Gå till innehåll

synopsis för Vietnamn krigs film!!!


wane be bra

Recommended Posts

Jag ser framför mig hur vietnamserna springer fram som dumma kalkoner mot de tappra och starkaa amerikanarna, detta är ju inget nytt. Har iförsig alldrig gillat temat "kämpa till sista man", även om du försöker visa att det var fel att försöka hålla kullen så känns det som det kommer bli en massa flaggviftande på slutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag vore i vietnam skulle jag göra en film om vietnam eller om något som är typiskt för vietnam. Krigsfilmer gör de bra i hollywood. Gör en film om hur något av barnen som vaktar en skock djur trampar på en landmina. Mamma, svärmor, moster rusar till undsättning och löser ut ännu fler minor. Alla gråter hysterikt. Far i familjen, hans bror och kusin rusar efter hjälp och men eftersom de inga pengar har vill inget sjukhus skicka ambulans (eller vad som nu gäller just i vietnam?).

 

Eller hur en amerikask soldat ångrar sina gärningar för 30 år sen och återvänder för att göra upp med sitt förflutna? Träffar anhöriga till sin fiende.

 

Eller varför så krigiskt? En berättelse om pojken som fýller år och familjen vill ge honom en fotboll, men har inga pengar så de avstår från halva ris-portionen för att ha råd att spara till en forboll.

 

Eller familjens enda försörjare blir av med sin cykel, och jakten på cykeltjyven.

 

Jag är säker på att det finns massa intressanta scenarior i vietnam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar det!

 

Fasst du har allvarliga skrivproblem, fasst det har inte med saken att göra, egentligen.

Skulle det gå att få tag på massa vuxna amerikanare och rekvisita så skulle detta vara en film att satsa på!

 

Men som sagt, det är endast en krigsfilm, och en typisk amerikansk sådan.

Stackars tappra amerikanare som dör.. puttinuttigt.. sorlig musik.

SLAKTA GULINGARNA!!!

Det vore mycket mer intressantare att se vietnamkriget från gulingarnas sida

eller som sagt, jakten på cykeltjuven

 

Du får tillbaka en korrigerad verision: (fasst jag har ju oxå lite dyslexi....)

SYNOPSIS(korrigerad).doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Krigsfilmer kostar oerhört mycket att göra, hoppas du är medveten om det. En cast på runt 10 personer kommer inte att räcka för att göra filmen trovärdig om den ska hålla på i ca 2 timmar. Smink är oerhört viktigt och kostym också och det kostar så jag hoppas att du inte menar att du bara har tillgång till en kamera och några inspelningsplatser.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985][citat=Santafantasma][citat=gorse]Eller familjens enda försörjare blir av med sin cykel, och jakten på cykeltjyven.

[/citat]

hmmm...det där kändes ju inte alls igen...;)[/citat]

 

Ja det låter bekant =)[/citat]

 

Vad kommer det ifrån? Lät som en bra idé och tänkte skriva nåt sånt. (Egetligen inte, men vill veta var det kommer ifrån).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, jag undrade också var det kom ifrån. Det var nog för bra för att vara sant att jag kunde komma med en bra ide. Fast jag hade nog i åtanke att i vietnam är en cykel en dyrbar ägodel och kanske ägaren är cykelbud eller kör cykeltaxi och när någon har tagit cykeln så hotas försörjningen av familjen. Ungefär som om någon tar bilen från en taxidriver i sverige med skillnaden att vi har försäkringar och ingen riskerar att bli utan mat.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej igen, jag har inte kunnat vara ute på så länge nu för efter ett sånt där fruktat vietnam regn som hållt på nån vecka nu så pajade alla telefon ledningar i området och vi har bara modem.(bredband finns inte i vietnam).

I alla fall, tack för alla inlägg och jag är mycket medveten om allt sånt,

men jag ska läsa i film skolan om dramaturgi( vilket jag inte gjort innan )

och sedan skriva ett nytt synopsis och lägga ut det.

Jag vet inte om min ålder har nån betydelse men i allafall så ska jag börja 8:an

efter sommaren. Tack igen och jag åter kommer snart med mitt nya synopsis( efter att ha läst och funderat lite) på samma tråd.

P.S låna gärna tråden till annat så länge, om ni vill. D.S

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det är nog det att kullen är viktig men igenom att vara avskurna(specielt efter som de inte vet det till en början)så igger dom ju i underläge..........vilket betyder att de måste klara sig för att behålla kullen,

där av skulle man kunna säga att den övergripande konflikten är att försvara kullen, men för att göra det måste de klara sig ur underläret..vilket de ju inte gör men ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bättre såklart, förut fattade jag ingenting. Nu känns det mer strukturerat men det fattas fortfarande struktur. Om det skall bli en bra historia skall det vara lite som en "rolig hitoria", med en "grej" som hela historien bygger kring, en introduktion eller presentation i början och upplösning på slutet.

 

I ditt fall skulle jag göra mer som att man inleder med att kullen är viktig, man krigar om kullen, och avslutar med att man vinner eller förlorar. Krångligare skall det inte vara.

 

Jag tycker/tror att ditt slut med att kaptenen blri tillfångatagen och frisläppt passar inte riktigt in. Men om du tex inleder mer att kaptenen berättar vad som händer typ forest gump, så passar ju slutet in mycket bättre, dvs man får ett motiv till slutet (som man inte heller behöver förklara eftersom det blir naturligt då kaptenen berättar om något som hänt). Att ha en berättande stil, så kallat epos är kanske lättare då man inte behöver ha en dramaturgisk konflikt. Om man skall slänga síg mer med termer kan man göra en episk film som berättar ett drama.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen. jag sitter här och försöker komma på en "grej" men kommer inte på nån "grej" så om du kanske hadde en "grej" i åtanke, isåfall kanske du kunde dela med dig av din"grej" för som sagt har jag problem med att komma på en "grej". Hej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är bara ett grovdrag, fritt att modifiera hur du vill. Jag är inte ens säker på att det är bra.... Men det kanske du kan utveckla efter eget huvud.

 

Berättelseskiss; The Hill.

 

Inledning... NUTID

En man sitter i trädgård och dricker kaffe. En annan man/kvinna(journalist?)sitter brevid. En äldre kvinna (mamma?) häller upp mer kaffe.

Mannen börjar berätta för den andra personen som antecknar och spelar in på band. Han berättar att han har ångest, sömnproblem etc

Han har ånget för att han känner sig skyldig till att många männsikor fått sätta livet till.

 

DÅTID

 

Vyer av strider i bakgrunden. I ett stabstält konfererar kaptenen och löjtnanten och andra personer om situationen. Läget är kritiskt. Man har förlorat många liv. En strategikst viktig kulle behöver intas och försvaras, men understödet har uteblivit. Löjtnanten får i uppdrag att reka kullen.

 

Löjtnanten misslyckas med uppdraget och de blir avskurna.

 

Strider ungeför som du redan beskrivit, med radio-tras och allting. Ingen kommer till hjälp. Det där kan du bättre än mig.

Kaptenen avlider dramatiskt. Löjtnanten får befälet, man gör ingenting. Löjtnanten blir apatisk, bara stirrar och leder inte striden/striderna. De förlorar slaget. Löjtnanten är ensam överlevande, och tas tillfånga.

Efter flera år, frigiven med foton och allmöjligt så som du redan beskrivit.

 

Tillbaka till nutid, tillbaka till kaffebordet. Lång tystnad efter det att berättelsen är klar. Tystnaden avbryts av att journalisten trycker på stop på bandspelaren. En lycklig mamma frågar om det får vara en bulle till samtidigt som hon lägger handen på sonens axel, glad över att han har överlevt. Journalisten skjuter upp glasögonen och sveper handen över ögat.

 

Slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen dum ide alls, riktigt bra. när jag läste det komm jag bara på en sak, man kanske kunde ändra kaffe trädgården till 4 juli (amerkas national dag)

och hur farfar sitter och med barn barnen som vill att han ska berätta något från kriget.

Farfar ska precis till att börja när mamman till barnen(farfans dotter) kommer och säger att fyvärkerierna ska börja nu, barnen går iväg lite besvikna över att inte få höra historien. Farfar säger med ett dystert leende till dom att han ska berätta senare. barnen springer ut, mamman ger farfar en menande blick och kör sedan ut honom i rulstolen.(för det var de han satt i)

Väl utomhus står alla upradade och väntar, ett ååååååååå hörs från alla när de första fyvärkerierna smäller, från alla utom farfar som tittar dystert upp på krevaderna. Farfars POV, man ser hur fyvärkerierna går av en efter en, fyvärkerierna tonas sakta över och blir till krevaderna från granat kastare och atteleri.

 

vad tyckte du om den iden, ska se vilken jag väljer. Som du skrev, dit inläg satte fart i huvet på mig.tydligen. : )

 

åtrkommer........

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som du vill. 4 juli opch farfar är en utmärkt ide. Det finns många "luckor" i mitt förslag men det är bara så det sätter fart i huvut på dig. Jag skulle tro du får många bra ideer under skrivandets gång. Det viktiga att du har en plott/röd-tråd som du inte avviker från.

Fyrverkeriet är en bra ide, tex. De har en lite liknande scen i Band of Brothers när en av grabbarna på pemis åker tunnelbana eller tåg och han minns striderna, hur ansikten han ser i tunnelbanan tonas över till tyska soldatansikten, och blinkande belysning tonar över till granatkrevader.

 

Edit: Att jag valde just en journalist är föresten är en plantering för avslutningen. En journalist kan ha en bandspelare som sätts på, och i avslutningsscenen kan man i en tvärtyst scen får en kul effekt med ljudet av stoppknappen på hög volym. En effekt som går att hoppa till för, att förstärka effekten av en stark berättelse. Ungefär som när det blir tvärtyst när nån tappar en tallrik i matbespisningen i skolan fast tvärtom. Men du kan säkert hitta på bättre saker.

 

Edit igen: Hm, det skulle ju kunna gå att väva ihop... Eftersom det är 4 juli, så vill lokaltidningen intervjua nån som var med dvs farfar. Det blir en snygg övergång med fyrverkerierna från nytid till dåtid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen kan utspela sig under Tetoffensiven, (Tet=vietnamsernas nyår) Då skjutrer de också raketer, kanske skulle bli en änny snyggare övergång. Om man ser fyverkirierna och sedan tiltas kameran ner och man ser Honai under natten. Sedan en V.O., och sedan klipper man till huvudpersonens ansikte som lyses upp av en lysraket, fyverkeriernas ljud fadas till kulsprutor och folk som skriker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...