Gå till innehåll

Starta upp en egen filmaffär över nätet?


Her000

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag har länge funderat på att starta upp en egen filmaffär över internet där jag säljer lite mer udda filmer. Dock undrar jag lite hur man egentligen ska gå till väga för att köpa in osv. Om man behöver ha flera avtal med olika filmbolag för att just kunna sälja deras filmer?

 

All hjälp inom det här ämnet uppskattas otroligt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

leta upp distributörer utomlands...finns flera företag (vet dock inga namn) som säljer filmer endast till registrerade företag som du sen säljer vidare till "vanligt folk"...

 

off topic:

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Vi tillåter inte annonsering av det här slaget.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter fint det. Skulle vilja få tag i en hel del importfilmer bland annat.

 

Men innan jag köper in filmer, gäller det att ha avtal för att få sälja? Eller kan jag i stort sett bara lägga upp filmerna på tradera eller blocket och börja sälja direkt? Om jag nu inte har någon sida för tillfället dvs :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha en seriös butik så gäller det som alltid med kundföretag att ha massa pengar, annars är det bara att lägga ner. Precis så säger de som håller på.

 

Och visst måste du ha avtal, dvs såvida du inte vill få rejäla kängorn ifrån lagen och företagen. Men det beror på vad man säljer. Jag vet en kille som bara säljer filmer direkt ifrån asien. Men jag vet att han går back också på sin lilla "Hobby".

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt lagen om parallellimport får du inte sälja importfilmer varken på tradera eller egen sida om det är som ett företag och filmerna har en svensk distributör. Som privatperson får man dock importera filmer för egen räkning.

 

Men det lät som det var smala filmer du tänkte sälja?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Her000]Hur menar du med smala filmer?[/citat]Smala filmer, filmer för en liten kundkrets med specialintresse, tex om man är särkillt intresserad av B-skräckisar som de stora bolagen inte vill ge ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Her000]Hur menar du med smala filmer?[/citat]Smala filmer, filmer för en liten kundkrets med specialintresse, tex om man är särkillt intresserad av B-skräckisar som de stora bolagen inte vill ge ut.[/citat]

 

Ah, då är jag med. Jo, du har rätt om att det är såna filmer jag helst vill sälja. Jag förväntar mig inte att bli mångmiljonär eller något liknande, utan det blir mer av en liten hobby. Sen, eftersom filmerna inte direkt är för "svensson", blir kundkretsen rätt så liten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men för att förtydliga mig. Satsar du inte pengar får du inte pengar.

Fick sitta och höra på en kille som hade ett sådant tal om hur svårt det är att starta en klädaffär på nätet nämligen för några veckor sedan. -"Satsa en halv mille eller draaa!!"

 

Men som hobby, visst, men räkna med att gå back isåfall!

Kolla in killen jag syftade på förut när jag skrev, som har en hobby han går minus på http://www.strangethings.nu

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sw33t]Men för att förtydliga mig. Satsar du inte pengar får du inte pengar.

Fick sitta och höra på en kille som hade ett sådant tal om hur svårt det är att starta en klädaffär på nätet nämligen för några veckor sedan. -"Satsa en halv mille eller draaa!!"

 

Men som hobby, visst, men räkna med att gå back isåfall!

Kolla in killen jag syftade på förut när jag skrev, som har en hobby han går minus på http://www.strangethings.nu[/citat]

 

Är väl medveten om det där. Inte lätt att hosta upp en miljon kronor för att dra igång ett företag. Därför tänkte jag sälja lite smått bara och ha det som en hobbie, även om jag går lite minus på det. Är riktigt förtjust att kika på film och skriva om film, i stort sett allt som rör film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...