Jump to content

M.2 SSD för OS eller till scratch

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Torgny
      Hej på er!

Är ny här och har råkat ut för en tråkig händelse nyligen. Jag hade påbörjat redigeringen av en dokumentär och fick för mig att defragmentera mina två hårddiskar med ett nytt (gratis) defragprogram
      som heter Defraggler. Det gick bra med C-disken, men med disk G (som den råkar heta) blev det
      stora problem. Den disken innehåller råmaterial (fotografier och videoklipp) till filmen och även
      redigeringsprogrammet och dess arbetsfiler etc. Jag använder Premiere Elements 8 och hade endast
      gjort några minuter klart i början av filmen. Då jag öppnade PRE efter defraggen, hittade inte programmet
      merparten av filerna till det som låg färdigredigerat på tidslinjerna. Det visade sig att en stor del av
      foto- och videofilerna blivit generellt obrukbara, så redigeringen måste göras om. Jag har gudskelov
      backuper av alla foton och DV-banden finns ju kvar. Datorn är relativt ny och fräsch, samt ganska vasst
      bestyckad och jag skall nu lämna in den och s.a.s starta om från början med den. Alltså ominstallera
      OS och allt annat, samt köpa snabbare hårddiskar och/eller någon SDD disk.

Så till min fråga i rubriken!

Är det någon/några av er som skulle vilja beskriva för mig, som är nybörjare med redigering i datorn,
      hur jag bäst bör planera och låta bygga upp min dator, så redigeringsarbetet fungerar så smidigt som
      möjligt och framför allt, om det går att kontinuerligt och helst automatiskt, få en fullständig backup av
      det fortlöpande redigeringsarbetet. T.ex varje gång PRE autosparar. Jag tror jag har det inställt på var
      femte minut, eller så. Utöver det, är det också önskvärt att allt råmaterial som tillförs efter hand också
      uppbackas kontinuerligt. Går det att åstadkomma ett sådant nästan idiotsäkert system?

Jag är väl inte den förste som oroar sig för en dator/HDD-krasch då man jobbat med ett projekt i
      kanske flera månader och får allt förstört, som jag nyss fick med mina få minuters färdigredigerade
      material. Hemska tanke! Önskedrömmen vid en sådan händelse är ju att man bara behöver formatera
      om sina hårddiskar och installera program etc. samt tanka över den fullständiga projektbackupen och
      fortsätta arbeta som om inget hänt! Den drömmen förutsätter väl också att backupen görs på en annan,
      kanske extern hårddisk, såvitt jag förstår?

Är detta möjligt överhuvudtaget och i sådana fall hur? Jag är så oerhört tacksam för alla synpunkter,
      förslag och tips angående detta!

Med vänliga hälsningar
      Torgny Hallberg
    • By Newfilmer
      Hej, jag ska köpa en dator anpassad för videoredigering (PP och AF CS5) och undrar hur många hårddiskar jag bör ha och hur de ska användas. Räcker det med två st och hur ska innehållet i så fall fördelas? Video (råmaterial, redigerade klipp och färdiga filmer) på en disk och sedan ha OS, alla program och allt annat innehåll på den andre disken? Eller bör man ha tre st diskar? Förklara gärna också varför man ska dela upp datorns innehåll på det sättet som ni föreslår. Jag är ganska okunnig men vill gärna lära mig :)

Jag har ännu inte köpt någon videokamera men ska köpa någon som ger full-HD-kvalitet. Kan man veta på ett ungefär hur många timmars full-hd videomaterial man får plats med på en hårddisk på t.e.x. 500 GB?
    • By anna.o
      För ett tag sedan köpte jag mig en större extern hårddisk (1 tb) med firewire för att kunna redigera med filmen på den. Nu är dock redan hårddisken full. Alltså måste jag fundera ut hur jag skall göra nu. Köpa en till dyrare extern hårddisk som den jag har eller ha någon billigare där jag kan ha projekt jag för tillfället inte arbetar med. Hur gör ni andra med detta?
      Har också hört att man kan packa ner filer man inte använder så länge. Är detta en idé?
    • By plf66
      Jag håller på att "trimma" min bärbara Acer som jag använt mycket till redigering med Vegas. En Intel SSD 160 GB är beställd.
      Den har en "slim" DVD-brännare idag, men jag bränner bluray med extern LG-brännare.

Finns det inga interna bluray-brännare som passar bärbara datorer ännu? Jag verkar bara hitta combo som är bluray-läsare och dvd-brännare.
    • By jmalmsten
      Nu sitter man här och plockar ihop till en ny dator. Nöjd med det mesta jag valt, men tvekar när det kommer till redigeringsdiscen. Inte nog med att jag nu får uppleva farten hos SATAII. Jag ska även köra RAID0. Visserligen mjukvarubaserat för budget-anledningar, men det ska vara snabbare än vanligt iallafall antar jag.

Tvekan kommer för att jag ser mig möjlig att kunna resonera på två olika sätt.

A: 3st 250gig för runt 1200kr
      B: 2st 500gig för runt 1000kr

frågan är då kort: är det värt de extra två hundralapparna att satsa på lite mer fart eller är det mer värt att köpa 500gig för fartskillnaden är så liten ändå?

Större externa discar kommer köras för långtidslagring. Jag räknar med att kunna klara mig på 250 gig per pågående projekt. Speciellt om det ökar garanterad disc-fart tillräckligt mycket.

operativet jag tänker köra är någon form av 64bit windows. Redigering: Adobe Production Premium CS4. Video: HDV1080i.

Så vad anser folket?

Och en sidofråga, vilka mjukvaru-lösningar för RAID0 skulle ni rekommendera?
  • Create New...