Gå till innehåll

Behöver tips på vad som kan vara en bra VHS bandspelare för överföring till dator


trader7

Recommended Posts

Jag har precis som många andra massor med VHS och CompactVHS band med material på mina barn och familj. Börjar nu få lite ångest att detta kan gå förlorat och vill digitalisera det. Dessutom vill jag komma igång med videoredigering igen. Har för många år sedan suttit med U-matic och VHS redigering men nu har ju tekniken och priserna gjord det möjligt att göra det hemma i datorn. Dessutom måste materialet redigeras. Ingen orkar sitta och titta på 3 timmarsband med massor av spolningar, inte ens "skådespelarna" själva, dvs mina barn. Nu är det dags att göra någor åt saken.

 

Vad är en bra VHS bandspelare som rekomenderas för denna överföring?

Är det stora kvalitetsskillnader att använda en "vanlig" VHS maskin i förhållande till att investera i "bättre". Jag har säker 200 timmar VHS film som nu ligger i kartonger.

 

Mycket tacksam för tips, ideer och förslag på den mest lämpliga lösningen på mitt "problem" med variablerna pris/kvalitet i beaktande.

/Bengt

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en Panasonic NV-SV120 som jag för över mina VHS-band med. Jag är jättenöjd med kvaliteten och ångrar inte det köpet. Mitt "krav" när jag köpte denna var att den skulle ha S-Video ut så att man får bästa möjliga kvalitet. Den kostade ca 2.400 kronor, om jag minns rätt.

 

Jag kör in det i datorn via ett Matrox RT.X10-kort som bla tar in analog video, tex S-Video.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktiskt gjort lite såna jobb som du beskriver. Gjort om VHS/Video8 band, med mina barn som mindre, till DVD.

Jag skaffade ett enkelt TV (PCI) kort för några år sedan som jag satte in i min dator. Sedan så var det bara att koppla in VHS videon till ingången på kortet. Typen av sladd och koppling, mellan video och dator, kallas komposit eller RCA. Den är uppdelad i två kontakter för ljud, röd och gul, och en vit för bild.

Denna utgång måste din VHS ha alternativt en Scart kontakt som man via en adapter kan överföra till en komposit sladd, men scarten kan ge något sämre kvalité.

Det går visserligen också att koppla mellan en antenn kabel mellan videons antenn ut och ett TV-korts antenn in. Sedan måste man använda den analoga mottagaren på TV-kortet och hitta kanal 37 som brukar vara videons utsignal till antenn. Detta kan dock ge större förluster i bild och ljud kvalité.

Kablar finns hos alla TV handlare.

Min erfarenhet från VHS är att videon spelar mindre roll men bandet måste vara av bra kvalité. Hade jag skaffat en ny utrustning i dag hade jag inte lagt några pengar på bandspelare utan sett till att jag skaffat ett bättre analog/digital kort eller extern burk med USB 2.0 koppling till datorn. Bra är den om den har störningsfri bild samtidigt som den har många hårdvarukomprimerings möjligheter i t.ex. mpeg 1, mpeg 2, mpeg4, och divx.

Mottagnings utrustning till dator finns hos datortillbehörshandlare på ”stan” eller på nätet.

Det följer ofta med ett program för att ta emot ”Capture” bandets information in på hårddisken med den mottagningshårdvara man köpt. Dessa program kan också oftast användas för redigering.

Sedan är det bara att starta Video spelaren och ta emot videon.

Man kan tyvärr inte styra videon från datorn som med de flesta DV kameror och bandspelare.

Vilken typ av redigeringsprogramvara du sedan väljer beror på hur fort du vill komma igång.

Vill du höja kvaliteten på det som du tagit in och digitaliserat med någon programvara, jag vet inte hur det skulle gå till, så tar det lite längre tid och du behöver ett dyrare mer avancerat program.

För redigering finns det många trådar på detta forum. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag rekomenderar det som nämts att satsa på en video med Time Base Corektor och brusreducering. Jag rekomenderar inte att använda antensladd, det blir en märkbar försämring jämfört med scart om man är kräsen. S-videokabel är också att föredra om man är kräsen.

 

Jag som är väldigt kräsen väntar på HD-DVHS, alltså High Definition Digital VHS. Dessa spelare har dessutom component ut som proffsen använder. Men dessa finns inte i Sverige än då vi inte har nån HDstandard för sändning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...