Gå till innehåll

Voice over (v.o) Har några förslag..men .Behöver lite coaching..


Krapola-ux

Recommended Posts

Hola folk!!

 

 

Jag håller på med att lägga V.O ( voice over) på en kortfilm....först ska göra ett pilot-material så jag kan se att det finns "flow" mellan sekvense och rösten..typ.(är ni med..)...Jag undrar då om:

 

(Jag använder mig av Premiere Pro)

 

1-om man ska spela in rösten direkt i premiereP....det finns ett feature nämligen där...

 

2-eller om ska använda kameran och spela in rösten i bandet "as usual"....?

 

...nåt förslag?

 

Gracias!!

Krapola/

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kan dra kablar till nåt rum eller klädgarderob där det inte låter så mkt så kan du ju spela in direkt i premiere, men om du behöver iväg en bit så är det ju lättare att ta med kameran. Tänk på att du skall kunna klippa upp det också bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker Premiere Pro är bra & schysst program för film, men för ljud suger det rutten purjo :-(

Det är elakt, ointuitivt & beter sig allmänt Microsoft mot allt vad ljud heter. *mutter*

 

Måste du använda det så finns det måhända inget val, det finns verktyg för audioinspelning där, men jag rekomenderar VAMT något annat.

Först måste jag fråga, med Voiceover, menade du Narrator (berättarröst) eller Dubbing?

Dubbing funkar inte Premiere till alls, då MÅSTE du köra något annat.

Menar du som Narrator så kan det funka, men jag skulle kanske mer rekomendera att spela in rösten separat i exempelvis WaveLab eller GoldWave & sen synca in den bit för bit.

 

Ska du dubba så är mina personliga favoriter utan minsta tvekan Nuendo & Pro Tools.

Förut körde jag SAW Pro, men det stöder inget över 24 bitar, & mitt ljudkort stöder (i XP av nån jävla anledning) bara 16 eller 32 bitar.

Nuendo är väldigt bra så tillvida att det är förhållandevis billigt (runt 20.000:-) & inte kräver dedikerad hårdvara, men i alla fall 2:an som jag kör med saknar en del funktioner jag skulle behöva. Har inte haft råd än att uppgradera till 3:an där jag hoppas dom sakerna ska finnas med.

Pro Tools å andra sidan är i mitt tycke kungen på dubb/adr, men kostar skjortan med hel jävla armani-kostym i tre delar. Runt mellan 80-100.000:- för grundvarianten av HD-systemet. Jag vet inte om lägre modeller klarar video, hoppas det för då hamnar programmet under 5000 inklusive en M-Box (ljudmodul). Med andra ord väldigt prisvärd, men om den klarar video kan jag som sagt inte säga som det är just nu. Pro Tools Free verkar inte göra det.

 

Finns många fler, men jag tycker inte om många av dom av rent personliga orsaker, så kan inte uttala mig så mycket om dom tyvärr.

Adobe Audition har fått gott betyg av många, men imponerade inte på mig. Kan dock vara värt för dig att testa kanske, vilket som passar bäst beror på vem man frågar :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...