Jump to content

Tips för någon som börjar med film

Recommended Posts

Hej, jag heter Erik och arbetar som fotolärare på Sörängens folkhögskola i Småland.

Jag ska hjälpa några elever att ta fram filmprojektioner / filmloopar till en konsert i maj.

Vi har två rejäla 16mm Eiki filmprojektorer, en Bolex H16-kamera och lite annat gött.

Jag har bra koll på stillbild, mindre koll på hantering av rörlig bild. Tänker att det till stora delar är detsamma, men har så klart ändå en del frågor.

1. Framkallning.

Vi planerar att framkalla i hinkar, det är lite brutalt men då filmprojektionerna ska vara konstnärliga/experimentella så är det eftersträvansvärt med repor, damm och annan skit.

Någon som har testat detta och kan ge lite tips?

Min kollega kemiläraren tror att det inte är några problem att blanda egna kemikalier till reversalprocessen. Någon som testat? Spelar det roll vilken av reversalrecepten man använder? Verkar finnas ett gäng på nätet. Vi siktar på att använda Fomas smalfilm. Billigast så.

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20061291034093.pdf

2. Klippning. Vi ska alltså inte digitalisera filmen utan visa den direkt på projektorer (såklart!). Jag har börjat skaffa fram lite utrusning för att kunna klippa film, göra loopar etc. Jag hittade bland annat några Kodak Universal Splicers billigt, de är plastiga men verkar funka. Däremot är det inte helt lätt att få fatt på ny presstapes till dem, alltså de tejpbitar som används när man sammanfogar två filmändar. Finns att köpa via USA, men kostar mycket med frakten. Tips på inköp eller andra klippmetoder? Vilken splicer är det man ska ha och vad kostar de?

3. Film. Var beställer man bäst film i dag? Vi tänker svartvitt i första hand. 16mm. Vore kul med Kodak Tri-X reversal, men hittar det ingenstans!

Tacksam för svar!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By High1ander
      Jag filma idag med Arri 16st, skolan har kanske 8-12st, och man far inte alltid samma kamera.

Hur som helst, de flesta av kamerorna är i halvdant skick, skulle filma förra helgen och då funka t.ex. inte kameran vi fått eftersom den inte kom upp i rätt hastighet. Idag, så när vi filma, vi märkte detta även förrut när vi filmat att vad våra ögon säger är i fokus, är inte alls i närheten av vad linsen antyder, och vice versa. Men idag så hade vi iaf en måttband så vi kunde få ganska exakta mätningar.

Vi ställer in dioptern för våra ögon, alla, har samma syn och ställer den på samma ställe.

Linserna vi använde, 16mm och 50mm har ingen bakfokus att ta hansyn till.

Så, låt oss säga att vi sätter fokus på ett objekt som är 6 feet bort, vi ställer alla fokusringen till något som liknar 10-12 feet.

Vi filma på allt mellan f 2,8 till 22, det mesta på runt f 8-16, för att få så mycket fokus som möjligt då kameran är modifierad och är helt sämst handhållen (vilket vi filma då bara några kameror är "försämrade", och inte hade nått val)

Så, iaf vi kollar hyper focal distance och liknande, typ att sätter man fokus 6 feet bort på en 16mm lins med f 16 så fick man kanske fokus mellan 3 feet till infiniti... Och försöker skydda oss från dålig fokus, pga. alla problem.

Man skulle kunna få sådana här problem om linsen inte är ordentligt intryckt, men det var den, metall mot metall, så den bör träffa rätt.

Så, hur som helst, vi testa runt och satte upp fokus efter vad linsen tyckte och fortsatte kolla om kanske dioptern var trasig, men spela ingen roll, kunde inte få det mer i fokus enligt vad linsen tyckte...

Men men, kanske var en till trasig diopter (var en kamera ur cirkulation förra veckan pga. det).

Huvudfrågan är iaf, ska man lita på sitt öga eller måttband om man märker att de inte verkar stämma överens?
    • By nbgngs
      Jag har ett par slowmotion scener som ska användas i en film som i övrigt är filmad direkt på 16mm. Jag skulle vilja filma av mina digitala filer med 16mm kameran för att få samma korn och karraktär på dessa klipp som den övriga filmen. Jag har tillgång till såväl lcd projektor och en stor tft skärm. Jag tänker mig att spela upp de digitala filerna och filma av dessa med 16mm kameran och har några frågor:

Kommer jag att få problem med flimmer?
      Med tanke på flimmer, vilken kamera fps är att föredra?
      Vad är bättre att använda, en bra skärm eller en lcd projektor?
      Är det något annat som jag behöver tänka på?
    • By Team_fagott
      Hej!

Har i all hets köpt på mig ett lager 16mm film, tänkte inte på att rullarna är på 400 fot, dem kameror jag tittar på har bara magasin för 100". Vad göra. Är det kört eller kan man lätt föra över några meter till kamerasploen så att jag kan köra i kameran?=
    • By Christof
      Hej på er, här kommer mitt första inlägg:

Jag arbetar med en film och funderar på att filma med 16mm, har ingen tidigare erfarenhet av detta (men jag är stillbildsfotograf så jag vet vad ett negativ är). Nu har jag varit i kontakt med Color By Dejonghe i Belgien för att höra efter med priser för framkallning och scanning av 16mm Vision 2 200T film. På offerten jag fick hade dom beräknat priset för 1830 meter film (och det skulle bli 160min). Och så stod det en post som hette "Storage Cans - 2pc". Jag har några frågor på detta..

Varför tror ni att de valde just 1830 meter? Och motsvarar 1830 verkligen 160min? Vad menas med Storage Cans?

Sedan undrar jag också om det är viktigt att köra på Telecine transfer?

Slutligen undrar jag vad Keykodes är? De frågade om jag ville ha keykodes, jag svarade ja utan att riktigt veta vad det var, sedan fick jag detta som svar tillsammans med offerten:

"If you need keykodes, you will do a postproduction afterwards? This means transferring to HD will be an unnecaissary"

Vad menar de med detta egentligen? Varför blir det onödigt att överföra till HD (jag bad om pris för både SD och HD)

Mycket tacksam för svar!
    • By niclastörnblom
      Hej, jag ska framkalla 35meter av 16mm S/V reversal film, men eftersom nordisk postproduktion alltid ha en extra avgift (allt under 244meter, så får man betala extra)undrar vart ni framkalla era rullar? Har funderat på andec, har hört att det finns något i Tjeckien. Har ni några förslag så tell me :)
  • Create New...