Gå till innehåll

oanvända klipp som tar upp plats


erreth

Recommended Posts

Gör då så att du bara importerar de 5-6 klippen du vill ha i stället för allt du filmat... då får du 5-6 separata klipp. om du sen inte använder ett av dem så kan du ta bort det utan att det på verkar de andra.

Var det detta du menade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att det låter lite onödigt... Det är nog bättre om du kollar igenom alla tagningar du har på tex. tv:n och skriver ner tidskoden för varje klipp du vill ha med och sen tar du in allt i datorn. Då är det bara att spola och kolla på tidskoden. Om du sen skulle sakna ett klipp så är det ju inte värre än att du kan importera det senare. Alternativt så kan du ta in allt material men i omgångar. Så att du tar in tex. 5 min snuttar och sen kan du ta bort de snuttar du inte vill ha. Ett tredje alternativ är att ta in allt i ett svep och sen klippa ut de tagningar du vill ha och exportera dessa till avi-filer och sen radera ditt stor klipp. Gör det du själv trivs bäst med men jag rekomenderar det första alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör in allt enbart för att spara på slitaget på kameran då kameror har kortare speltid än en videobandspelare. Hårddiskar är idag så billiga att en ny hårddisk är avsevärt billigare än att slita sönder kameran i alla fall om man har en lite bättre kamera, men har man den billigaste kameran köper man en ny när den går sönder, blir nästan lika dyrt som att laga den man har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du använder DV så har ju både Vegas Video och Premiere Pro (och säkert ett flertal ytterligare program) funktioner som kallas scene detect som känner av när det är klipp, så istället för en enda stor .avi-fil så får du precis så många videoklipp (.avi-filer) som du har klipp på bandet. Sen är det ju bara att ta bort dom du inte vill ha kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

En ny hårddisk kostar inga stora pengar idag.

Jag köpte en ny på 350G för att få plats med mer råmaterial.

Jag har flera projekt samtidigt och då kan det vara bra att ha plats för mycket råmaterial. När man överför och börjar klippa kanske man inte har riktig pejl på vad man egentligen behöver och då kan det vara bra att ha allt samlat.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...