Jump to content

Recommended Posts

Nu har jag hunnit läsa.

 

På försättssidan ska även din kontaktinformation finnas. I övrigt finns inte så våldsamt mycket att protestera mot när det gäller formalia. Men tänk på att det är lättare att korrekturläsa pappersutskrift än datorskärm.

 

Vad värre är att jag undrar en sak. Vad är den litterära poängen?

 

Om du har svårt för att besvara den frågan så har jag ett förslag. Ändra så mycket att din berättelse kan sättas upp av en amatörteater. Under repetitionerna lär du få kommentarer från deltagarna.

 

Då du planerar att skriva fler korta manus så har jag ett råd. Läs vandringssägner/klintbergare. De är lagom långa för att bli några minuter om de filmas. Finns föga uppladdat på svenska men du hittar desto mer om du googlar

urban legends

eller ännu hellre

modern urban legends.

 

Jag har drygt 4,000 sådana i min dator. Mycket inspirerande.

 

Försök bli kompis med folk som spelar in. Så att du lär dig vad som fungerar i praktiken. Kontakta närmaste filmskaparförening. Erbjud dig att hjälpa till.

 

Erbjud dig gärna att skådespela eftersom du då tvingas lära dig förstå hur andra manusförfattare menar. Själv har jag skådespelat flitigt i mina nollbudgetfilmer.

Link to post
Share on other sites

Super tack att du tog din tid att läsa och tack för respons. Om jag tyder din fråga "Vad är den litterära poängen" korrekt så undrar du över varför jag skriver och isåfall vilket syfte ska textetna ha (film, teater osv)?

 

Jo, jag har som mål att skriva en långfilm på ca 90sidor. Men innan jag riktigt går så långt så vill jag göra korta sketcher/short-films, och ladda upp för kritik så att kan testa och se om det är något som jag kan förbättra. Sedan just i det här manuset så finns det ingenstans jag skulle vilja gå vidare med det.

 

Men du, jag har en fråga eller ja, typ två. Såg tidigare i andra inlägg att du har gjort sketcher? Skulle man kunna få läsa en sådan? Sedan, känner jag att jag hamnar i någon slags "loop" där endast använder väldigt få och korta adjektiv och gärna skriver t, ex " Simon går upp för trappan, in på sitt rum och lägger sig i sängen. O.S Simons mamma ropar från nedervåningen " Simon! Det är mat nu! ", Simon skyndar sig ned för trappen".

 

Som exempelet visar och för att förtydliga vad jag menar så är det jag använder namnet på karaktären alldeles för mycket. Hur ändrar sådana beteenden? (Kan skicka en slumpmässig sida från manuset för att visa)

Link to post
Share on other sites

Trevligt att du uppskattar det jag skrev.

 

Angående hur du ska bli kvitt dina brister. Träna, träna, träna. Spela in en minutfilm, kolla vad som blev bra respektive dåligt. Skriv nytt manus. Spela in. Osv.

 

Angående de manus jag skänker bort. Är det följande postning som ger dig problem :

 

"

Några personer har berättat att de ej kunnat ladda ner mitt dokument med manus.

 

Aktuell adress för dokumentet är

http://www.slowlifefilm.se/2015/05/14/ghi-johansson-2/

Bara klicka där det står "ladda ner". Fungerade när jag provade med en dator som har WinXP och Google Chrome.

 

Den som misslyckas med att ladda ner kan ge mig sin e-postadress så skickar jag manus som e-brev.

"

Link to post
Share on other sites
Oskriven regel när du skriver på engelska. Undvik -ng. Med andra ord istället för walkiNG - walks. Charlet walks in, Charlet enters the room.

 

Tack, kom på det jag också. Sedan också att det var många missade S som liftS, walkS, mm. Något jag får tänka på nästa gång :)

Link to post
Share on other sites

Det var ett snyggt och välformaterat manus. Som sagt ovan på är det bättre att skriva "walks" än "is walking" och lite sånt.

Först saknade jag någon form av miljöbeskrivningar, men allteftersom jag läste så insåg jag att det inte behövdes för historien.

 

Men, jag förstår inte historien. Jag har läst igenom manuset två gånger nu utan att riktigt få någon ordning på det.

Hon kommer hem, hör ett skott och hittar sin man död genom självmord i sovrummet. Okej. Hon blir förtvivlad.

Mitt i utskvätt blod, hjärna och skallben så hittar hon en flaska champange under honom? Med en penisformad kork... Eh... Hennes reaktion tyder på att hon tror att Markus skojar med henne, eftersom hon tar flaskan, korkar upp och dricker. Fast hur skulle hon kunna tro det, när halva hjärnan är bortskjuten? Men hennes reaktion tyder på att hon tror det är ett skämt.

Sen kommer Markus hem! Vem f**n är det då som ligger död i deras sovrum och som Markus inte är ett dugg beskymrad över?

 

Som jag ser det, gör klart om det är ett tragikomiskt manus eller en skräckhistoria. Är det ett spöke som kommer, eller är det någon annan som dött i deras sovrum.

 

OM hon tror att Markus verkligen är död och dricker champage, krypandes runt i en blodig säng, visa på det absurda i hennes agerande, som att påpeka att allt blir blodigt, utan att hon tycks märka det.

Om hon tror att Markus skämtar skulle hon säkert inte vilja söla ner sig.

 

Och seröst, vad är det för en sinnesrubbad människa som plockar upp en skallbit? Få det inte att låta naturligt, snälla. Det är det inte. Är det del av något absurt, visa på det absurda.

 

Om du bara ser till att pinpointa genre och minskar förvirringen, tror jag att du kan ha något riktigt bra på gång här.

Link to post
Share on other sites
Det var ett snyggt och välformaterat manus. Som sagt ovan på är det bättre att skriva "walks" än "is walking" och lite sånt.

Först saknade jag någon form av miljöbeskrivningar, men allteftersom jag läste så insåg jag att det inte behövdes för historien.

 

Men, jag förstår inte historien. Jag har läst igenom manuset två gånger nu utan att riktigt få någon ordning på det.

Hon kommer hem, hör ett skott och hittar sin man död genom självmord i sovrummet. Okej. Hon blir förtvivlad.

Mitt i utskvätt blod, hjärna och skallben så hittar hon en flaska champange under honom? Med en penisformad kork... Eh... Hennes reaktion tyder på att hon tror att Markus skojar med henne, eftersom hon tar flaskan, korkar upp och dricker. Fast hur skulle hon kunna tro det, när halva hjärnan är bortskjuten? Men hennes reaktion tyder på att hon tror det är ett skämt.

Sen kommer Markus hem! Vem f**n är det då som ligger död i deras sovrum och som Markus inte är ett dugg beskymrad över?

 

Som jag ser det, gör klart om det är ett tragikomiskt manus eller en skräckhistoria. Är det ett spöke som kommer, eller är det någon annan som dött i deras sovrum.

 

OM hon tror att Markus verkligen är död och dricker champage, krypandes runt i en blodig säng, visa på det absurda i hennes agerande, som att påpeka att allt blir blodigt, utan att hon tycks märka det.

Om hon tror att Markus skämtar skulle hon säkert inte vilja söla ner sig.

 

Och seröst, vad är det för en sinnesrubbad människa som plockar upp en skallbit? Få det inte att låta naturligt, snälla. Det är det inte. Är det del av något absurt, visa på det absurda.

 

Om du bara ser till att pinpointa genre och minskar förvirringen, tror jag att du kan ha något riktigt bra på gång här.

 

Super tack för feedback. Haha, låg och vänta på att någon skulle kommentera på historien. Grattis btw på filmmanuset du skriver, lät väldigt intressant. Så, Charlet har schizofreni där hon i vissa stunder i livet inbillar (hallucinationer och paranoia) sig att hon har en "man" som tog livet av sig. Men ser nu att det kanske kan gå att göra om denna till en någon form av en psycho-thriller. Något som kan vara intressant, med tanke på set-upen jag har just nu så kan jag i stort sett bara backa bandet och ta från några dagar innan samt ändra om climaxen lite.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
    • By HenkePenke
      Hej allihopa!
       
      Detta är en historia om Abdi som kommer till Sverige från Somalia som ekonomisk flykting (även om det senare visar sig att han har fullgoda flyktingskäl). Han hamnar i den nordskånska staden Tollbo och blandas in i en historia med en lokal grupp rasister. En av dem, Jens gömmer till slut Abdi på sin gård, när han fått avslag på sin ansökan, för att förhindra att Tollbo skall få fler flyktingar i Abdis ställe. Samtidigt håller Jens på att förlora sin gård, kronofogden har utmätt den och den skall säljas på exekutiv auktion. Abdi försöker hjälpa Jens att behålla gården.
       
      Detta är bara några av spåren i historien. Jag skulle bli väldigt tacksam för alla synpunkter!
       
      Henrik
      Script Prisa Gud!.pdf
×
×
  • Create New...