Gå till innehåll

Fridhems folhögskola?


final_cut

Recommended Posts

Fick ett gott skratt över denna fråga. Jag var nyligen på Stockholms kortfilmsfestival och där var det massor av filmer från just Fridhems folkhögskola. Om jag inte minns fel så fick de pris för att vara den bästa (eller framgångsrika) filmskolan eller nåt. Slog resten med hästlängder. Däremot fanns det nästan ingen i salongen från den skolan, så visst kan man undra..

 

: ))))

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BelGarion Raptor]Fick ett gott skratt över denna fråga. Jag var nyligen på Stockholms kortfilmsfestival och där var det massor av filmer från just Fridhems folkhögskola. Om jag inte minns fel så fick de pris för att vara den bästa (eller framgångsrika) filmskolan eller nåt. Slog resten med hästlängder. Däremot fanns det nästan ingen i salongen från den skolan, så visst kan man undra.. [/citat]

 

Då är det väl bestämt. Det är dit jag ska om allt annat faller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fridhems Folkhögskola rekommenderas varmt!

 

Jag har haft en hel del med dem att göra (videolinjen) under många år när de har hyrt vår studio och kontrollrum mm. De är mycket duktiga och seriösa. De har duktiga lärare och många intressanta och duktiga gästföreläsare. Jag tror det är ganska många av fd. eleverna som idag jobbar i branschen.

 

Kommer du dit och träffar deras huvudlärare, Bengt Andersson, så hälsa från mig, Peter Roslund!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Peter R]

Kommer du dit och träffar deras huvudlärare, Bengt Andersson, så hälsa från mig, Peter Roslund![/citat]

 

Ok, på så sätt kanske jag även kommer in...[/citat]

 

Tja kanske det.... det var visserligen inte så jag menade. Jag menade bara att du skull hälsa från mig. Tror inte mitt namn väger så tungt, speciellt inte eftersom jag inte träffat dig. Men prova du - alla medel (nästan) är tillåtna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står ju i antagningspapperna att du skall skicka med en filmidè som du har. Alltså en kort liten synopsis (1 A4), sen om de läser den på skolan kan jag inte garantera. När jag var där förra året så fick vi 3 minuter på oss att "sälja in" vår filmidè för eleverna och de sökande som fanns i min grupp. Inte världens lättaste om man inte har en fallenhet för att tala inför folkmassor......så printa ner en av dina idèer på ett papper och skicka med din ansökan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Leviant]Det står ju i antagningspapperna att du skall skicka med en filmidè som du har. Alltså en kort liten synopsis (1 A4), sen om de läser den på skolan kan jag inte garantera. När jag var där förra året så fick vi 3 minuter på oss att "sälja in" vår filmidè för eleverna och de sökande som fanns i min grupp. Inte världens lättaste om man inte har en fallenhet för att tala inför folkmassor......så printa ner en av dina idèer på ett papper och skicka med din ansökan.[/citat]

 

Hur stor är denna folkmassa som du talar om? Menar du att man talar inför ALLA sökande eller delar de in en i en grupp som man får pitcha sin idé för?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BelGarion Raptor]Fick ett gott skratt över denna fråga. Jag var nyligen på Stockholms kortfilmsfestival och där var det massor av filmer från just Fridhems folkhögskola. Om jag inte minns fel så fick de pris för att vara den bästa (eller framgångsrika) filmskolan eller nåt. Slog resten med hästlängder. Däremot fanns det nästan ingen i salongen från den skolan, så visst kan man undra.. [/citat]

 

Jasså, var du också där.. Trevligt :) Anledningen till att skolan fick så många utmärkelser är, tror jag, att den ligger alldeles i närheten och stödjer filmfestivalen på ett eller annat sätt. You scratch my back, I scratch yours liksom. Därmed inte sagt att skolan är dålig, tvärtom, filmerna som eleverna gjort var ju väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här är det, eller så här var det iallafall förra året.

 

När man kommer till intervjun så delas samtliga sökande upp i 3 eller 4 grupper.

Tillsammans med sin grupp går man igenom 3 (tror jag) stationer varav en är den där du ska berätta om din filmidè. Det är alltså inom sin egen grupp samt "juryn" för den gruppen man ska pitcha sin idè för.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]Anledningen till att skolan fick så många utmärkelser är, tror jag, att den ligger alldeles i närheten och stödjer filmfestivalen på ett eller annat sätt. [/citat]

 

Nja, Fridhems folkhögskola ligger i skåne så i närheten skulle jag inte säga...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hans Hansson ska snart (redan nästa vecka?) hålla en kurs i 16 mm filmteknik på Fridhems Folkhögskola. Jag har själv gått den kursen och jag kan utlova att ingen blir besviken. Hans har arbetat i 40 år tror jag som proffessionell filmfotograf och kan svara på alla frågor ni har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Ronnie][citat=Wallin]Anledningen till att skolan fick så många utmärkelser är, tror jag, att den ligger alldeles i närheten och stödjer filmfestivalen på ett eller annat sätt. [/citat]

 

Nja, Fridhems folkhögskola ligger i skåne så i närheten skulle jag inte säga...[/citat]

 

Nära och nära. SFV-festivalen är ju inte bara i Stockholm. Men sen är det ju så att fridhems skickar typ alla deras produktioner till SFV-festivalen, dvs. väldigt många filmer till skillnad från andra skolor som bara skickar några få om några alls. Men men, inget jag har något mot eftersom då får man en bättre uppfattning av skolan. Gillade minutfilmen "Sagostund" :P känns som om det är en skön atmosfär på skolan.

 

Jag ska på antagningsprov den 19:e. Vi får se hur det går...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, är man riktigt filmnisse, så går man på Episode III premiären för att sedan jobba 12 timmar på sitt "vanliga" jobb för att slutligen gå på skolintervju.

 

Hoppas de tar det där med blodsprängda ögon som en merit ?! :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...