Jump to content

Ny kortfilm! "Inneboende"

Pandan
 Share

Recommended Posts

Inneboende

Kortfilm: 31 sidor

Version: Färdig berättelse - slutmanus/nära slutmanus

I en mening: En kärlekskomedi som tar upp de olika krockar som kan uppstå mellan en kille och hans nya inneboende.

Kort om berättelsen: Nikki har en trea för sig själv på lyxiga Östermalm i Stockholm och för att dra ner på kostnaderna bestämmer han sig för att hitta en inneboende. Hans närmaste vän Andy kommer på den geniala ideen att det ska vara en tjej, då ligger det öppet för att eventuellt få en bonus tittandes sängvägs. Dock så blir det allt annat än vad Nikki hade tänkt sig och han stöter på något högst främmande i sitt val av att dela boende...

Okej, har skrivit en ny kortfilm som jag personligen är väldigt nöjd med. Dock så har jag inte visat den för särskilt många och skulle behöva höra vad allmänheten här tycker. Allmänt om struktur och liknande, men främst om själva ”berättelsen” och om karaktärerna.

Det jag främst undrar över personligen:

1. Är Kattis karaktär tillräckligt bra utvecklad, eller behöver hon få något mera, eventuellt mera utrymme i sin långa monolog i mitten av berättelsen?

2. Stör användandet av ordet ”kuk” runt mitten av manuset resten av berättelsen, då det är enda gången så pass grovt språk används och det kan kännas ”ur karkatär”?

3. Hur läser ni förhållandet mellan vännerna Nikki och Andy? – väldigt nyfiken här... :)

4. är början med de olika intervjuerna rolig, tråkig, för kort, för lång....?

5. Hur fan stavar man till Andy Warholl... som ja skrev det? :P

Trevlig läsning!

PS. Om någon känner för att filmatisera manuset så hör av er till mig! Vore kul att se det gjort. Dock så finns det en hel del stora och svåra scener, men det kanske ökar spänningen...? Sen är den väldigt Stockholm, dock så är alla scenerna inomhus, vilket gör att allt kan filmas svar som helst...

/Pandan

Inneboende.zip

Skitbra jag gillar det mycket! De enda nackdelarna är att jag blandade ihop namnen på nikki å katii i början men det gick över, sen tyckte jag inte att namnen var så "övertygande" eller vad man ska säga men det gick också över när Nikki sa "fan vad klatchiga namn alla dina vänner har" eller nåt sånt.

Men fan Big up! Hoppas att du får det filmat nån gång!

Kul att du gillade det!

Haha, ja namnen e valdigt over the top, men det var definitivt med mening. Typ att alla partymanniskor och gayikoner alltid har riktigt catchiga namn. Och Nikkis namn va just for att det funkar bade pa killar och tjejer och darfor verkade kul.

Angaende skrivskyddandet vet ja inte riktigt vad du menar, men om du lagger upp nagor har sa ligger det(enligt Voodoofilm iaf) i databasen i tva ar och funkar darmed som bevis pa att du skrivit det. Annars ge det bara till massa kompisar att lasa tidigt i din arbetsprocess, funkar dom da som vittnen for att det ar ditt verk...

Ursakta bokstaverna, sitter i London!

Hej!

Har bara hunnit läsa igenom de första 4 sidorna, blev avbryten. Läser färdigt snart. Har dock en kommentar redan.

Tjejerna som blir intervjuade vill med största sannolikhet bli inneboende. Varför säger de saker som garanterat inte gör ett bra intryck. Scenen hade tjänat mycket på om deras svar var just klyschiga jag-är-bästa-inneboende-i-världen svar men att vi som tittare ändå fattar att det inte alls förhåller sig så. Kanske försäger de sig eller så blir det tydligt genom deras kläder, en obskyr tatuering m.m.

Bara min spontana tanke. Svaret med rökningen bör stykas hur som helst. Ingen är så dum att säga det i en intervju för att bli inneboende. Tror att det skulle störa publiken. Men vad vet jag.

Bara några tankar. Skriver mer när jag läst resten.

Det stavas Andy Warhol.

1. Är Kattis karaktär tillräckligt bra utvecklad, eller behöver hon få något mera, eventuellt mera utrymme i sin långa monolog i mitten av berättelsen?

Svar: Hennes karaktär tycker jag är bra. Vet inte riktigt vad jag ska säga som motivering. Gillar henne bara.

2. Stör användandet av ordet ”kuk” runt mitten av manuset resten av berättelsen, då det är enda gången så pass grovt språk används och det kan kännas ”ur karkatär”?

Svar: Det är helt okej att du använder ordet. Om man säger så här: manuset bygger mycket på olika andra anspelningar till sex så det fungerar nog.

3. Hur läser ni förhållandet mellan vännerna Nikki och Andy? – väldigt nyfiken här...

Svar: Alltså. Ja. Två vanliga killkompisar med kanske ett litet förhållande lagt åt det hållet då man är väldigt nyfiken av den andre. Både fysiskt och psykiskt. Utifrån manus ser jag dem inte som ett par. Skulle jag vara Kattis skulle jag kunna tro något sådant kanske. Om du förstår…

4. är början med de olika intervjuerna rolig, tråkig, för kort, för lång....?

Svar: Lagom lång. Lite smårolig. Mycket fördomar. I manuset över huvudtaget. Vad är det för skillnad på om jag som Norrköpingsbo har backslick eller om en från östermalm har det. Jag skulle bara skriva; Andy har backslick. Jag tror alla fattar ändå.

Och så håller jag med om att det nog inte är så bra att de säger saker som får dem att framstå som ”dåliga” inneboende.

5. Hur fan stavar man till Andy Warholl... som ja skrev det? :P

Svar: Ett L.

Övrig Kommentar: Mycket fördomar som jag sa. Men tycker att Kattis monolog i mitten av manuset är bra… Den verkar mindre fördomsfull om jag förstått rätt och jag gillade den så som jag tolkade den.

Det är mycket sex i manuset, eller i alla fall anspelningar på det och jag undrar om det verkligen behöver vara det. I mina ögon sjunker manusets värde på grund av det.

Och så skulle inte jag göra som Andy gå in på min kompis toalett och göra vissa privata bestyr till två tjejers stön.

Katti verkar inte tycka att det är något pinsamt att Nikki liksom ”kommer på dem” när hon hämtar glass och hennes älskarinna frågar om han vill vara med och Katti säger att Saga är omättlig.

Undrar om man verkligen reagerar och säger sådant i verkligheten vid en sådan situation.

Jag tycker att klubb scenerna när Andy får nobben av flertalet tjejer är bra och scenerna på fiket när Nikki och Andy sitter med varsin morgontidning är lite småroliga.

Deras gnatande på varandra om Martins låt och när de sjunger den gillar jag starkt.

Hoppas du har fått några bra råd nu och inte tycker att bara snackat goja.

Lycka till med ditt fortsatta skrivande och filmande!

Adam

Undrar om intervjuerna ska ta så stort utrymme som 1/4-del av hela filmen. Åtta sidor av 32 innan han har en inneboende. Vet inte riktigt... Snabba klipp är en annan idé...

Jag förstår ju att han kommer att hitta nån och jag tycker inte det var särskilt roliga tjejer som sökte heller... Mest utflippade konstiga men ungefär likadana ändå. Och som nån skrev ovan, VILL de inte få flytta in? Då försöker man kanske framställa sig i den bästa dagern? Det blir ju roligare om de säger en sak men visar nåt helt annat. Tycker jag...

Sen vet jag inte heller om man som ny inneboende bara meddelar lägenhetsinnehavaren att man ska ha inflyttningsfest... kanske man gör..?

Däremot har jag inga problem med älskarinnan, hon kan gott och väl vara just så provokativ, och att Nikki testar sin bögfaktor är kul.

Ok, ska skriva om borjan med tjejerna, dock inte andra pa strukturen, gillar den. Sen e det tankt som snabba klipp alltihop.Det ar ju egentligen bara presentation av berattelsen/presentation av Andy o Nikki, o sen kommer hon.

Nja, lite konstigt kanske, men hon bor ju dar nu.... men ska tanka pa det ocksa!

• 4 months later...

läst denna nu också, tycker den var ok, inte lika bra som dina övriga men ändå fullt godkänd. Som nån skrev ovan kanske det skulle funka att fortsätta på handlingen, typ fucka upp det mycket mer personerna emellan. Vad hände med saga förresten, hon var inte med på festen eller?

Läckert att du plöjt på! Konstigt att du tyckte den var en av dom sämre, är min personliga favorit. Fast iofs, du kanske inte är så mycket för snyftsnyft och så, hehe. Tyckte det var kul att driva med Östermalmslirare också... Vet inte vad som hände med Saga, var länge sen jag läste det. Ska kolla upp det.

Ha re man och tack för kritiken! /Pandy

• 3 weeks later...

ett riktigt schysst manus. jag hoppas man får se det på film nån gång... :)

början med intervjuerna får mig tänka på van wilder, som också är en bra film. men det är en bra början, då man blir intresserad av att läsa vidare.

gillar också dialogerna. spceciell tnär katti beträttar när de vart på en gayklubb. :)

lite när jag läste det så satt jag och väntade på att det skulle börja gå bra för huvudpersonen som bara verkade hamna i tubbel. men det gör det ju tillslut. ett riktigt bra msnus helt enkelt.

hur lång tid tog det att skriva det?

• 10 months later...

Ehm... Nej!

Har potential helt klart men vad handlar den om? Nog for att sex saljer men...

Jag kan saga bade som skadespelerska och manus forfattare att monologen ar ett 'big no no'. Det kommer aldrig ga att genomfora pa ett bra satt. Folk kommer att forlora fokus halvvags igenom och det kommer inte att lata naturligt. Den ar helt enkelt for lang for allt annat an en shakespeare pjas.

Gillar den dar 'klatchiga namn' repliken for precis som alla andra reagerade jag pa de pretantiosa namnen.

Du maste helt klart utveckla karaktarerna en hel del men det ar helt ok att gora det i samarbete med skadisarna, blir liksom mer djup och battre skadespeleri da.

Jobba pa, ser fram emot en uppdaterad version.

Ehm... Nej!

Har potential helt klart men vad handlar den om? Nog for att sex saljer men...

Jag kan saga bade som skadespelerska och manus forfattare att monologen ar ett 'big no no'. Det kommer aldrig ga att genomfora pa ett bra satt. Folk kommer att forlora fokus halvvags igenom och det kommer inte att lata naturligt. Den ar helt enkelt for lang for allt annat an en shakespeare pjas.

Gillar den dar 'klatchiga namn' repliken for precis som alla andra reagerade jag pa de pretantiosa namnen.

Du maste helt klart utveckla karaktarerna en hel del men det ar helt ok att gora det i samarbete med skadisarna, blir liksom mer djup och battre skadespeleri da.

Jobba pa, ser fram emot en uppdaterad version.

Kul att det fortfarande läses!

Var ett bra tag sen jag skrev manuset så jag ser det redan som färdigt. Vad det handlar om? Ja det finns definivit en handling, ifall det inte gillas så kan jag inte säga så mycket... Namnen är som sagt väldigt pretto med flit, dem som många andra saker i manuset leker med den "festliga gayidyllen", fast ja den repliken är ganska nödvändig för att få självdistans till manuset.

Om monologen vet jag att jag funderade mycket hur den skulle fungera. Den är inte så lång så jag tror inte att folk skulle tröttna, men den är väldigt viktig för filmen och båda huvudkaraktärerna, så jag var mest orolig över ifall den var bra eller ifall den istället uppfattades som klyschig.

Tack för kritiken!

Ha re bra/Pandy

• 3 years later...

Håller med om att manuset var riktigt bra, satt och småskrattade flera gånger när jag läste det.

Angående intervju scenerna i början så tycker jag som andra här att de är lite för långa. Det där när han stryker över namn på pappret mer och mer aggressivt är väldigt roligt och gör att du kan ta bort ett par av karaktärerna som han intervjuar.

Det enda jag tyckte va konstigt var att Nikki aldrig tog upp att Katti var "högljudd". Om jag hade henne som inneboende i min lägenhet så hade jag bett henne dämpa sig direkt.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...