Gå till innehåll

Hjälp! "Radioljud"


ringmuskel

Recommended Posts

Du får leka med Eqn, om det är en skiten bilradio du ska ha kan du testa att dra ner basen ganska kraftigt och dra upp vissa mid frekvenser (vasst) lite grand. Dra även på diskanten endel, skruva och lyssna tills du hittar något som fungerar. Du kan även leta upp brus eller generera vitt / rosa brus och lägga i för att skita till ljudet ännu mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag brukar bandpassa till mellanregistret och lägga lite reverb (förstår inte riktigt rådet att lägga på diskant; bilstereos och transistorradior har ju i princip inget av den varan. fast jag vet inte var gränserna går riktigt. "låg diskant" eller "högt mellanregister" finns det ju gott om). en stor del av effekten tycker jag annars kommer om man drar ner radioljudet i mono och sedan expandar samtidigt som man lägger tillbaka de andra frekvenserna.

 

jag är ingen ljudmästare så ta vad jag säger med en nypa salt, men det har funkat bra för mig.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte alltid verkligheten stämmer med vad som låter som att det är i verkligheten. Bilstereos brukar ju vara tokhifi om det är moderna saker, dvs hängmatta som faen. Och när jag menar att man ska dra upp diskanten menar jag inte all diskant, utan ganska vasst med ett Q-värde på kanske 10 eller över på vissa frekvenser. Det handlar om att få det ojämnt på ett sätt som man tror på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Bilstereos brukar ju vara tokhifi om det är moderna saker[/citat]

fast det låter ju inte så i "andra generationen" så att säga. vad jag försöker åstadkomma är en "ljudet finns i rummer"-effekt, snarare än att emulera hur en bilstereo låter, och det brukar "kännas" rätt lika oavsett om det är hifi eller en mobiltelefon som skäller. bra poäng ang diskanten. jag är med.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag satte mig ned och exprementerade lite efter att ha läst det du skrev.

 

I premiere så lyckades jag få till nästintill likt radio ljud genom att ta eftekterna som ligger under Audio effects / Stereo, sedan lägger du på Low pass samt High pass, och vipps så var det något liknande.

 

Det jag dock inte lyckades med var att få till en skysst övergång till låten när den börjar höras i stereo.

Jag provade med båda effekterna under Audio transitions, men det märks så väl när den gör över till stereo =/ Man vill ha någon form utav avtoning på effekten.

 

Någon som har något tipps på den biten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa vore ju som du säger om man kan automatisera pluggarna i premiere men jag vet inte om du kan det. Då får du kompromissa genom att lägga pluggen på början av låten och kanske 5 sekunder längre än vad du skall använda den, sedan gör du en lång fade mellan radioljudet och orginalljudet och hoppas att det låter ok. Experimentera med olika långa crossfades också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...