Gå till innehåll

Subtitle som default när man kör dvd:n


sabio_proeliat

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en film som jag gjort där jag subbat ganska mycket, intervjuer.

Det jag vill är att subben ska vara påslagen automatiskt när man kör skivan. De som kollar ska inte behöva sätta igång subben när intervjuerna börjar och de märker att det inte finns någon subb.

Jag använder Adobe Encore 1.5

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skall gå att göra så här:

 

1. I Encore, tryck F12

2. Se till att paletten Properties är öppen. Om inte, tryck F5

3. I paletten Properties, ändra "Set Subtitle" till det subtitlespår du vill ha som default, tex 1.

 

Jag har inte prövat det själv så jag är inte 100% på att det blir som du vill ha det men prova och se.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sabio_proeliat]Ska testa sen, tack så mycket.

En annan grej nu när vi ändå är igång :D.

Ska jag välja något speciellt när jag exportera till mpeg2 via premiere, man kan välja både pre och post tasks tex. deinterleced mm?[/citat]

Nej, välj ingenting där om du gör en DVD avsedd att visas på tv. Det skulle i sådant fall vara Video Noise Reduction men det beror ju på kvaliteten på videon man har på timelinen. Vill man ändra så kan man ju göra det men du kan försämra slutresultatet istället för att förbättra det. Det beror på hur videon du renderar ut ser ut, kvalitetsmässigt vill säga. Prova dig fram och se vad varje inställning gör.

 

Ett tips är att faktiskt exportera din timeline till Microsoft DV AVI (File > Export > Movie) och sedan ta in den i Encore och transcoda den direkt i Encore. Det tar myyyyyyycket längre tid att i Premiere Pro via Adobe Media Encoder rendera ut till m2v (MPEG) än vad det tar att göra samma i Encore. Adobe Media Encoder finns även i Encore men gör jobbet mycket snabbare än Premiere Pro, så kvalitetsmässigt förlorar du ingenting alls.

- Fördel: Du spar tid, Mer flexibel kapitelsättning

- Nackdel: AVI-filer är större än m2v och man behöver mer hårddiskutrymme.

 

Likadant här, prova att exportera tex en minut från Premiere Pro ut till m2v och rendera ut samma minut som en Microsoft DV AVI och ta in båda i Encore och se om du ser någon kvalitetsmässig skillnad på dom båda klippen när du spelar upp DVD:n på tv.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sabio_proeliat]Nu har det såklart dykt upp ännu ett problem, jag kan inte snabbspola i filmerna. Kapitel fungerar bra men ej att spola vanligt.[/citat]

Menar du på brända DVD-skivor eller menar du att snabbspola i Encore?

 

Att snabbspola i Encore går inte. Om det är brända DVD-skivor så har jag aldrig varit med om det att dom inte går att snabbspola när dom är brända så där går jag bet tyvärr. Kanske är det skivorna (dålig kvalitet) eller DVD-spelaren som inte riktigt vill. När DVD-spelaren "gnäller" över DVD-skivor man brännt själv så brukar dom iofs inte fungera alls.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sabio_proeliat]Kan det har något att göra med title remote och menu remote att göra? Jag får dette fel när jag kollar projektet men jag hittar ej var jag ställer in det.[/citat]

Nej, jag tror inte det är felet. Jag har iofs inte provat utan men har inte hört/läst att det skulle påverka snabbspolningen.

 

Title Remote (Title Button) sätts på Disc-tab:en

Menu Remote sätts på varje timeline

 

Hur man sätter dom finns i hjälpen, tex F1

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...