Gå till innehåll

Grändanimation


Mr.Man

Recommended Posts

Fantastiskt! Om jag hade pengar hade jag köpt dina talanger direkt till min hittills dagdrömeriprojekt om "Slaktarns barn", en animerad berättelse som en sexualförbrytare (eller vad det nu kommer bli när jag fantiserat färdigt).

Kan du berätta lite mer detaljer om projektet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Fantastiskt! Om jag hade pengar hade jag köpt dina talanger direkt till min hittills dagdrömeriprojekt om "Slaktarns barn", en animerad berättelse som en sexualförbrytare (eller vad det nu kommer bli när jag fantiserat färdigt).

Kan du berätta lite mer detaljer om projektet?[/citat]

 

 

Vet inte hur mycket jag kan avslöja, Men John som är regissören kanske kan berätta mer..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Vet inte hur mycket jag kan avslöja, Men John som är regissören kanske kan berätta mer..[/citat]

Jag menade att om du kunde berätta lite mer vad du använder för program, hur animeringen går till, var kan man läsa mer om jag vill försöka göra något liknande. Ritar man väggar och sånt, eller hur gör man?

 

Jag har just lånat en bok om animering, "the animation book" av Kit Laybourne och i den ha man gjort exempel på helt analoga miljöåkningar som är rätt kluriga. Man har tecknat en jättestor bild av en volkswageninredning i alla riktningar. När man flyttar runt kameran på pappret ser det ut som man vrider huvudet i alla riktiningar. Prinicpen är de moderna superwidekamerorna där man kan ta 360 gradersbilder. Detta tänkte jag leka med lite framöver, men din animering är så bra att jag inser jag måste ta digitaltekniken till mig fastän jag har lite analognoja.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK! Då förstår jag!

 

Jag använder 3ds max för moddelering/animering och gör texturerna i photoshop. Husfasaderna är fotografier som jag fixat till i photoshop, sen har jag lagt dom på en 3d modell av huset. Fönstrena har jag lagt en "reflection map" på så att dom ska spegla omgivningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]gorse, är det samma teknik dom använder i JC-reklamen där kameran verkar röra sig i djupled i en stillbild?[/citat]

 

 

Gränden är inte en stillbild utan en 3d modell där kameran kan röra sig helt fritt.

JC reklamen tror jag att dom använt 2d bilder av människor som dom satt in i en miljö med 3d element i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag yrar om, är inte samma som den snygga animationen Mr Man har gjort. Jag har inte sett JC-reklamen, men det jag sett i min bok är en stor bild där perspektivet är helt tokigt förvrängt, där man kan se tex alla fyra väggar i ett rum samtidigt. Om vrider ihop bilden till en cirkel så blir det rätt så rätt igen, men i bokens exempel kan man förvränga perspektivet i alla riktningar, att om man åker med kameran över bilden går det även att ge illusionen att man åker framåt i bilden. Om jag kunde skulle jag gärna skanna bilen ur boken, men jag skulle tro att de strider mot upphovrättslagar om jag gör det.

 

Nåja. Är 3dmax ett komersiellt program? Är det svårt att komma igång med? Förvisso har jag inte tid att leka med 3d just nu eftersom mitt ler-project går sakta framåt de få gångerna jag får tid med det, men sen vill jag gärna prova.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]har dom inte gjort JC reklamen på samma sätt som dom gjorde i matrix?

trinity hopp scenen i början alltså...[/citat]

 

Tekniken dom använde i matrix kallas för "bullet time" men jag tror inte dom använde det för JC reklamen, utan snarare en kombination av 2d bilder och 3d objekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, ja jag har ingen aning...jag bara gissade=)

 

men för att återgå till orginalämnet: Helvetet så snyggt!!!

you have some talents my young padawan!=)

 

Jag tyckte byggnaderna påminde en del om en blandning av typ brooklyn och GreenWich Village...å det menar jag som en komplimang!=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr. Man, om du gör om dina fotton i gråskala kan du använda dom som bumpmap lr normalmap (kommer inte ihåg vilket namn som användes i 3ds max, var ett bra tag sen jag rörde det programmet :P) tillsammans med diffuselayern vilket gör att det ser verkligare och snyggare ut. Testa leka runt med specular, ambient och allt annat som finns å, så att du får lite mer "äkta" look på husmaterialen. Självaste husgeometrin tycker jag ser great ut men texturerna ser lite stela ut, likaså ljussättningen fast det är iofs något som är rätt svårt att få riktigt snyggt. Släng i ngn radiosity plugin så blir allt lite snyggare kanske. Vill inte va alltför gnatig men lite mer specular på fönstrena skulle säkert sitta fint å.. cheers.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...