Gå till innehåll

Stämning i manus?


Fredrik

Recommended Posts

Jag håller på med ett kortfilmsmanus som vi tänkt filma med enkla medel i sommar. Manuset skrevs under en natt med mycket inspiration och stämningen för hur filmen skulle kunna bli låg hela tiden i luften. Nu har jag kommit fram till att det är oerhört svårt att fånga den speciella stämningen (som i det här fallet bygger mycket av filmen) i själva manuset.

 

Problemet ligger egentligen inte i hur vi ska få stämningen i filmen, för det har vi redan idéer om. Frågan är alltså snarare hur vi ska kunna inspirera till den rätta känslan och stämningen för dem som ska läsa själva manuset (skådespelare etc.).

 

Det som vi själva tycker låter otroligt spännande när vi diskuterar det riskerar att bara bli patetiskt i det skrivna manuset. Hur undviker vi det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju svårt att säga om det är patetiskt eller om skådespelarna tycker det är larvigt när man inte har läst manuset.

 

Men på din fråga så tycker jag väl att man får prata med skådespelarna om de. Alltså ta ett långt snack så de fattar vad ni vill ha ut av filmen

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, okej. Men hur funkar det allmänt då? Hur väljer de stora skådespelarna bland manusen? Inte ringer väl regissören och berättar om känslan? Okej, det är nog väldigt speciellt just i mitt fall, eftersom intrigen egentligen är en känsla som skapar stämningen, och filmen..

 

Manuset är inte färdigskrivet, när det är det kanske ni kan få läsa om ni är snälla. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kan pitcha filmen för skådisarna innan du ger dem manuset så är det ju jättebra, men om det inte går måste ju manuset visa stämningen. Pröva att läsa manuset till några filmer som har en liknande stämning som den som du vill skapa för att se hur de gjorde för att skapa en stämning.

 

När jag har läst manus till filmer som har en fantastisk stämning har jag reagerat på att manuset är väldigt torftigt i jämförelse. Det är helt enkelt väldigt svårt att skapa stämning i manus, men jag tycker ändå att du ska försöka.

 

En annan sak att fundera på: Om manuset verkar larvigt om man inte känner den rätta stämningen, är manuset verkligen tillräckligt bra då? Kan den fantastiska stämningen rädda en dålig historia?

Länk till kommentar
Share on other sites

För att etablera stämningen i ett manus eller i scener så är scenbeskrivningen (Action) det viktigaste.

Där ska man med så få ord måla den stämning man vill att läsaren ska få.

Det kan vara en mening eller två.

Hitta det du vill förmedla i ett par ord.

Ex. Hård grå stad utan framtid.

Ex. Turistbroschyrs landskapet breder ut sig som ett lyckligt barndomsminne.

 

Och som mannen ovanför skrev, läs manus i samma genre som ditt manus är i.

Och om manuset är löjligt kanske det är just löjligt och bör skrivas om eller skrotas.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...