Gå till innehåll

hur få jobb som kameraman? /och/eller redigerare?


darko

Recommended Posts

1. någon som har erfarenhet om det? hur går det vanligtvis till när bolag anställer?

 

2. blir man anställd bara under en kort period?

 

3. villken utbildning ska man ha?

 

4. vad ligger den vanliga lönen runt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=darko]1. någon som har erfarenhet om det? hur går det vanligtvis till när bolag anställer?

 

2. blir man anställd bara under en kort period?

 

3. villken utbildning ska man ha?

 

4. vad ligger den vanliga lönen runt?[/citat]

 

1: Utbildning ger kontakter.

 

2. Kort, ja.

 

3. Stockholms Filmskola.

 

4. Den kan vara så svart att du knappt ser den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Christian van Caine. Se till och klipp mycket. Varierat matrial.

Börja kanske som loggare. Sätt ihop en showreel. Redigerare verkar alltid behövas.

Släng en sten i valfri riktning och den träffar nån som behöver en redigerare...typ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är snarare arbetsprover som väger tyngre än vart man studerat. Har du inget att visa från din utbildning så bryr man sig antagligen inte om en.

Men utbildningar kan som sagt ge kontakter och bra med förutsättningar för att få ihop bra "arbetsprover".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur går då ett arbetsprov till?

 

Om företaget har ett redigeringsprogram som man ännu är relativt obekant med, blir man ratad direkt då?

 

Om man visar något man gjort, vad tänder dem på? idé, redigering och kameravinklar. Eller vad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Arbetsprov är prov på att du kan ditt arbete. Dvs i detta fall en film.

Om du inte kan redskapen för jobbet du söker så är det väl självlart inte så konstigt om de finner någon som är lämpligare. Men just när det gäller redigering så brukar de handla om ett fåtal populära program som branschen använder. Eller ett visst gränssnitt som gör att kan du säg t.ex. Avid så kan du lätt hantera liknande program.

 

Och vad dom tänder på vet väl ingen, men söker du jobb som fotograf så spelar det ingen större roll hur bra ljudet är på filmen så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är ju även frågan om man inte kan jobba på egna prylar.

Vet inte riktigt hur dom vill göra på större bolag, men allt jag gjort själv i stort sett har varit i min egna studio.

Annars kan man säga att förmågan att kunna lära sig snabbt, kunna anpassa sig, & inte trotsigt hålla sig kvar i gamla hjulspår bara för sakens skull är förmågor som brukar uppskattas.

Närmast ett krav för att kunna starta upp arbetet i en ny studio från första början.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

om du vill ha jobb som kamera assistent, bör du fråga efter en praktikplats. Du ringer upp alla filmbolagen i sverige och fråga "hej jag söker en praktikplats/ trainee plats hos er" jag är villig att jobba grattis för att visa att jag är villig att jobba hårt!" + är om du kan nämna vilken utbildning du har samt vilka format du har jobbat på. får du praktikplatsen får du även kontakter. gör du ett bra jobb. kan du senare blir erbjuden ett jobb där du får lön. Detta bästa är att om du gör ett bra jobb kan fotografer eller andra personer rekommendera dig för andra filmproduktioner och du blir ständigt färsk på marknaden.

 

man måste ju inte göra så..det är bara ett förslag

 

så gjorde jag iallfall....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...