Gå till innehåll

Bästa DV kameran i prisklassen 20 000:- ?


Lars Westin

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är ny här och novis när de gäller kameror (pysslar mest med musik och ljud design)

 

Men jag är allvarlig spekulant på en bra utrustning för att kunna göra musik videos och eventuellt kortfilmer.

 

Kameran får kosta kring 20 000:- och stativ, väska osv är utöver de priset.

 

Bildkvalit'e är de jag prioriterar (de gör nog alla...) Jag har läst lite om Canon XM2 som verkar vara bra, eller finns de mer prisvärda?

 

Jag vill ha tips på nya kameror i denna prisklass begagnat inbillar jag mig är lite vanskligt att sattsa på om de inte är otroligt billigt (och då bör man vara extra misstänksam...;))

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

XM2 är nog bra, men bildplattan är bara 1/4 tum vilket är svårt att göra skärpedragningar. Ska du göra massor av projekt ungefär en film i månaden eller så kan det nog vara värt att köpa, då är nog XM2 ett bra val. Men om du bara ska göra några om året är enda rekomendationen att hyra, då får du bra mycket bättre grejor för samma pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett att priserna skilljer sig extremt i olika länder.

Denna nya kamera Sony HDR-FX1E verkar ju vara bra och förhållandevis prisvärd. De här med HD format borde ju ge en bättre bild även om man i slutänden konverterar ner till standart pixel storlek 720*### nått vad de nu är, eller?

 

Här:

http://www.expandore.biz/detail.asp?getITEM=835&start=1&getbrand=0&getproducttype=46

 

Om man ska köpa ifrån dessa så blir de ju lite högre nivå på kamerorna kring 20 000:-

Utöver Sony HDR-FX1E verkar de stå mellan nån av dessa;

Canon XL2

Sony PD 170P

Panasonic AG-DVX100AE

 

Vad bör man sattsa på? Vinner man kvalit'e på den högre pixel upplösningen trots att man förminskar bilden senare eller ska man sattsa på en DVCAM?

 

De är en jungel...

 

Mvh

 

Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erreth]problemet med att beställa en 20 000.- kamera från usa är att du kommer få betala runt 5000.- i frakt plus att det är ntsc..[/citat]

 

Det går att beställa PAL kameror från USA också. De flesta web siter erbjuder både NTSC och overseas produkter (=PAL). Brukar dock vara lite dyrare.

 

Förutom frakt tillkommer moms i tullen.

 

Gör som jag; skicka svärfar till Singapurra. Fick en XM2 för 15500 nu i veckan.

 

Går som tåget, kameran alltså. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

problemet med att beställa en 20 000.- kamera från usa är att du kommer få betala runt 5000.- i frakt plus att det är ntsc..

 

Frakten går snarare på omkring 1500kr, eventuellt mer om den ska vara försäkrad.

Men är den försäkrad så kan du ge dig fasen på att tullen ska dit med sina snuskiga fingrar och ta tulllavgift, och då blir det många många tusenlappar extra!!!

(De tar yp 30%!)

Jag hatar tullverket...

Beställde en analogsynth från USA en gång för att jag tjänade tusenlappar på det.

Men efter att tullverket varit framme så blev det ungefär samma pris som i Sverige...

Det är dock bara ibland man åker på tullavgift, som t.e.x. när man har försäkrat paketet, för då står det ju på deklarationen på paketet vad innehållet är värt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mitt tips är att köpa en billig ryan-air-biljett, flyga ner till paris, köpa en pd-170 för typ 3000€ och sedan flyga hem igen. flygbiljetten kan man få billigare än frakten. man kan smita från tullkostnader. man kan ju dessutom passa på att dricka rödvin och bära runt på en baguette ett par dar.

jag har en kontakt som pratar svenska om man vill slippa kalla sig själv moí. linda@visualsfrance.com är hennes e-postadress. bra om man har företag annars läggs det på en 19%-moms.

 

men som nån klok skrev tidigare - man kan hyra kamera. då får man garanterat mer för pengarna. om man bor i stockholm finns det dessutom superbilliga filmcentrum. där jag jobbar. http://www.filmcentrumstockholm.se

 

/mats

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=isfors]Mitt tips är att köpa en billig ryan-air-biljett, flyga ner till paris, köpa en pd-170 för typ 3000€ och sedan flyga hem igen. flygbiljetten kan man få billigare än frakten. man kan smita från tullkostnader. man kan ju dessutom passa på att dricka rödvin och bära runt på en baguette ett par dar.

jag har en kontakt som pratar svenska om man vill slippa kalla sig själv moí. linda@visualsfrance.com är hennes e-postadress. bra om man har företag annars läggs det på en 19%-moms.

 

men som nån klok skrev tidigare - man kan hyra kamera. då får man garanterat mer för pengarna. om man bor i stockholm finns det dessutom superbilliga filmcentrum. där jag jobbar. http://www.filmcentrumstockholm.se

 

/mats[/citat]

 

Tack för tipset! Kände inte till Filmcentrum tidigare. Låter suveränt att man kan hyra en PD150 för "småpengar" över en helg. Jag och en kompis som är väldigt intresserade av att producera musik videos borde väl kunna gå med i Filmcentrum och hyra en kamera då?. :)

Vi har även en del andra novellfilms ide'er. Har ni många framtida skådespelare bland medlemmarna?

Jag hör säkerligen av mig till Filmcentrum i veckan, per telefon om möjligt..

 

mvh

 

Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...