters. Och som wääuu skrev så tror jag också att det är bättre att lägga pengarna på en bra mixer eller preamp eller bra mik och köpa en halvbra md. Klart du måste ha en md som ska hålla ordentligt. Men du hör garanterat mer skillnad i ljud om du satsar först och främst på en bra mik. Men jag vet ju inte vad du har för prylar för övrigt...

Link to post
Share on other sites

Ja, ibland är det kul att höra kommentarer av proffs som man kan få ibland.

 

Jag spelade in en kör vid ett tillfälle för ca 2 år sedan i en kyrka. En kör som sjöng julsånger.

 

Jag spelade upp den färdiga cd-skivan för ett mångårigt ljudproffs som finns i bekantskapskretsen, kommentaren var ungefär "--Körinspelning med dynamiska mikrofoner, sånt gjorde jag redan på 70-talet, detta låter ju riktigt bra, vad har du haft för utrustning?"

 

Han hörde alltså mikrofontypen, men vågade först inte gissa på det han trodde det var. Att det var inspelat på md var inget han tänkt på.

 

Jo, istället för kondensatormikar använde jag ett par Sennheiser MD421 från 1960-talet, så gamla att de är grå och har balanserade DIN-anslutningar. Men till kören som sjunger rätt så starkt i en lokal med bra akustik fungerade bra.

 

Övrig utrustning, en relativt ny Behringermixer för ca 2500 kr, kanske inte heller förstavalet bland proffs. Sen inspelat på Sony stationär MDS-JE640 med en MZ-R909 som backup. Bägge inspelade via lineingång.

 

Efterbearbetning i Sound Forge, och sen kopierat på cd-r till körens medlemmar.

 

Mikrofonerna alltså en viktig bit för att få bra ljudkvalitet, men med några 10000 kr ytterligare i utrustningsbudgeten hade det kanske blivit något något bättre. Men alternativet var att en annan körmedlem spelade in med kassettdäck och två av kyrkans speakermikrofoner som normalt går till hörselslingan.

Link to post
Share on other sites

Snyggt plf66 ;) och du har väl kvar 421´erna...dom låter ruggigt bra och kan ju användas till så mycket. Att det funkar med dynamiska mikar överhuvudtaget på kör har väl jag aldrig haft en tanke på, har iofs aldrig spelat in en kör heller men men. Hur mikade du upp kören, du måste ändå varit ganska nära väl? Och hur många var de i kören, du kan ju inte satt mikarna för nära heller för att få med hela kören, för du hade bara 2 421´er eller?

Link to post
Share on other sites

Det hela var nog lite amatörmässigt gjort, men resultat lät bra. Mikrofonerna (2 st) placerades med ca två meters mellanrum, ca 2-2½ meter upp. Ungefär 1½-2 meter framför kören. Så det var inget X-Y. För att undvika hål i mitten så blandade jag lite lite mellan kanalerna vid efterredigering. :-) Kallas väl A-B eller nått sånt när man ställer en mik på varje sida. Kören var väl 25 medlemmar på ett ungefär. Det blev skaplig balans i det hela. Många av körmedlemmarna har inte high-end-stereo hemma ändå så konceptet fungerade bra.

Mikrofonerna är kvar, och jag använder dem egentligen mest som speakermikrofoner.

Ser man på tv-program från 1960-talet så verkar MD421 användas till ALLT inom tv-inspelning.

Link to post
Share on other sites

Jo 421érna är flitigt använda på broadcast grejer. Jag tycker jag ser dom ibland även idag på tv under intervjuer på stökiga sportarenor också. Är lite kul. Hade varit kul att ha en själv, dom är ju inte så våldsamt svåra att få tag på, finns väl för c: 3000 begangnade tror jag.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...