Gå till innehåll

Kontrakt för skådespelare och kompositörer?


DeCaf

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är i färd med att producera en kortfilm och för att få allt att gå rätt till vill jag skriva kontrakt/avtal med kompositörer, (artister?) samt skådespelare som är med i filmen så att vår förening skall ha på papper att vi har rätt att göra med filmen det vi vill.

 

Är det någon som har några exempel på hur såna här kontrakt kan se ut (på svenska)? Eventuellt någon mall för detta? Och vilka behöver man kontrakt med? Exempelvis om man låter en mindre mängd folk spela instrument till det kompositören har skrivit och spelar in det i någons hemmastudio, behöver man skriva kontrakt med de som spelar instrumenten och han som äger studion också, eller hur fungerar det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, jo, den hade jag faktiskt redan hittat någonstans. Men här har vi en person som är kompositör, textförfattare och musiker. Hur hanterar man det om man har olika personer på alla dessa roller och kanske 5-10 musiker för samma låt? Vem äger rättigheterna till vad i ursprungsläget här egentligen?

 

Och så är jag fortfarande intresserad av kontrakt mellan förening/producent och skådespelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att ha en aning spekulerar jag i att du får göra ett kontrakt per person. När alla skrivit på är avtalet giltigt. Men om det verkligen är så, vet jag inte.

 

Däremot är det textförfattaren som är upphovsmannen till texten, tonsättaren till musiken och musikerna till framförandet så det borde inte vara så komplicerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Utan att ha en aning spekulerar jag i att du får göra ett kontrakt per person. När alla skrivit på är avtalet giltigt. Men om det verkligen är så, vet jag inte.

[/citat]

 

Kan det verkligen vara så snurrigt? Det e klart, om alla skriver på ett kontrakt där de ger oss alla rättigheter att använda det de spelat in/framfört/skrivit/komponerat så torde man väl vara ganska säker, men det känns ändå lite väl bökigt tycker jag.

 

Kanske ett ämne att ta upp i filmskolan här på forumet?

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså det finns ju inget "standardsätt" på hur ett kontrakt ser...

se bara till att du har skrivit med lön, villkor, stad, datum etc och bådas underskrift så har du ett färdigt kontrakt!

det kan lika gärna vara skrivet på toalettpapper som vanligt papper, det spelar ingen roll!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Kan det verkligen vara så snurrigt? [/citat] Om det inte är de som medverkar som skall skriva kontrakt, vem skall det annars vara? Kanske kan alla skriva under på samma kontrakt så slipper du så många papper. Det är ju upp till var och en att avtala med vad man vill. Det svåra med avtal är att tänka på allt, dvs att man verkligen diskuterat ordentligt så man är överens.

 

Medan man är sams, då är det lätt. När man är osams är det det som står på pappret som gäller varken mer eller mindre. Rent juridiskt är muntliga avtal giltiga, men det är bra svårt att säkert får reda på vad man egentligen avtalat.

 

Om anlitar hantverkare så lär man raskt lära sig hur man avtalar. :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...