Gå till innehåll

Att vara manusförfattare i Sverige


tomasz1985

Recommended Posts

Allvarligt nu. Är det ingen som vet hur det fungerar att ha manusförfattande som yrke i Sverige? Hur går pitchningen till här? Skickar man först ett brev med sitt koncept och synopsis och väntar på om dem vill att man ska skicka hela manuset? Hur viktigt är ett bra koncept i detta land? Hur många produktionsbolag finns det i Sverige som tar emot manus? Jag läste att Sonet film har manusstopp och att dem själva bara producerar 2 filmer per år, är detta ett skämt? Hur går det till när någon på produktionsbolaget läser mitt manus, får jag tillbaka kommentarer? Finns det ingen från branshen hänger här på voodoofilm? Jag antar att jag har läst för mycket om hur det går till i Hollywood men ingen verkar veta hur det går till här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag vet är, att de felsta vill ha en Synopsis, med ett sidhuvud som ser ut typ så här.

 

Ännu ej skickat, så jag kan inte ge något svar på om det blev sålt eller inte...

 

FILMIDÈ

 

Titel: 2005/04/10

Betong berättelse

eller

Med Betong i Blodet

 

Skrivet av: Johan A. Bergkvist

© 2004-2005

 

Rådmansbacken [din adress/kontakt info]

145 56 Norsborg.

johan@cafenoir.se

 

Format: Långfilm [vilket format filmen är tänkt som]

Genre: Drama/Thriller [Genre, som det står;)]

Ca tid: 80min+

Original manus.

 

Sänt tidigare till: Ingen. [vilka bolag som du tidigare sänt ditt alster till]

 

PITCH [pitcha din story]

Affe är en småkriminell förortskille från Alby, med stora skulder men ett gott hjärta, men han lever under dödshot från ockraren Ali. Affe bor efter en separation hemma hos sin cancer sjuka mamma som han tar hand om. Hans problem verkar lösa sig när en vän till hans döda far hälsar på. Men är vännen den han utger sig för att vara? Eller har Affe bara grävt ner sig allt längre i kriminalitet? När Affe, driven av sin rädsla för Ali, förstår att han har större problem så är det redan för sent.

 

[ Allt i berättelsen som skrivs att det berättas, kommer att vissas som scener.]

 

SYNOPSIS

[lägg synopsis här]

 

Sen så vill de flesta ha ditt CV också, jag skulle tro att alla seriösa bolag skickar ett svar (Så har det varit för mig i alla fall)

 

Några svar i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Njej, jag har alldrig skickat annat än Idéer, och de har då sagt vilken slags uplägg det ska vara, ska se det så här, jag har inte skrivit manus på flera år, och sen så började jag igen förra sommaren, ungefär ett år sedan igen, och de manus jag skriver på nu är de två som ligger uppe här på forumet, det vill säga Bortom Glaset och Betong berättelse, inget av dessa har ja ännu skickat iväg till bolag, jag hart bara mailat runt lite och hört hur de vill ha det:) så hur de svara exakt det kan jag tyvärr inte säga, men de var snabba med att svar på mina frågor...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...