Gå till innehåll

skillnad på effekter och effekter?


darko

Recommended Posts

är det något här som har erfarenhet av effekter i proffesionella sammanhang, eller har kunskap om det?

 

jag har nämligen en fråga om priser... och vad exakt det är som gör att cgi effekter kostar så mycket pengar (vad jag hört, rätta mig gärna).. jag menar eftersom det görs i en dator... vad är det som kostar pengar?

 

rent logiskt borde det väl inte gå åt så mycket ekonomiskt, om vi säger att vi filmar ett hus... men vi vill få huset att se större ut, och kanske bakgrunden bakom huset att se annorlunda ut. dvs det ska inte vara massa saker som rör sig i bilden. som eld och drakar och sånt... en sån effekt borde väl inte göra ett så stort hål i plånboken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar väl sjukt lång tid att göra ordentliga 3d effekter...Hörde nånstans att en grupp på 20 man lyckades göra 20 sekunder per dag när de skapade gollum. Tänkt lönen på alla dem plus att ofta måste det tas fram nya program för att lyckas med allt regisören vill ha och manuset kräver:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Det tar väl sjukt lång tid att göra ordentliga 3d effekter...Hörde nånstans att en grupp på 20 man lyckades göra 20 sekunder per dag när de skapade gollum.[/citat]

20 sekunder per dag låter alldeles för mycket. I så fall är de bisarrt skickliga.

 

När det gäller kostnader så är det absolut lönerna som gör det så dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

de 20 sekunderna som syftas på är nog EFTER allt förarbete som design, nya program, och annan research som behövs, då, efter det, kan de sitta och pilla frame-by-frame med ögon m.m. för att finsjustera motion-capturen (bara den utrustningen måstekosta skjortan) sedan kan de gå hem för natten medan hela datornätverket jobbade för fullt med att rendera sekvensen... och det är bara toppen på isberget... jag har full förståelse för att SFX tar tid och en j**la massa pengar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja minns inte exakt hurmånga sekunder det var men jag tror det var nåt sånt och självklart menar jag arbetet som göra när de väl kommit igång, inte alla modell figurer och sådant...men som sagt tar CGI en helvetes massa tid och pengar:)

Länk till kommentar
Share on other sites

men om vi säger en enklare effekt. t ex som bara ett hus eller något liknande i bakgrunden.

såna "bakgrunds"-effekter, som inte behöver röra på sig etc. dom borde väl vara enklare att göra? och därför också billigare. eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=darko]men om vi säger en enklare effekt. t ex som bara ett hus eller något liknande i bakgrunden.

såna "bakgrunds"-effekter, som inte behöver röra på sig etc. dom borde väl vara enklare att göra? och därför också billigare. eller?[/citat]

 

 

Självklart blir det billigare ju enklare man vill ha det, då kanske man inte behöver anlita dom stora spelarna som ILM eller Digital Domain, utan kan anlita någon frilansare istället

Länk till kommentar
Share on other sites

När man bara behöver en bakgrund eller en tillägg till tex en byggnad så behöver man bara en stillbild. Tekniken kallas för en matte painting. Det behöver alltså inte vara en 3d modellerad bild. Du kan bara ta en bild på en bakgrund (om möjligt) som du vill ha och sätta in den i din sekvens. Det arbete behöver man bara photoshop/AE till och behöver inte vara så vansinnigt dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Man kan även se på det utifrån följande syn: En framsida till en vanlig broschyr innehållandes en mycket enkel layout kostar helt olika beroende på om det är konstfackstudenten från Arvidsjaur som gjort den eller någon prestigefylld reklambyrå på Stureplan.

 

Samma sak när en regissör gör musikvideos. Det kostar lite olika beroende på vem som är beställaren.

 

Gällande kostnaden så är det alltså inte "lönerna" i dess rätta bemärkelse som kostar utan prislappen beror oftast på många faktorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=darko]är det något här som har erfarenhet av effekter i proffesionella sammanhang, eller har kunskap om det?

 

jag har nämligen en fråga om priser... och vad exakt det är som gör att cgi effekter kostar så mycket pengar (vad jag hört, rätta mig gärna).. jag menar eftersom det görs i en dator... vad är det som kostar pengar?

 

rent logiskt borde det väl inte gå åt så mycket ekonomiskt, om vi säger att vi filmar ett hus... men vi vill få huset att se större ut, och kanske bakgrunden bakom huset att se annorlunda ut. dvs det ska inte vara massa saker som rör sig i bilden. som eld och drakar och sånt... en sån effekt borde väl inte göra ett så stort hål i plånboken?[/citat]

 

Förutom lönekostnader som nämnts tidigare så bakas även kostnader för hårdvara och mjukvara in i priset. Både hård- och mjukvara har en avskrivningstid och i kostnaden läggs också in att prylarna ska betala sig på den avskrivningstiden. När det gäller sådant här är avskrivningstiden oftast ganska kort så det gäller att prylarna betalar sig på en ganska kort tidsrymd, i kombination med att det är hyfsat dyra saker man arbetar med ibland.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att göra allt som en "one man show" om man är multibegåvad. Och då blir det skitbilligt och tar jättelång tid.

 

Men pröjsar man ett bolag för att göra det med en duktig koordinator bakom rodret (den viktigaste funktionen) så vet man att det blir bra och att det går att få produktionen färdig inom överskådlig tid. Smakar det så kostar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...