Gå till innehåll

Problem med användning av hjälmkamera


Dal

Recommended Posts

Hej alla filmfreaks!

Har nu försökt söka lyckan med hjälp av sökfunktionen samt google men utan framgång. Har även lusläst manualen till min DV kamera (Panasonic NV GS-70).

 

Problemet jag har nu är att jag inte vet hur jag ska få kameran att spela in från min lilla hjälmkamera. Jag har fått fram bild från den i VCR-läget men där går de inte att trycka REC på kameran.

 

Tänkte nu om någon av er här möjligtvis vet hur jag ska gå tillväga för att kunna spela in från hjälmkameran.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kameran GS70 DV-in?

 

Dess storebror GS75 har inte det iaf och har kameran inte DV-in så är det där felet ligger. Prova din hjälmkamera på en kamera med DV-in och se om det fungerar då.

 

Hör annars där du köpte den om dom har något/några tips. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dal]De stog på cyberphoto att de ända man behövde var AV IN/OUT (vilket jag har). Kameran dem har är identisk med den jag har.

 

Jag har annars bara DV OUT på kameran.[/citat]

Ja, har du bara DV-out så fungerar det inte. När Cyberphoto skriver "de ända man behövde var AV IN/OUT" så betyder det just att kameran behöver DV-in. (AV är en förkortning för Audio&Video, så AV IN/OUT betyder att kameran behöver Audio&Video In/Out)

 

Men som sagt, hör dig för med återförsäljaren för närmare info.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag har uppfattat dig rätt så ligger den analoga signalen spärrad också pga. att jag inte har DVin? Är det korrekt uppfattat? För den externa kameran är ju kopplad på Rca kontakten och inte på Firewire DVin.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dal]Om jag har uppfattat dig rätt så ligger den analoga signalen spärrad också pga. att jag inte har DVin? Är det korrekt uppfattat? För den externa kameran är ju kopplad på Rca kontakten och inte på Firewire DVin.[/citat]

Ja det stämmer.

 

Men, jag kom på när jag postat det förra meddelandet att jag själv löste det hos min kamerahandlare genom att köpa en DV PanaWidget. Kopplar man in den så kan man med hjälp av den få DV-in på sin kamera.

 

I ditt fall finns iofs problemet med din hjälmkamera kvar efterssom en DV PanaWidget "bara" ger DV-in och inte möjliggör analog in, typ Composite, S-Video.

 

Jag har tyvärr inga förslag på hur du kan lösa det med din nuvarande kamera men någon annan kanske har får vi hoppas. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Wohoo löste nu felet med hjälp av en kompis!

 

Tack Rogge för din hjälp.

 

 

Allt berodde på att jag skulle starta inspelningen med hjälp av kontrollen.

Trycka in REC och samtidigt trycka på play. Vipps så fungerade det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...