Jump to content

Ny videoredigeringsdator för green screen.

Recommended Posts

Hej.

Jag har fått i uppgift att köpa in en videoredigeringsdator till mitt jobb och då jag har jobbat en hel del med redigering så kan jag inte så speciellt mycket om hårdvaran. Vi har någon form av deal med stationära HP workstation datorer. Så det måste vara någon av dem. Priset får ligga mellan 25000-35000. (kanske lite högre)

Det vi kommer arbeta med främst är green screen. Vilket kräver en hel del av datorn. På den förra jag hade så gick det bra att klippa film, men så fort film skulle sättas bakom film, ljussättning förändras, eftereffekter läggas till så började datorn att hacka, vi jobbar i full-HD också.

Så vilken HP workstation skulle ni välja och vad är viktigt att ha bra utav för att datorn ska orka redigera filmen. Kan man köpa in en datorn för detta pris som kan leverera en smidig arbetsprocess.

Hälsningar

R.

Hur mycket datakraft du behöver beror på vilket videoformat du ska använda. Så var snäll berätta fler detaljer.

Själv har jag en grön duk köpt för 549:-. När jag testat så har jag kunnat redigera med Premiere Elements på en laptop köpt för drygt 5,000:-. Spelar in gör jag i 24 Mbps, 1920*1080, 50i. Duger det för dig så behöver du nog inte bekymra dig.

Just det ja, vad menar du med full HD? Det låter som om du menar 1920*1080 men då ännu högre upplösning börjar bli populärt så föreslår jag att du specificerar.

Nää, jag menar 1920*1080. Om jag ställer om frågan lite. Vilka delar i datorn behöver vara av hög kvalité för att redigeringen skall flyta på utan att lagga. Är det grafikkortet? Är det processorn? Ram-minnet? Jag måste utgå ifrån en HP workstation, men jag kan välja vilka komponenter som den skall ha. Så ifall du/ni ska ha en bra HP workstation för att redigera film, för max 35 laxar hur skulle den se ut?

Så fråga

A) Vilka komponenter är viktigast i en filmredigeringsdator för att den inte skall lagga när man redigerar?

B) Hur skulle ni bygga er HP Workstation för det ändamålet?

Hälsningar

R.

Det finns flera olika videoformat med samma upplösning. I första approximation kan man säga att ju högre bitrate, desto kraftfullare hårdvara behöver du. Exempelvis behöver du snabba hårddiskar om du har hög bitrate.

Själv använder jag bitrate 24 MBps på en billig laptop. Men mina trickfilmningar är bara några sekunder långa. Du däremot har kanske tänkt lägga upp en timme material med 100 MBps.

Så försök specificera mer detaljer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By ChemicalTV
      Hallau, kan inte så mycket om datorer egentligen, men nu behöver jag införskaffa mig en ny bärbar som ska orka med att köra enklare redigeringsprogram som typ premiere elements (inga after effects program eller nåt) och adobe photoshop typ, mest som en hobby mot jobb dator. Har blivit rekomenderad att kolla efter intel core i7 processor och ett annat grafikkort än intel HD Graphics, och mina önskemål är minst 250 gb ssd (kan lägga filer på en extern hårddisk annars, väl?) och typ 14-15 tum på skärmen, (har en 15" just nu och känner mig bekväm med den storleken)... det är typ allt jag tagit reda på. Men nu har jag kollat i veckor och velat fram och tillbaka och antingen faller det på det ena eller det andra, för lite minne, fel grafikkort, för dyr, blaha... har kikat på asus och då faller det på skärmen som verkar lite... plastig och matt? om det går att förklara det så? och så har jag kollat på hp, men de bärbara datorerna jag funderat på har fått dålig kritik, och dessutom verkar det varnas för hp som dåligt märke (även kollat acer, men samma här där det varnas för dåligt märke). Vad har ni för erfarenheter, särskillt asus? är skärmarna något förekommande som stör eller påverkar vid videoredigering? Någon som har tips på dator annars jag borde kolla in? budget:typ 10 000, gärna billigare.

Tack på förhand, som sagt kan inte mycket om datorer!
    • By vectorboy
      Hej
      sitter och försöker plocka ihop en dator för after effects då min gammla börjar bli trött. problemet är att jag inte har någon koll på vad jag ska tänka på. har försökt få lite bättre koll på saken via andra trådar men blir bara förvirrad..

om det finns någon som har tid att slänga ihop en dräglig inköpslista så vore jag sjukt tacksam..

min tanke är ca 10000kr men gå ett par tusen över om det är nödvändigt..
    • By JasonCiffe
      Hej!
      Sitter och tittar runt för ny redigeringsdator. Burken jag sitter på idag håller, men efter 4 trogna år är det änna dags att göra en liten update.
      Blev rekommenderad denna dator: https://www.dustinhome.se/product/5010826181/m52ad-xtreme-nr003s

Jag och datorkunskap går sådär bra ihop, tyvärr. Tänkte höra här om någon kanske skulle kunna ge råd om den är så bra som försäljaren sa.
      Jag redigerar främst i Premiere Pro CC, men även lite Photoshop samt After Effects. Vill gärna kunna se delar av filmen i redigeringen när effekter
      ligger på (vilket inte går så bra på den datorn jag har nu, om det är längre filmer) och jag vill gärna att det ska gå snabbare att tänka ut. Vet
      att säljaren sa att det gick att uppdatera ram-minnet till det dubbla på denna datorn för en 1000-lapp till.

Är det något att köpa in eller någon som har tips på annat förslag?

Mvh, JasonCiffe
    • By Matildahg
      Hej hej!

Min dator håller på att gå sönder och jag behöver köpa en ny. Ska enbart ha den för videoredigering och eventuellt små surfa lite på nätet. Jag kan verkligen ingenting om datorer och jag har försökt läsa trådar här för att få svar på min fråga.

Så min fråga är, tror ni att Acer Aspire E5-572G 15,6" HD är bra för videoredigering? Jag blev rekommenderad av en att den var bra men eftersom jag inte vet något om datorer så ville jag kolla med er filmredigerare ifall detta kan funka eller inte. Jag gör bara kortfilmer så det är inga 90 minuters filmer som kommer att göras på datorn max 15-20 min.

https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-hd-matt/817388

Tacksam för svar :)
    • By belos
      Hej,

Har surfat runt sista veckorna och har fått en liten bild av vad jag tror jag behöver, men har en känsla att jag missar endel.

Jag har inga direkta krav utöver att redigeringen ska gå så flytande som möjligt till ett pris runt 4-5000,-
      (Förstår om det är lite snålt men det har ju funkat att redigare på enklare saker förr som borde gått ner i pris)

Jag filmar bara med 550D 1080 24/30fps och Gopro (1080 30 o 60fps och aldrig protune, isåfall renderar jag det med gopro studio först där jag också tar bort fisheye effekten)
      så det är inga kraftpaket jag jobbar med.

Korta edits med endel justering av färger och många klipp. MEN bara mellan 1-10 minuter långa ala youtubevideos och jag kan vänta på renderingen efter.

Vad jag hittills fått för mig är viktigt är minimum 8GB Ram, i5 eller i7 (eller kan jag gå lägre/alternativ), SSD är trevligt men en hybrid funkar. Sen e det ganska blankt o jag tror jag dras upp i högre prisklasser än vad som behövs av fel grunder.

Jag har jobbar i Adobe premiere.

Så snälla fina forum, vad ska jag se efter och vad ska jag se bort från! Vinnande tips får 20 kronor o en kram!*

I'm in need!:q:q

Cheers!

*kanske
  • Create New...