Gå till innehåll

Vill höra åsikter om redigerings program!


Rydén

Recommended Posts

I mångt & mycket en smaksak skulle jag säga.

Om du vill arbeta med lite mer professionellt inriktade prylar så är det i stort sett bara Avid Xpress & Premiere Pro att välja mellan.

Två väldigt olika program, men som är mycket bra att kunna.

I alla fall Avid har en gratis version du kan ta hem & testa.

 

Både Pinnacle & Vegas är i min åsikt rena leksaker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på att starta upp ett företag och har tidigare utb. på det gamla hederliga sättet med monitorer och det stora redigeringsbordet.

Nu ska jag gå över till dataredigering och har bestämt mig för på Premiere Pro (närmare bestämt Matrox Videoredigering RT.X10 Suite, som innehåller:

Adobe Premiere Pro 1.5

Adobe Encore DVD 1.5

Adobe Audition 1.5

Matrox productivity tools.

 

Det jag känner är att det är tråkigt att det inte finns på svenska (dock är det många program som inte finns på svenska). Förhoppningsvis så blir vi fler som vill ha detta program på svenska så adobe tar sitt förnuft till fånga och gör det på svenska. För är man tillräckligt många som vill ha det, så kommer det ut en utgåva på svenska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid är ju ganska mycket industristandard så det är ju inte dumt att läsa sig det om man nu vill jobba med detta.

Som sagt ovan så finns det ju en gratis version man kan prova:

http://www.avid.com/freedv/

Sen kan man gå vidare till Xpress Pro/HD:

http://www.avid.com/products/xpresspro/

http://www.avid.com/products/xpressprohd/index.asp

 

Det finns även en (gratis) Avid DS Nitris Training Station här:

http://www3.softimage.com/DS2/right/education/DS7training.htm

ftp://ftp.softimage.com/outgoing/DStraining/DS75_TrainingSoftwareOnly.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=SWE Horse Design]Det jag känner är att det är tråkigt att det inte finns på svenska (dock är det många program som inte finns på svenska). Förhoppningsvis så blir vi fler som vill ha detta program på svenska så adobe tar sitt förnuft till fånga och gör det på svenska. För är man tillräckligt många som vill ha det, så kommer det ut en utgåva på svenska.[/citat]

På sätt och vis är det så, men när man vill ha hjälp i Matrox-forumet eller i något av Adobes forum kommer man inte långt om det skulle vara svenska versioner av programmen. Tutorials och DVD's som lär ut programmen finns inte på svenska heller och lär inte komma heller om nu Premiere Pro/Encore/Audition skulle finnas på svenska. Man står sig tyvärr alltså rätt slätt med svenska versioner om/när man skall söka hjälp på internationella forum/tutorials/DVD.

 

Dom DVD-skivor jag pratar om är dom som Total Training ger ut.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Jag tror det blir Adobe Premiere.

Med tanke på att avid kräver ett minimum på 1ghz minne.

Och Premiere minimum 256 Mb.[/citat]

Tänk på att Premiere Pro visserligen fungerar med 256Mb minne men det kommer att gå trögt. Sätter du in 512Mb minne så kommer du att märka stor skillnad. Personligen tycker jag att man bör satsa på minst 1Gb om man skall videoredigera. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag redigerar på 1gb Ram.

När du börjar komma upp i över 40 minuter film i en projektfil så kommer det ändå börja sega delvis.

Det optimala är att ha 2gb minne. :P

Men man kan ju redigera i 30 minuters-projekt, sen sätter man ihop alla när man är färdig som slipper man belasta datorn till max.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog gjort några 45 minutersprojekt på min dator med Final Cut Pro 2.0.2 och 4.5 utan problem. Tycker Final Cut pro 4.5 är mycket bra och stabilt. Final Cut Pro har på senare tid blivigt mycket stora och är inte helt fel att kunna, men Avid är fortfarande störst, Final Cut Pro därefter. Efter dom två tror jag Premiere kommer. Antagligen är det någon av dessa man kan välja om man verkligen vill bli en redigerare. Final Cut Pro och Premiere jobbar ungefär på samma sett.

Själv föredrar jag Final Cut Pro för att programmet ger mer professionellt och stabilt intryck jämfört med Premiere enligt mitt tycke. Man får mer för pengarna med alla extraprogrammen i Final Cut Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Laddade ner ett riktigt bra gratisprogram igår som hette "Zwei-Stein Video Editor 3.01"

Det finns väldigt många olika chroma-key-funktioner (bluescreen/greenscreen) som man kan kombinera på massa olika sätt och få ett riktigt bra resultat.

 

Funkar på Windows XP även fast de inte står med bland operativsystemen

 

ladda ner de från: http://www.hollmen.dk/articles/videoedit.htm

det fanns några andra program där också!!

 

Jag kan även rekomendera

Adobe AfterEffects

MGI VideoWave

Cyberlink PowerDirector

Pinnacle Studio

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=Christian van Caine]I mångt & mycket en smaksak skulle jag säga.

Om du vill arbeta med lite mer professionellt inriktade prylar så är det i stort sett bara Avid Xpress & Premiere Pro att välja mellan.

Två väldigt olika program, men som är mycket bra att kunna.

I alla fall Avid har en gratis version du kan ta hem & testa.

 

Både Pinnacle & Vegas är i min åsikt rena leksaker.[/citat]

 

Pinnacle kan jag förstå, men att du kallar Vegas en ren leksak gör mig lite nyfiken. Du får gärna utveckla den åsikten en bit.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Tankade ned demoversionerna av Premiere Pro och Vegas.PP lyckades jag inte förstå mig på innan tiden tog slut.Undrar ibland om professionalitet är detsamma som svårbegripligt.Men det är väl med allt -man måste ha kunskap och intresse.Till PP finns det ju dessutom dyra kurser.Om jag ska tolka prissättningen korrekt så måste PP ha mycket större potential om man är tillräckligt kreativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har arbetat med Vegas, Premier (6.5 och pro), EDIT och ett gratis program som heter VirtualDub. Det senare är förvånansvärt bra och kraft fullt om än inte så lämpligt för mer avancerad videoredigering då man lätt blir förvirrad, men för Batch jobb så är det trevligt då man kan scripta olika funktioner till automatik.

 

Vegas är trevligt och kraftfullt, påminner mycket om SonicFoundry (samma producent) och har antagligen en bra kompabilitet mellan sig.

 

Personligen gillar jag Adobe, för alla delar i deras program utbud arbetar väldigt väl med varandra. Har du Photoshop, Premier, Aftereffects, Streamline och deras DVD Authoring program (minns inte vad det heter) och deras ljudprogram så behöver du inget mer. Du har allt du någonsin kommer att behöva och lite till. Kanske några enstacka encoders och pluggins för riktigt avancedar effekter (rotoskop, vatten, eld annat tjaffs i AE).

 

Det som var härligt med EDIT är att det är ett snabbt och kraftfullt enkelt redigeringsprogram som tyvärr inte finns utveckling längre (tror pinnacle köpte det)

 

Det som är så bra med adobes program är att har man väl lärt sig var grejorna finns i ett program så ser det likadant ut i de andra. Väldigt intuitivt.

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som många konstaterar finns det många bra program att välja bland.

 

Men jag tycker definitivt att du ska skaffa AVID om du i framtiden har tänkt dig att jobba professionellt. När man väl lärt sig AVID så är det en dans på rosor.

Nackdelen kan vara kostnaden, men systemet är underbart att jobba i.

Dessutom är miljön densamma oavsett vilket system man kör.

Jag hade dock lite svårt att gå från Premiere till AVID, men när jag väl lärde mig AVID insåg jag vilken skillnad det var!

 

Ska du bara klippa lite på hobbynivå, så räcker det med tex Adobe Premiere eller Pinnacle studio. Dessa program kan liksom AVID även leverera ett proffsigt resultat.

 

MVH / Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...