Jump to content

Tips för någon som börjar med film

Recommended Posts

Hej, jag heter Erik och arbetar som fotolärare på Sörängens folkhögskola i Småland.

Jag ska hjälpa några elever att ta fram filmprojektioner / filmloopar till en konsert i maj.

Vi har två rejäla 16mm Eiki filmprojektorer, en Bolex H16-kamera och lite annat gött.

Jag har bra koll på stillbild, mindre koll på hantering av rörlig bild. Tänker att det till stora delar är detsamma, men har så klart ändå en del frågor.

1. Framkallning.

Vi planerar att framkalla i hinkar, det är lite brutalt men då filmprojektionerna ska vara konstnärliga/experimentella så är det eftersträvansvärt med repor, damm och annan skit.

Någon som har testat detta och kan ge lite tips?

Min kollega kemiläraren tror att det inte är några problem att blanda egna kemikalier till reversalprocessen. Någon som testat? Spelar det roll vilken av reversalrecepten man använder? Verkar finnas ett gäng på nätet. Vi siktar på att använda Fomas smalfilm. Billigast så.

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20061291034093.pdf

2. Klippning. Vi ska alltså inte digitalisera filmen utan visa den direkt på projektorer (såklart!). Jag har börjat skaffa fram lite utrusning för att kunna klippa film, göra loopar etc. Jag hittade bland annat några Kodak Universal Splicers billigt, de är plastiga men verkar funka. Däremot är det inte helt lätt att få fatt på ny presstapes till dem, alltså de tejpbitar som används när man sammanfogar två filmändar. Finns att köpa via USA, men kostar mycket med frakten. Tips på inköp eller andra klippmetoder? Vilken splicer är det man ska ha och vad kostar de?

3. Film. Var beställer man bäst film i dag? Vi tänker svartvitt i första hand. 16mm. Vore kul med Kodak Tri-X reversal, men hittar det ingenstans!

Tacksam för svar!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...