Gå till innehåll

En premier-fråga till!


Sudde

Recommended Posts

När man skall starta ett nytt projekt så får man välja vilket format man vill ha och så. Under fliken DV-PAL kan man välja mellan tex standard 32 kHz och standard 48 kHz.

 

Visst borde det vara bäst kvalité på den med 48 kHz? Jag trodde att det skulle vara bättre, men när jag lade in en låt där så blev ljudet jätte burkigt och konstigt... När jag lade in samma låt i ett 32-kHz projekt blev ljudet mycket bättre...

 

Hur kommer det sig?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det låter illa även när jag har renderat... Skitskumt.

 

När jag väljer 32 kHz låter det som sagt mycket bättre än 48 kHz, men det låter inte riktigt bra ändå...

 

Om jag startar ett projekt som inte ligger under DV-fliken, utan till exempel windows media så blir ljudet klockrent...

 

Hur kan detta komma sig??!!

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan skum grej är att det inte går att ändra ljudkvalitén när man har valt projekt...

 

När man klickar för att ändra inställningar på projektet så är audio-fliken gråmarerad och går inte att trycka på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska inte välja 32, om man inte spelat in den i 32. Men har man spelat in den i 48 spelar det ingen roll fast det blir såklart bättre kvalité med 48. Sampleraten är ju olika, och det är väl det som gör att det låter knas.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som standard spelar de flesta DV kameror in med 2kanaler i 48khz, om man inte ändrar inställningarna till 32khz med 4kanaler(blanda inte ihop detta med surround). Om du ska lägga in musik från en CD så är det bra att konvertera(resample) CD ljudet från 44.1khz till 48khz i något ljudprogram först t ex cooledit, soundforge m.m. Då man jobbar i Premiere så ska man försöka att jobba med ljud i samma upplösning då Premieres egen konvertering tenderar att fungera ganska dåligt även om man har programmet inställt på bästa kvalitet.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag försöka med att göra om till 48 kHz då, men jag tycker det är konstigt att det inte blir bra ljud när jag ställer in dv-projektet på 44,1 eftersom det blir bra när jag kör windows media projekt med 44,1...

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...