Gå till innehåll

Kvalité på 1-chippare


vilcans

Recommended Posts

Vi ska spela in en liten enkel film med en enchips-DV-kamera. Bildkvalitén på trechippare är självklart bättre, även om jag aldrig själv har gjort en A/B-jämförelse. Det allra bästa med trechippare tycker jag själv är att de brukar ha bättre reglage för fokusering, zebramönster och andra bra grejer för oss som inte bara vill sikta och filma.

 

Men nu till min fråga: Är skillnaden i bildkvalité mellan en- och trechippare framför allt i färgmättnaden (det brukar låta så på folk som kan)? Om man gör filmen svartvit i redigeringen eller lägger på ganska extrema färgtintningar, är det mindre kvalitetsskillnad då?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Allt som man gör i efterhand, kan man göra bättre, men jag tror de blir svårt att färgkorrigera en enchippare så de ser ut att vara en trechippare. Svartvit vet jag inte, men de jag erfarit så är en trechpare bättre på att hantera ljuset. De blir lättare utbränt på en enchipare (kan oxå bero på storleken på optiken).

Men man får alltid räkna med något sämre med en enchippare. Men det är ju inte skräp heller. De duger för sändningskvalite i allafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...