Gå till innehåll

Matsmältningssystemet påverkar skrivandet


ghijohansson

Recommended Posts

På senare år har forskarna insett att det som händer i matsmältningssystemet påverkar hjärnan. Framför allt handlar det om balansen mellan mikroberna i tarmen. Med rätt diet kan alltså skrivandet gå bättre. Någon som har försökt skaffa sig optimal diet? Min erfarenhet är att skrivande går bäst om jag äter kokt potatis en gång om dagen. Men då tarmfloran skiljer sig åt mellan olika personer så betyder det ej att alla gynnas av just den dieten.
 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle tro att det är fråga om en studie som pekar åt något håll, och inte ett säkerställt forskningsresultat. Jag säger inte att din kokta potatis inte påverkar, men jag skulle inte trivas med livet i övrigt om jag skulle äta kokt potatis varje dag, och skulle därför skriva sämre. Det jag tänker på för att hålla hjärnan igång är få upp pulsen under tjugo minuter varje dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...