Gå till innehåll

Manus "Guds folk i Kristköpinge" Pilot avsnitt


CLM

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har skrivit en pilot till TV-serie "Guds folk i Kristköpinge". 

Jag funderar på om historien har för lite utmaningar och skulle må bättre av större problem alt större lösningar på problemen. Håller på med Version 3 och testar lite. Så kan ni ge kritik så är det varmt välkommet.

Synopsis: Lokalpolitikern Kenneth Lindström får äntligen chansen att möte folk och dessa möten skänker magi åt den lilla staden. Vi följer hur han motarbetas av kollegornas storhetsvansinne, rasister och nazister som förpestar staden och företagarnas girighet sätter krokben för honom. Men med fru Maria, vännerna Ripe, Lars, Lisbeth, Bibbi, Senem och Pelle står han stark och Herren ger honom råg i ryggen (och flera verkligt smarta idéer med oväntade följder.

Avsnitt 1 Framtiden Kom Nu.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er. 
Har någon orkat läsa scriptet? Jag är spänd på er feedback. Dels för att skriva om avsnittet så det blir bättre, dels ta med det till de andra avsnitten jag har samt långfilms manuskriptet jag skriver. 

Ha en skön vecka!

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en ny raljering och mobbning av den kristna minoriteten i Sverige? Vore verkligen trist i så fall. 

Jag har ett manus på gång om den autistiska minoriteten mobbning och invandrare med handikapp där jag i stället vill låta kyrkan få en räddande plats i filmerna. Jag har själv blivit mobbad och vet vilka spår det ger i livet. Om du är inne på samma spår som jag då kan du kontakta mig via forumet. 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Eka.

Svaret är nej, jag raljerar inte med kristendomen. Jag skriver en serie som visar att den kristna tron är sann. Min ”hjälte” Kenneth är troende och vi följer honom och teamet som har osannolik framgång trots stora problem och de ber om hjälp regelbundet. Så detta är en serie som dels ska motverka allt hemskt som visas idag (en polis löser brott men har kidnappat ett barn och är pedofil är en ny serie i USA som kommer), dels motverka islamifieringen och maktlösheten i samhället. 
Flera har fått åter hoppet när det lär känna Jesus. Så jag vill visa styrkan i Jesus. 
 

Ditt manus om mobbing av minoriteter är något jag är intresserad av att hjälpa till med. Så visst kan vi diskutera detta och se om vi trivs att skriva ihop.

 

Bästa hälsningar,

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan

Det ska inte vara kolon efter namnet i dialog.

Jag känner att dialogen berättar för mycket om vad som händer och vad folk tänker. Det blir långt, skriver på näsan och inte särdeles visuellt. Vad händer i bilden när vi lyssnar på dialoger och nyhetsuppläsare? Det är det största problemet med historien. Om jag scannar genom manuset och bara läser scenrubriker och action-text så förstår jag inte alls vad det handlar om. Det finns inget intressant att se. Och det är trots allt ett visuellt media. Jag ska förstå vad som händer av att läsa på det viset. Inte detaljerna, men övergripande.

Detaljer som att barnet sitter i en trip-trap-stol och att hustrun är attraktiv, på vad sätt bidrar det till historien. Det är intressantare att visa på saker som säger något om vad de är för människor. Har de ett hypermodernt kök? Rent? Stökigt? Slitet?

Hoppas att det kan vara till hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Désirée,

 

Stort tack. Jag ska skriva om det och behöver lite tankar på det. Det du skriver är sant. Att scen-rubrikerna ska visa hur storyn går framåt visste jag inte. Så istället för:

INT. KONTORET

Kenneth sitter vid ett rörigt skrivbord. Han skriker rakt ut.

INT. KONTORET - KENNETHS SAMMANBROTT

Kenneth sitter vid ett rörigt skrivbord. Han skriker rakt ut.


Avs Namn: så var det programmet som kom på idén 2016. Det är borta numer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har även jag laddat ner ditt manus.

Googla

how to format screenplay

så hittar du fler detaljer.

Några detaljer skiljer sig dock åt när man skriver på svenska. Givetvis använder man ej engelska uttryck när man skriver på svenska. Så stryk "fade out" i slutet. Det normala i Sverige är att skriva "slut".

Det är riktigt att du på varje scens första rad anger tidpunkt, men tidpunkten ska stå sist, inte före platsangivelsen.

Du tenderar att göra det vanliga nybörjarfelet med för långa scenanvisningar samt för långa dialoger med för långa repliker.

Alla rollfigurer har sitt namn med versaler första gången de syns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er.

Désirée - jag läser nu scen rubriker och action texten. Bra tips. Ser hur stor del dialogen tar. Ändrar detta.

Ghijohansson -Jag har gått från Celtx till Pages med en mall för film. Gör om manuset och ändrar detta så ":" och annat tas bort. Om en karaktär kommer in med en replik skriver jag t.ex. "de pratar och en kille (RÅTTAN) smyger fram". På så sätt finns nu karaktären presenterad. 

Tack båda för bra tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, jag börjar förstå hur det ska skrivas. 

Avs Trelby verkar den inte fungera för Mac. Men mallen är bra. Dels har den alla delar för scenrubrik, action etc. Dessutom bygger den index register över scener. Så jag kör med den. Enkel och bra, kommer nya behov så kollar jag på det då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...